Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

7-6-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Italië, circuit Mugello

KAPOTTE VERSNELLINGSBAK REMT OPMARS VAN DE LAGEMAAT (23E)
KATJA POENSGEN MIST KWALIFICATIE NA HARDE CRASH IN MUGELLO
Dag 2 van de Gran Premio d'Italia verliep tijdens de 2e vrije training op zaterdag morgen perfect volgend plan voor het Dark Dog Molenaar Honda team, maar op het moment suprème tijdens de 2e tijdtraining zat het de Nederlands-Duitse equipe domweg enorm tegen. Bij Henk van de Lagemaat raakten twee versnellingsbak tandwielen stuk, waardoor hij de beslissende slotfase van de 2e tijdtraining moest missen, waardoor hij zijn tijd niet meer kon verbeteren. En zijn Duitse teamgenote Katja Poensgen liep voor de derde keer op rij de kwalificatielimiet mis, nadat zij halverwege de 2e tijdtraining met haar motor hard onderuit ging, en de veel snellere tijden van de vrije training niet meer kon evenaren of verbeteren.

"Het zat vanmiddag niet mee", opende Henk van de Lagemaat na afloop van een vroegtijdig gestopte 2e tijdtraining. "Vanmorgen liep alles op rolletjes, snoepte ik nog eens een halve seconde van mijn tijd af en was klaar voor de beslissing. Maar nadat ik eerst een aantal ronden Katja op sleeptouw had genomen, bleek dat de veranderingen aan mijn voorvering niet goed uitpakten. Met 2 pitstops had ik dat weer op het niveau van vanmorgen en tegen de tijd dat ik klaar was om snellere tijden te maken toen ik in een goed groepje zat, begon eerst mijn 3e en later ook mijn 4e versnelling enorm veel lawaai te maken. In die ronde zette ik nog wel de snelste tijd van de training, maar kwam daarna direct binnen. Bij het inrijden van de pitstraat gaf mijn 'bak'helemaal de geest. Dus ik was op tijd gestopt, want een vastgelopen versnellingsbak blokkeert het achterwiel en dan kan je een fikse buiteling maken. Een geluk bij een ongeluk dat ik het opmerkte, ondanks dat ik mijn tijden niet meer kon verbeteren. En beter dat het nu gebeurt dan in de race", weet Van de Lagemaat, die zondag in de warm-up training nog wel wat met de voorvering wil proberen. "Als dat niet beter uitpakt kunnen we zo weer teruggrijpen op de setting van zaterdagmorgen", vervolgt Van de Lagemaat, die op de TV monitor zag dat voor zondag regen wordt voorspeld. "Regen of niet, ik heb er zin in, hoewel een regenrace best weer eens wat anders kan zijn en een andere uitslag zal geven dan normaal bij een droge race. Qua Dunlop banden zitten we voor zowel droog als nat weer goed. Voor deze warme omstandigheden als vandaag (29 graden) heb ik prima compounds kunnen vinden voor zowel voor als achter", besluit Van de Lagemaat, terwijl boven hem in de Toscaanse heuvels de donkere wolken zich al samenpakten.

"Als het morgen regent ben ik helemaal zuur", verbeet Katja Poensgen de pijn van haar crash waardoor ze voor de 3e keer op rij de kwalificatie voor de race mistte. ""Want twee jaar geleden pakte ik hier inde regen 2 WK-punten, maar ja, dat zal morgen niet lukken. Ik baal als een stekker dat ik er weer niet bij sta. Eigenlijk ligt de fout bij de eerste trainingsdag. Als je er dan al bij staat hoef je in zo'n 2e tijdtraining niet zo te forceren. Het ging goed. Ik reed in de 2e vrije training 1,7 seconde van mijn tijd af en startte de 2e tijdtraining achter Henk. Toen verbeterde ik weer direct mijn tijd, maar moest de box in omdat mijn contactlens begon te irriteren. In de 2e sessie ging het weer beter en toen ik in de 3e sessie met een nieuwe band na 2 ronden wilde aanzetten brak de motor voor weg. Zelf had ik alleen een paar blauwe plekken, maar de motor tolde hard in het rond waarbij de voorvork en voorwiel van het frame afbrak. Ik baal enorm, maar ik zit mezelf soms in de weg. Ik moet een maatje hebben waar ik mee op kan rijden, of dat nu Henk is of een andere. Ik moet me meer focussen om een andere en minder op mezelf letten. Zeker ook hier, waar een slipstream onontbeerlijk is. Maar ja slipstreamen is er morgen dus niet bij. Scheisse...!" foeterde de Duitse.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

1. R. DE PUNIET FRA 1'53.586 APRILIA; 2. M. POGGIALI RSM 1'53.832 APRILIA; 3. F. NIETO SPA 1'54.676 APRILIA; 4. F. BATTAINI ITA 1'54.984 APRILIA; 5. T. ELIAS SPA 1'55.639 APRILIA; 6. R. ROLFO ITA 1'55.969 HONDA; 7. S. PORTO ARG 1'56.163 HONDA; 8. S. GUINTOLI FRA 1'56.452 APRILIA; 9. N. MATSUDO JPN 1'56.585 YAMAHA; 10. E. NIGON FRA 1'56.939 APRILIA; 11. J. STIGEFELT SWE 1'57.112 APRILIA; 12. J. OLIVE SPA 1'57.117 APRILIA; 13. A. WEST AUS 1'57.252 APRILIA; 14. H. FAUBEL SPA 1'57.352 APRILIA; 15. A. DEBON SPA 1'57.646 HONDA; 16. H. MARCHAND FRA 1'57.657 APRILIA; 17. C. DAVIES GBR 1'58.225 APRILIA; 18. C. GEMMEL GER 1'58.576 HONDA; 19. E. BATAILLE FRA 1'58.582 HONDA; 20. A. BALDOLINI ITA 1'58.677 APRILIA

21. J. SMRZ CZE 1'59.503 HONDA ; 22. J. HULES CZE 2'00.025 YAMAHA; 23. Henk vd LAGEMAAT NED 2'01.161 Dark Dog Molenaar HONDA; 24. C. PISTONI ITA 2'01.203 APRILIA

Not qualified (Out of 107%)

NQ Katja POENSGEN GER 2'03.163 Dark Dog Molenaar HONDA

Katja reed in de 2e vrije training 2.02,995 ;Qualification Time 107% 2'01.537

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:

1. V. ROSSI ITA 1'51.927 HONDA; 2. L. CAPIROSSI ITA 1'51.954 DUCATI; 3. S. NAKANO JPN 1'51.986 YAMAHA; 4. M. BIAGGI ITA 1'52.021 HONDA; 5. T. UKAWA JPN 1'52.027 HONDA; 6. S. GIBERNAU SPA 1'52.153 HONDA; 7. C. CHECA SPA 1'52.290 YAMAHA; 8. O. JACQUE FRA 1'52.333 YAMAHA; 9. A. BARROS BRA 1'52.439 YAMAHA; 10. M. TAMADA JPN 1'52.513 HONDA; 11. T. BAYLISS AUS 1'52.644 DUCATI; 12. M. MELANDRI ITA 1'52.687 YAMAHA; 13. C. EDWARDS USA 1'52.767 APRILIA; 14. J. HOPKINS USA 1'52.969 SUZUKI; 15. A. HOFMANN GER 1'53.146 KAWASAKI; 16. N. HAGA JPN 1'53.149 APRILIA; 17. N. HAYDEN USA 1'53.190 HONDA; 18. K. ROBERTS USA 1'53.399 SUZUKI; 19. J. McWILLIAMS GBR 1'53.813 PROTON KR; 20. G. McCOY AUS 1'54.052 KAWASAKI; 21. A. PITT AUS 1'54.345 KAWASAKI; 22. R. KIYONARI JPN 1'55.315 HONDA; 23. N. AOKI JPN 1'56.394 PROTON KR



125cc Front Rows Trainingstijden na de 2e dag:

1. C. STONER AUS 1'58.914 APRILIA; 2. S. PERUGINI ITA 1'58.977 APRILIA; 3. A. DE ANGELIS RSM 1'59.012 APRILIA; 4. P .NIETO SPA 1'59.043 APRILIA; 5. S. JENKNER GER 1'59.115 APRILIA; 6. L. CECCHINELLO ITA 1'59.143 APRILIA; 7. A. DOVIZIOSO ITA 1'59.251 HONDA; 8. Y. UI JPN 1'59.406 APRILIA.




DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA
Technical Sponsors

HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE
Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRANSMISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS
************

Ingezonden persbericht