Endemol Entertainment
Hilversum, 3 juni 2003
John de Mol legt zich volledig toe op creatieve taken
AAT SCHOUWENAAR NIEUWE VOORZITTER
RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL
Per 1 juni j.l. is Aat Schouwenaar benoemd tot voorzitter van de Raad van
Bestuur van Endemol Holding. Hij volgt in die functie John de Mol op die
zich als lid van de Raad van Bestuur volledig wil toeleggen op zijn
creatieve taken binnen de onderneming. Schouwenaar, lid van de Raad van
Bestuur sinds oktober 1995, was sinds de herfst van 2000 Vice-Voorzitter
en voor die tijd Chief Operating Officer van Endemol.
John de Mol gaat zich als Chief Creative Officer van Endemol volledig
concentreren op de ontwikkeling van content voor televisie en de andere
platforms waarop Endemol zowel nationaal als internationaal actief is.
In het Biedingsbericht dat Telefónica in het voorjaar van 2000 uitgaf naar aanleiding van het openbare bod op alle uitstaande aandelen Endemol werd al gewag gemaakt van het feit dat bestuursvoorzitter John de Mol zich meer wilde concentreren op zijn creatieve taken binnen Endemol. Ook in verschillende door de onderneming uitgegeven persberichten en interviews met de topman werd daar gedurende de afgelopen jaren op gehamerd.
Over zijn opvolging door Aat Schouwenaar zegt Endemol's grondlegger John
de Mol: "Aat is niet alleen een bestuurlijke veteraan binnen onze
organisatie, hij is ook in andere opzichten de juiste man op de juiste
plaats. Enkele jaren geleden vond ik al dat hij het meest geschikt was
voor deze functie, maar toen wilde hij er zelf nog niet aan. Inmiddels
gelukkig wel, zodat ik me met een gerust hart kan toeleggen op datgene
waar ik goed in ben, het meeste plezier aan beleef en - niet te vergeten -
dat wat cruciaal is voor de organisatie: het uitdenken van ideeën waar
Endemol als internationale groep van bedrijven haar voordeel mee kan
doen."
Aat Schouwenaar (56) studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus
Universiteit in Rotterdam. Na het bekleden van verschillende financiële en
commerciële functies in het internationale bedrijfsleven, kwam hij in 1992
bij het toenmalige Joop van den Ende Producties in dienst als
financieel-economisch directeur. In 1994, na de fusie van Joop van den
Ende Producties met John de Mol Produkties, werd Schouwenaar benoemd tot
Secretaris van de Raad van Bestuur van Endemol. In oktober 1995 werd hij
lid van de raad. In het voorjaar van 2000 volgde zijn benoeming tot Chief
Operating Officier en in september van dat jaar werd hij Vice-Voorzitter.
Met de benoeming van Aat Schouwenaar is de samenstelling van en de
portefeuilleverdeling binnen Endemol's Raad van Bestuur als volgt:
* Drs. Aat Schouwenaar, bestuursvoorzitter die tevens het
personeelbeleid van de onderneming en de afdeling Corporate Communicatie
in zijn portefeuille heeft.
* John de Mol, Chief Creative Officer (CCO), verantwoordelijk voor de
creatieve ontwikkeling binnen het internationale concern.
* Drs. Alex Oostvogel RA is CFO (Chief Financial Officer) en heeft
tevens het ICT-beleid van de organisatie onder zich.
* De portefeuille van ir. Hubert Deitmers omvat Mergers &
Acquisitions, Corporate Development en Juridische Zaken.
* Drs. Ronald Goes RA RC, Chief Operating Officer (COO), belast met de
verant-woordelijkheid voor alle TV-werkmaatschappijen binnen de
ENDEMOL-groep.
* Unico Glorie, belast met de aansturing van alle bedrijfsactiviteiten
op het gebied van interactieve media en (mobiele) telefonie.
De benoeming van Aat Schouwenaar tot voorzitter van de Raad van Bestuur is
goedgekeurd door de Raad van Commissarissen.
In 2002 behaalde de Endemol groep van bedrijven een gezamenlijke omzet van
868,8 miljoen Euro. Dat was 5% minder dan in het boekjaar 2001. Deze
lichte achteruitgang was het gevolg van de moeilijke omstandigheden binnen
de audiovisuele markten van belangrijke Endemol-landen als Nederland,
Duitsland en Italië. Dankzij de overwegend positieve trend in andere
landen is Endemol minder afhankelijk geworden van haar traditionele
markten. Zo steeg de omzet in landen als Frankrijk, Spanje en het Verenigd
Koninkrijk met respectievelijk 28, 19 en 21%.
Op EBITDA-niveau verdiende Endemol 151,1 miljoen Euro, hetgeen een lichte
verbetering is ten opzichte van 2001. Als gevolg van een en ander steeg de
EBITDA-marge van 16,5% in 2001 naar 17,4% in 2002.
Gedurende het eerste kwartaal van 2003 behaalde Endemol een omzet van 195,6 miljoen Euro, 22% meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Op EBITDA-niveau noteerde de Endemol-groep 32,7 miljoen Euro en kwam daarmee 32,9% hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2002.
---