Productschap Wijn
Seminar Vinos de España
Start OntSpanje campagne 2003
Maandag 26 mei jl. is met het Seminar Vinos de España het startsein
gegeven voor de Spaanse wijn campagne 2003. Het Seminar dat het thema
de ontwikkelingen in de Spaanse wijnbouw had meegekregen, bood een
overzicht van de Spaanse wijnen in Nederland en wat Spanje als
wijnland anno 2003 te bieden heeft. Daarnaast was er aandacht voor de
Vinos de España campagne.
Een Spaanse dag in Utrecht
Het Seminar vond plaats in het karakteristieke Grand Hotel Karel V in
Utrecht, een uitstekende entourage voor Spaanse Wijnen. Importeurs,
pers, sommeliers en andere wijnprofessionals woonden het
ochtendprogramma bij, bestaande uit een drietal presentaties, een
becommentarieerde proeverij en een wijn & spijs lunch.
OntSpanje en cijfers
Het reclamebureau Greenwood Varossieau & Co. presenteerde de OntSpanje
campagne, die sinds 2002 het gezicht bepaalt van de Spaanse wijnen in
Nederland. Goos Eilander van NFO Trendbox had verrassende gegevens
over de Nederlandse wijnmarkt en over de consument van Spaanse wijn.
In het eerste kwartaal van 2003 is - in vergelijking tot dezelfde
periode in 2002 - de wijnconsumptie licht gestegen, terwijl bier en
gedistilleerd iets hebben ingeleverd. En er is goed nieuws voor
Sherry, dat een lichte groei in consumptie vertoont. Opvallend is
onder andere dat de Spaanse wijnconsument volgens de Valuebox meer
vertegenwoordigd is in het segment doelgericht en avontuurlijk.
Laatste nieuws uit Wijnland Spanje
De Spaanse wijnexpert bij uitstek, Mª Antonia Fernández-Daza, hield
een presentatie over de ontwikkelingen in de Spaanse wijnbouw. De
laatste 3 decennia is Spanje in razend tempo veranderd. Rioja en
Jerez, van oudsher dé bekende kwaliteitsgebieden in Spanje, hebben
sinds de jaren tachtig gezelschap gekregen van vele nieuwe
Denominaciones de Origen, die een belangrijke bijdrage hebben geleverd
aan de innovaties in de wijnbouw en kwaliteit van de Spaanse wijn. In
de proeverij die volgde kwamen 11 bijzondere wijnen uit verschillende
Denominaciones de Origen aan bod, voorzien van deskundig commentaar
door Mª Antonia Fernández Daza. Als aperitief werd er een heerlijke,
frisse rosado geschonken. Tijdens de lunch konden nog twee wijnen
worden geproefd, in combinatie met de gerechten, speciaal samengesteld
door Chef de Cuisine Ron Schouwenburg. Samen met sommelier Johan
Kragtwijk zorgde hij voor een prachtige lunch en een perfecte wijn &
spijs harmonie.
OntSpanje campagne 2003
De advertentie de Wijnen van Spanje, gekoesterd door de zon zal vanaf
deze zomer weer in vele lifestylebladen te vinden zijn. Verder staat
dit najaar volop in het teken van de Spaanse wijnactiviteiten. Van
eind september tot medio november zal er een groots opgezette
handelsactie zijn, met daaraan gekoppeld een consumentenwedstrijd. Een
aantal wijngebieden zal in november deelnemen aan de succesvolle
Margriet Winterfair in Utrecht. Daarnaast worden er voor alle
Denominaciones de Origen, die deelnemen aan de campagne, informatieve
consumentenboekjes en ander generiek promotiemateriaal ontwikkeld. De
website www.vinos-de-espana.nl is in 2002 in een nieuw jasje gestoken
en staat ook dit jaar vol informatie, voor zowel de consument als de
handel.