Nederlands Uitgeversverbond
Groep Publiekstijdschriften
activiteiten | adverteren in tijdschriften | bestuur | bindende
besluiten | bladen op schiphol | certified PDF tijdschriften nederland
| feiten en cijfers | huishoudelijk reglement | internationaal | leden
| logo t.b.v. colofon | nieuws | NSTD-kaart | reclamecampagne | share
the experience | statuten | the soul factor of magazines |
tijdschriften in de klas | tijdschriftengala | titelnieuws |
titeloverzicht | verslag gpt 2002
Bladen op HET FOTOFESTIVAL in Naarden
Dinsdag 3 juni 2003, aanvang 16.00 uur
ERVAAR DE KRACHT VAN TIJDSCHRIFTFOTOGRAFIE
Leden van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands
Uitgeversverbond zijn dinsdag 3 juni a.s. weer van harte welkom op
een exclusieve bijeenkomst in onze reeks Bladen op .. Deze keer op
een unieke locatie: Het FotoFestival in Naarden. Deze bijeenkomst
staat geheel in het teken van de tijdschriftfotografie.
Het FotoFestival Naarden speelt sinds jaren een centrale rol in de
Nederlandse fotografie. Op negen locaties zijn er in het
vestingstadje Naarden van 28 mei t/m 22 juni 2003 diverse
foto-exposities te zien. Dit jaar is er veel aandacht voor
tijdschriftfotografie met maar liefst drie exclusieve
tentoonstellingen:
Style of Life Tijdschriften in Nederland, 1945 tot nu
Nieuwe Revu, 50 jaar
Wonder door tijdschriftlezers ingezonden fotos
De fotografie in tijdschriften is in de afgelopen decennia sterk
veranderd. Deze evolutie in beeld vertoont sterke overeenkomsten
met de veranderingen in onze maatschappij. Normen en waarden
veranderen, grenzen worden overschreden en vervagen. Dat geldt
zeker voor de beeldtaal.
Je wordt uitgenodigd voor de bezichtiging van de unieke expositie
'Style of Life' in de Gele Loods in Naarden-Vesting. De expositie
biedt een selectie uit ruim 50 jaar tijdschriftfotografie met
mooie, spannende, ontroerende, uitdagende en vooral inspirerende
foto's. Een aanrader voor iedereen die van tijdschriften houdt!
Rieja van Aart, hoofdredacteur van Nouveau, zal als inleiding op de
expositie haar visie geven over de wijze waarop het beeld in
tijdschriften zich heeft ontwikkeld en verder zal evolueren.
De samenstellers van de expositie Maartje van den Heuvel en Dick
Breebaart zijn ook aanwezig om je langs het getoonde fotomateriaal
te leiden.
De Groep Publiekstijdschriften heet je van harte welkom op dinsdag
3 juni a.s. vanaf 16.00 uur. Deelnemers aan deze bijeenkomst
ontvangen tevens een gratis dagkaart (ter waarde van 10,00) voor
een bezoek aan het gehele FotoFestival.
Indien je echter voorafgaand aan de bijeenkomst op 3 juni de
overige locaties wilt bezoeken, meld dit dan uiterlijk 27 mei bij
het secretariaat (tel. 020 4309162 of via gpt@nuv.nl), de gratis
dagkaart zal je dan van tevoren worden toegestuurd. Alle locaties
sluiten om 17.00 uur. Voor route en meer informatie:
www.fotofestival.com.
Meld je hier aan voor de bijeenkomst op 3 juni.
BLADEN OP SCHIPHOL
De volgende bijeenkomst van 'Bladen op Schiphol' vindt plaats op
maandag 23 juni 2003, aanvang 16.00 uur.
Maandag 24 maart 2003 was u weer van harte welkom bij onze
regelmatige (bij)praatsessie voor vakgenoten. Deze keer onder de
vlag van Bladen op Schiphol. Op een nieuwe inspirerende locatie
dus: De Oude Toren op Schiphol-Oost.
Deze eerste bijeenkomst van dit jaar had meteen een bijzonder
onderwerp:
WAT IS EIGENLIJK EEN GOEDE HOOFDREDACTEUR?
Moet een hoofdredacteur tegenwoordig nog journalist zijn? Eentje
die nog echt briljant kan schrijven? Of moet het toch meer een
rasmanager zijn, waarbij alles ondergeschikt is aan oplages en
advertentiebezetting? Een discussie met vier hoofdredacteuren.
Cisca Dresselhuys (hoofdredacteur Opzij) gaf, toen zij de Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar in ontvangst nam, een duidelijke mening over het gewenste profiel van een goede hoofdredacteur.Wat haar betreft moet het vooral een goed journalist zijn! Die ook niet te beroerd is ingeval van nood foto-onderschriften te maken en een onverwacht lege pagina te vullen met een snel geschreven column. Daarnaast kan die hoofdredacteur een beetje leiding geven. Ook wat cijfers lezen. En een beetje oog hebben voor de commerciële kant van zijn of haar blad. Maar daar is toch vooral de uitgever voor.
Drie hoofdredacteuren - Jildou van der Bijl (Nieuwe Revu), Isabella
van den Bos (Hitkrant) en Daan Dijksman (VARA TV Magazine) gaven
ieder hun mening op deze visie. Aansluitend hebben zij met Cisca
Dresselhuys gediscussieerd over de verschillende standpunten om te
komen tot een eensluidend antwoord op de vraag Wat is eigenlijk een
goede hoofdredacteur?
U bent toch ook van de partij bij Bladen op Schiphol.
U vindt De Oude Toren op het Stationsplein 602 op Schiphol-Oost
(het oude Schiphol!). Zie voor een routebeschrijving
www.deoudetoren-schiphol.nl.
Meld u hier aan
Wat is 'Bladen op Schiphol'?
De Werkgroep Educatie van de Groep Publiekstijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond organiseert sinds april 1999 zes keer
per jaar (drie voor de zomer, drie na de zomer) middagbijeenkomsten
waar actuele onderwerpen binnen de tijdschriftuitgeverij worden
besproken. Centraal tijdens deze drukbezochte (interactieve)
bijeenkomsten staat het optreden van één of meerdere prominente
collega's die iets inspirerend te vertellen hebben over het
vakgebied. Doel is een ontmoetingspunt te creëren voor medewerkers
met uiteenlopende functies binnen de tijdschriftuitgeverij, zodat
zij op informele wijze informatie kunnen uitwisselen en hun
netwerken uitbreiden.
Wat is de doelgroep van 'Bladen op Schiphol'?
De doelgroep: (adjunct)hoofdredacteuren, (free-lance)redacteuren,
bladmanagers, uitgevers, directieleden en vormgevers, werkzaam bij
NUV aangesloten (publieks)tijdschriftuitgeverijen.
Welke onderwerpen komen in 'Bladen op Schiphol' aan de orde?
* Wat doe je met je blad op Internet?
* Magazines bij krant, een nieuwe concurrent?
* Het driedimensionale tijdschrift
* Wie de jeugd heeft (de rol van jeugdbladen)
* De toekomst van de gedrukte media
* De kracht van een kleine uitgever
* De noodzaak tot een volledige restyling
* Tijdschriften werken (onderzoeksresultaten tonen aan dat
tijdschriften werken)
* Mercur-winnaars vertellen over de kunst van vernieuwen
* De eerste 100 dagen van kersverse hoofdredacteuren
* Bladen bij Eik & Linde gaat internationaal
* The medium is the message
* Het veranderende beeld in tijdschriften
* Nederlandse tijdschriften top of flop?