Gemeente Tilburg

19-3-2003
Consumentennetwerk Openbaar Vervoer op 1 juni van start Uitgangspunten zijn bepaald

Het college heeft maandag 17 maart ingestemd met de uitgangspunten voor een Consumentennetwerk Openbaar Vervoer Tilburg. Onder leiding van verkeerskundig adviesbureau XTNT hebben raadsleden en ambtenaren zich samen met wethouder Aarts van Verkeer gebogen over de opzet van een dergelijk netwerk. Dit heeft geleid tot een aantal uitgangspunten waaraan dient te worden voldaan bij het opzetten van het consumentennetwerk openbaar vervoer.

De komende maanden worden verschillende organisaties in de stad benaderd om mee te denken over de nadere uitwerking van het consumentennetwerk. Het doel hiervan is om een optimale strategie op te stellen waarmee het consumentennetwerk de aan haar toebedeelde taken goed kan uitvoeren. De officiële start van het netwerk op 1 juni 2003 gepland.

Uitgangspunten
De uitgangspunten luiden als volgt:

· Er is een duidelijke noodzaak voor een vorm van consumentenparticipatie binnen het openbaar vervoer die daadwerkelijk bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer in Tilburg.

· Het Consumentennetwerk Openbaar Vervoer Tilburg dient de stem te vertegenwoordigen van de (potentiële) eindgebruikers van het openbaar vervoer in Tilburg. Voor de samenstelling van het consumentennetwerk betekent dit onder meer het volgende:
Þ deelnemende organisaties zijn betrokken bij het openbaar vervoer in Tilburg;
Þ het accent ligt meer bij Tilburgse (afdelingen van) organisaties, waaronder de wijk- en dorpsraden, dan bij de landelijk of bovenregionaal opererende organisaties;
Þ er moet ruimte zijn voor individuele reizigers binnen het consumentennetwerk;
Þ deelnemende organisaties beschikken over een achterban en over de kanalen om met deze achterban te kunnen communiceren.
· Het consumentennetwerk moet in staat zijn zowel op (overstijgend) beleidsniveau te adviseren (inbreng ervaringsdeskundigheid) als op uitvoeringsniveau (controlerende functie). Dit kan gestalte krijgen door het opzetten van een 'hoofdnetwerk' dat adviseert bij bijvoorbeeld het opstellen van Programma's van Eisen en beleidsprogramma's voor het openbaar vervoer, versterkt met thematische of geografische werkgroepen, waar de focus veel meer ligt bij één onderwerp. Bijvoorbeeld de toegankelijkheid, sociale veiligheid of het voorzieningenniveau in één wijk of buurt.
· De deelnemers van het consumentennetwerk dienen voldoende te zijn toegerust om hun taak goed te kunnen invullen. De gemeente speelt een rol bij de kennisontwikkeling, begeleiding en opleiding. Ook de vervoerder kan een taak hebben in de opleiding van het consumentennetwerk, daar waar het bijvoorbeeld gaat om de dilemma's die spelen bij de afweging over het te bieden voorzieningenniveau.
· Het consumentennetwerk adviseert de gemeente en de vervoerder(s) op zowel beleidsmatig als uitvoeringsniveau. De gemeente stelt regels over de manier waarop zijzelf én de vervoerder(s) dienen om te gaan met de inbreng van het consumentennetwerk. Hierbij wordt een belangrijk gewicht toegekend aan de adviezen van het consumentennetwerk waarbij de gemeente als vervoersautoriteit uiteraard wel de eindverantwoordelijkheid houdt over het openbaar vervoer.