Ministerie van Financiën

de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

BZ 2003-00515

Onderwerp

Voorjaarsnota 2003

1. Hoofdlijnen

De Voorjaarsnota biedt een overzicht van wijzigingen in de begroting voor het uitvoeringsjaar 2003 als gevolg van nieuwe inzichten ten opzichte van Miljoenennota 2003. Deze Voorjaarsnota is mede gebaseerd op het Hoofdlijnenakkoord. Maatregelen uit het Hoofdlijnenakkoord die betrekking hebben op 2003 zijn in deze Voorjaarsnota opgenomen. Maatregelen die voor latere jaren zijn genomen worden bij Miljoenennota 2004 verwerkt.

Deze Voorjaarsnota wordt uitgebracht in een periode waarin het economische herstel maar moeilijk van de grond lijkt te komen. Het CBS spreekt inmiddels van een recessie. Het vertrouwen van de consumenten en producenten in de economie is sterk afgenomen, mede door internationale spanningen en voortdurende onrust op de financiële markten. Indien de internationale politieke spanningen, na de relatief korte oorlog in Irak, afnemen zal naar verwachting de economie in de tweede helft van dit jaar enigszins aantrekken. De groei komt dan gemiddeld over het jaar op een magere ¾ % uit, maar het risico op een nog lager groeicijfer is reëel.

De groei blijft ook flink achter bij de raming in de Miljoenennota 2003 toen nog werd uitgegaan van een groei van 1½ % BBP voor 2003. Nederland blijft met deze groei van ¾% ook achter bij het Europees gemiddelde dat op 1,3% BBP ligt. Dit valt vooral te verklaren uit het verlies aan concurrentiekracht als gevolg van relatief hoge loonstijgingen. Een en ander heeft zijn invloed op de overheidsfinanciën niet gemist.

Het budgettaire beeld is sinds Miljoenennota verder verslechterd. Het verwachte EMU-tekort voor 2003 is opgelopen naar 1,6% BBP in het huidige beeld, waar in de Miljoenennota nog werd uitgegaan van een tekort van 0,5% BBP voor 2003. De grootste tegenvaller doet zich voor bij de belasting- en premieontvangsten. Per saldo zijn deze met 4,9 miljard euro neerwaarts bijgesteld. Deze forse bijstelling is het gevolg van de structurele doorwerking van de tegenvallende realisaties van de belastingen van vorig jaar, met name bij de vennootschapsbelasting en de omzetbelasting, en een neerwaartse bijstelling van de geraamde groei van de belastingontvangsten in dit jaar als gevolg van het verslechterd macro-economisch beeld. In totaal is de raming van de belastinginkomsten, 5,8 miljard euro neerwaarts bijgesteld. De lagere belastinginkomsten worden voor 0,9 miljard euro gecompenseerd door hogere premieontvangsten, waarvan 0,5 miljard euro als gevolg van het besluit tot tussentijdse verhoging van de AWBZ-premie met 0,5%-punt per 1 juli 2003.

Sinds de Miljoenennota 2003 zijn de uitgaven per saldo niet gewijzigd. Voor 2003 is ca. ¤ 2 mld aan uitgaventegenvallers opgenomen. De tegenvaller op het zorgterrein is veruit het omvangrijkst. Extra productieafspraken, besparingsverliezen en nieuwe afrekeningen uit 2001 en 2002 zijn belangrijke oorzaken van de zorg-tegenvaller van ruim 1 miljard euro in 2003. Deze forse tegenvaller is met name veroorzaakt door het gebrek aan beheersinstrumenten om de zorguitgaven te beïnvloeden mede als gevolg van het loslaten van de aanbodsturing.

Daarnaast zijn tegenvallers voornamelijk veroorzaakt door hogere werkloosheidsuitkeringen, hogere asieluitgaven, extra uitgaven voor huursubsidie en door de vogelpest.

Om deze tegenvallende uitgaven in 2003 op te vangen is besloten tot het treffen van voornamelijk specifieke maatregelen. Dit zijn departementale maatregelen en ramingbijstellingen op met name de terreinen Zorg, HGIS en Sociale Zekerheid. Daarnaast zijn generieke maatregelen getroffen, door tranche 2003 van de incidentele loonontwikkeling in te houden en de prijsbijstellingstranche 2003 voor 60% niet uit te delen.

2. Economische ontwikkeling

Het economische beeld van deze Voorjaarsnota is gebaseerd op het Centraal Economisch Plan 2003 (CEP2003), opgesteld door het CPB. De ramingen die ten grondslag lagen aan de Miljoenennota 2003 zijn afgeleid van de Macro-economische Verkenning 2003 (MEV2003) van het CPB.

Tabel 1: Macro-economische variabelen voor 2003

CEP 2003 MN2003 Mutatie

Volume BBP ¾ % 1½ % -¾ %

Prijs BBP 3 % 3¼ % -¼ %

Consumentenprijsindex 2¼ % 2½ % -¼ %

Contractloon marktsector 2¾ % 3¼ % - ½ %

Werkloosheid ( in dzd 415 395 + 20 personen)

Rente (lang) 4 % 5% -1 %

Dollarkoers (in euro's) 1,08 1,00 + 0,08

Olieprijs (in $) 26,00 24,50 + 1,50

Het CPB raamt de economische groei voor 2003 op ¾% BBP. Ten opzichte van Miljoenennota 2003 betekent dit een verslechtering voor het lopende jaar met ¾%-punt. Oorzaak van deze verslechtering betreft vooral de tegenvallende ontwikkeling van de in Nederland geproduceerde goederenuitvoer, hetgeen veroorzaakt wordt door de verslechtering van de prijsconcurrentiepositie. De inflatie voor 2003 vertoont een lichte daling van -¼%-punt, veroorzaakt door een iets gematigder ontwikkeling van de arbeidskosten, invoerprijzen en indirecte belastingen. De sterke stijging van de werkloosheid, de afgenomen inflatie en de uitkomsten van het Najaarsoverleg zorgen voor een lagere contractloonstijging. De rentetarieven komen 1%-punt lager uit op 4%. Voor het eurogebied wordt het positieve effect op de economische groei van deze renteverlagingen gecompenseerd door de appreciatie van de euro ten opzichte van de dollar tot 1,08. Tot slot hebben de spanningen rond Irak geresulteerd in een stijging van de olieprijs.

3. Uitgavenbeeld 2003

Per saldo zijn de uitgaven sinds Miljoenennota 2003 niet gewijzigd. Tegenover de problematiek staan maatregelen en ramingsbijstellingen. Daarnaast hebben zich macro-economische- en uitvoeringsmutaties voorgedaan. Tabel 2 geeft een overzicht van de uitgavenmutaties voor 2003 sinds Miljoenennota 2003.

Tabel 2: Uitgavenmutaties 2003( in mld euro's)

2003

Onvermijdelijke tegenvallers departementen 2,14

wv zorg 0,65

wv sz 0,44

wv rijksbegroting 1,05

Specifieke maatregelen en ramingsbijstellingen -1,58

wv zorg -0,34

wv sz -0,56

wv rijksbegroting -0,68

Per saldo doorwerking GF/PF -0,05

Inhouden incidentele loonontwikkeling tranche -0,19 2003

Beperkte uitdeling prijsbijstelling tranche -0,35 2003

Overige macro-economische en 0,04 uitvoeringsmutaties

Totaal (+ is hogere uitgaven dan bij MN) 0,01

Op de begrotingen hebben zich voor ruim 2 miljard euro aan onvermijdelijke tegenvallers voorgedaan. Afrekeningen uit voorgaande jaren en nieuwe productieafspraken resulteren in nieuwe tegenvallers voor de zorguitgaven. De Sociale Zekerheidsuitgaven zijn toegenomen doordat vertraging is opgetreden bij de invoering van bepaalde maatregelen uit het Strategisch Akkoord. Dit betreft onder andere de invoering van een sollicitatieplicht voor 57½-jarigen, de inkorting van de duur van de vervolguitkering (WW) en de verlenging van de loondoorbetalingverplichting bij ziekte (WAO). Op de rijksbegroting zijn tegenvallers ontstaan door de vogelpest en bij het budget voor asiel en huursubsidie. Bestrijding van de vogelpest heeft extra rijksuitgaven tot gevolg in verband met schadevergoedingen, uitvoerings- en handhavingskosten en inkomstenderving.

De budgettaire tegenvallers op het terrein van asiel zijn vooral het gevolg van exploitatietekorten bij de Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, samenhangend met het inkrimpen van de opvang.

Bij de huursubsidie is sprake van een aanzienlijke structurele overschrijding. Oorzaak is het grotere aantal gebruikers en een gemiddeld hoger subsidiebedrag per subsidiegerechtigde. Dit is een gevolg van tegenvallende economische ontwikkelingen.

Deze budgettaire problematiek is voor ca 1,6 miljard euro opgelost door departementale maatregelen, oplossingen en ramingsbijstellingen. Op het zorgterrein is 0,3 miljard aan besparingen ingeboekt ondermeer door een nieuwe efficiencykorting en een meevaller in de bouw. Bijstellingen binnen de sociale zekerheidsuitgaven houden verband met het uitstel van enkele regelingen uit het Strategisch Akkoord en uit de vrijval van middelen die gereserveerd waren voor invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang. Schuldkwijtscheldingen aan ontwikkelingslanden worden in overeenstemming met de internationale afspraken tot ODA gerekend. Dit leidt bij de rijksuitgaven tot een neerwaartse bijstelling van 0,3 miljard euro. Op de begroting van VROM is een deel van problematiek ten aanzien van de huursubsidie opgelost door middel van een vermogensafroming bij de RGD en diverse ramingsbijstellingen.

Eveneens zijn generieke maatregelen getroffen. Tranche 2003 van de incidentele loonontwikkeling wordt ingehouden en 40% dat geldt ook voor 60% van de prijsbijstellingstranche 2003.

Tot slot zijn ten opzichte van Miljoenennota diverse macro-economische- (rente, werkloosheid) en uitvoeringsmutaties (EU, Zorg) opgetreden die niet in het Hoofdlijnenakkoord zijn verwerkt. Per saldo verslechtert het uitgavenbeeld hierdoor met 40 miljoen.

3. De belasting- en premieontvangsten

De totale ontvangsten

Op basis van de huidige inzichten worden voor 2003 de totale overheidsinkomsten (belastingen, premies en gasbaten) op EMU-basis geraamd op 175,5 miljard. Dit is een neerwaartse bijstelling van 4,9 miljard euro ten opzichte van de Miljoenennota 2003.

Tabel 3. Overheidsinkomsten 2003 op EMU-basis in miljarden euro

Stand MN 2003 Stand VJN 2003 Mutatie

Belastingen 112,1 106,2 -5,8

Premies 66,1 67,0 0,9

Gasbaten 2,2 2,3 0,1

Totaal 180,4 175,5 -4,9

De belastingontvangsten

De raming van de totale belastingontvangsten voor 2003 op EMU-basis bedraagt 106,2 miljard. Dit is 5,8 miljard lager dan de raming in de Miljoenennota 2003. Deze afname is voor 3,3 miljard het gevolg van de doorwerking van lagere realisatie van de belastingontvangsten 2002 op kasbasis .

Daarnaast wordt 2,4 miljard van de totale neerwaartse bijstelling in 2003 verklaard door de verslechtering van de macro-economische gegevens in de CEP 2003 ten opzichte van de MEV 2003. De belangrijkste wijzigingen hebben zich voorgedaan bij de omzetbelasting (0,4 miljard) in verband met een lagere groei van de particuliere consumptie, de loon- en inkomstenbelasting (0,9 miljard) als gevolg van een lagere werkgelegenheid, een lagere contractloonstijging en hogere aftrekbare pensioenpremies alsmede bij de vennootschapsbelasting (0,9 miljard) en de dividendbelasting (0,2 miljard) als gevolg van een neerwaartse bijstelling van de winstontwikkeling van bedrijven van zowel het lopende jaar als van voorgaande jaren.

De behandeling van het Belastingplan 2003 in de Tweede Kamer heeft tot enkele kleine wijzigingen geleid in beleidsmaatregelen, waardoor de raming van het totale effect van het kabinetsbeleid op de belastingontvangsten (de autonome mutatie) met 0,1 miljard is verlaagd.

Tabel 4: Mutatie van de raming van de belastingopbrengst 2003 t.o.v. Miljoenennota (in miljarden euro)

DoorwerkinAutonome Gewijzigd Totaal realisatiemutaties economisch 2002 beeld

Kostprijsverhogende -1,8 0,1 -0,3 -2,0 belastingen Premieontvangsten Omzetbelasting -0,8 0,0 -0,4 -1,2 De raming van Belastingen op een -0,5 0,0 0,1 -0,4 de milieugrondslag premieontvangsten op Overige -0,5 0,1 0,0 -0,4 EMU-basis voor 2003 bedrBelastingen op -1,5 -0,2 -2,1 -3,8 67,0inkomen, winst en miljvermogen Dit is Loon- 0,4 -0,1 -0,9 -0,6 0,9 /Inkomstenbelasting miljard hogeDividendbelasting -0,4 0,0 -0,2 -0,6 dan de Vennootschapsbelasting -1,5 0,0 -0,9 -2,4 raming in Overig -0,1 0,0 -0,1 -0,2 de Miljoenennota en is het Niet nader toe te 0,0 0,0 0,0 0,0 saldrekenen van belastingontvangsten de stru turele doorwerking van Totaal belastingen op -3,3 -0,1 -2,4 -5,8 de EMU-basis opwaartse bijstelling van de raming 2002 met 0,7 miljard, een hogere autonome mutatie van 0,3 miljard en een lagere endogene groei van 0,1 miljard als gevolg van het verslechterde economisch beeld.

De opwaartse bijstelling van de totale autonome mutatie met 0,3 miljard wordt per saldo bijna geheel verklaard door een opwaartse bijstelling van de werknemersverzekeringen. Met name de nominale ziekenfondspremies en wachtgeldpremies zijn door de fondsen hoger vastgesteld dan ten tijde van de Miljoenennota werd geraamd. De autonome mutatie bij de volksverzekeringen blijft per saldo ongewijzigd. De opbrengst van de volksverzekeringen neemt enerzijds 0,5 miljard af door de behandeling van het belastingplan en de uitkomsten van het najaarsoverleg, waaronder aanpassing van de spaarloonregeling. Daarentegen nemen de opbrengsten van de volksverzekeringen 0,5 miljard toe door het besluit tot tussentijdse verhoging van de AWBZ-premie met 0,5%-punt per 1 juli 2003.

Tabel 5. Mutatie van de raming premieontvangsten 2003 t.o.v. Miljoenennota (in miljarden euro)

Doorwerking Autonome Gewijzigd Totaal realisatie mutaties economisch 2002 beeld

Volksverzekeringen 0,5 0,0 -0,1 0,4

Werknemersverzekeringen 0,2 0,3 0,0 0,5

Totaal 0,7 0,3 -0,1 0,9

Aardgasbaten

De raming van de aardgasbaten (niet-belastingontvangsten exclusief FES) komt 0,1 miljard hoger uit dan de raming in de Miljoenennota 2003. Dit is het saldo van een hogere olieprijs en een lagere dollarkoers.

6. Het EMU-saldo en de EMU-schuld

Voor 2003 wordt een EMU-tekort verwacht van 1,6% BBP. Bij Miljoenennota werd nog uitgegaan van een tekort van 0,5% BBP. De verslechtering van het saldo is het gevolg van tegenvallende belastingopbrengsten, met name veroorzaakt door tegenvallende realisaties bij de vennootschapsbelasting.

De EMU-schuld wordt voor dit jaar geraamd op 52,5% BBP. Bij Miljoenennota 2003 is uitgegaan van 49,8% BBP.

DE MINISTER VAN FINANCIEN

1. Budgettaire kerngegevens

2. Verticale Toelichting

BIJLAGE 1 BUDGETTAIRE KERNGEGEVENS

Tabel 1.1 Budgettaire kerngegevens in miljoenen euro (in lopende prijzen; min betekent uitgaven)

2003

1. Begrotingsgefinancierde uitgaven -134.113

2. Begrotingsgefinancierde niet belasting ontvangsten 19.444

3. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven (3=1+2) -114.669

4. Belastingen 105.987

5. Uitgavenreserve 0

6. Overig -1.336

7. EMU-saldo Centrale Overheid -10.018

8. EMU-saldo Lokale Overheid 434

9. EMU-saldo Sociale Fondsen 1.992

10. EMU-saldo (- = tekort) -7.593

idem, in % BBP -1,6%

BBP (in miljarden euro) 462


---

De lagere realisaties worden verondersteld volledig structureel door te werken. Het Financieel Jaarverslag van het Rijk bevat een nadere toelichting van de realisaties 2002.