Gemeente Schagen
Nieuwsberichten
28-05-2003
Door de ogen van de burgers
De burgers van Schagen gaven in een onderzoek van het
sociaal-wetenschappelijk bureau Samenwerkingsorgaan Westfriesland hun
mening over veiligheid, openbare orde en gemeentelijke
dienstverlening. De uitkomsten van de deelonderzoeken veiligheid en
openbare orde gaan als basis fungeren voor het lokale
veiligheidsbeleid dat binnenkort vorm moet krijgen. Over het algemeen
viel een positief beeld van onze gemeente op te tekenen uit het
onderzoek.
De enquête ten bate van het onderzoek is in december gehouden onder
een respresentatief deel van de Schager bevolking. De
onderzoeksresultaten spreken grotendeels voor zich, maar behoeven hier
en daar nuanceringen.
Door de ogen van de burgers
De burgers van Schagen gaven in een onderzoek van het
sociaal-wetenschappelijk bureau Samenwerkingsorgaan Westfriesland hun
mening over veiligheid, openbare orde en gemeentelijke
dienstverlening. De uitkomsten van de deelonderzoeken veiligheid en
openbare orde gaan als basis fungeren voor het lokale
veiligheidsbeleid dat binnenkort vorm moet krijgen. Over het algemeen
viel een positief beeld van onze gemeente op te tekenen uit het
onderzoek.
De enquête ten bate van het onderzoek is in december gehouden onder
een respresentatief deel van de Schager bevolking. De
onderzoeksresultaten spreken grotendeels voor zich, maar behoeven hier
en daar nuanceringen.
Veiligheid
Het overgrote deel van de inwoners van Schagen voelt zich veilig.
Overdag bedraagt het percentage 90 procent en voor de avond neemt dit
af tot 75 procent. Vergelijkingen met Niedorp (96 om 85) en Zijpe (90
om 82) waar men hetzelfde onderzoek hield, geven aan dat Schagen een
prima score heeft. Zeker daar Schagen een centrumgemeente is met veel
horeca en in de weekenden toch al gauw duizend bezoekers.
Irritatielader
Op het punt van verkeersveiligheid willen de burgers wel het een en
ander verbeterd zien. Met name het 'te hard rijden' is de inwoners een
doorn in het oog. De politie controleert hoofdzakelijk op hoofdwegen.
Het aantal snelheidscontroles is ten opzichte van 2001 fors toegenomen
(van 145 naar 251). De doelstelling is het aantal overtredingen terug
te dringen en na inrichting als 30 km wegen ook in de 30 km zones te
gaan controleren.
De parkeeroverlast scoort ook hoog op de irritatieladder. Stringent
beleid voert de politie op parkeerexessen. De parkeerproblemen in de
wijken pakt men in samenwerking met de gemeente aan als de
inventarisatie compleet is. Als derde, vierde en vijfde vormen
hondepoep, straatrommel en vernielingen aan auto's grote ergenissen
voor de mensen.
Alcoholmisbruik
De mensen zijn van mening dat de pakkans bij het rijden onder invloed
beperkt is. Wel vindt men dat de kans om gepakt te worden ten opzichte
van twee jaar geleden is gestegen. Deze laatste constatering is zeker
juist. De politie controleert standaard bij grote evenementen en
Schagen is tevens een controlepunt bij regionale en landelijke
alcoholcampagnes. Alcohol is bij de politie ook een speerpunt.
Politie
De bekendheid en zichtbaarheid van de politie laat volgens de
geënquêteerden te wensen over. Over beide aspecten valt wel iets
naders te zeggen. Het feit dat de politie niet in de wijk te zien is,
wil niet zeggen dat ze niet aanwezig is. Zeker als men zelf de hele
dag te werk is, loopt men de politie niet tegen het lijf. Overigens is
de politie begonnen om met vaste mensen in een wijk te surveilleren.
Zo hopen ze de band met de wijk te verstevigen. Het streven naar een
betere telefonische bereikbaarheid en verbetering van de frontoffice
heeft de volle aandacht van de politie. De regionale servicenormen
bepalen dat de politie voor vragen makkelijk bereikbaar is, een
servicegerichte houding heeft, in noodgevallen in een kwartier ter
plaatse is, duidelijkheid geven over afdoening van zaken, zorgen voor
bekendheid en gelegenheid geven tot persoonlijk contact. Deze manier
van werken komt duidelijk tegemoet aan de wensen van het publiek.
Aangiftebereidheid
De aangiftebereidheid onder de groep ondervraagden is groot. Driekwart
is onvoorwaardelijk bereid aangifte te doen. Ten opzichte van 2001
steeg het aantal aangiftes voor Schagen, zo blijkt uit de landelijke
politiemonitor, in 2002 met maar liefst 50 procent (100 om 148). Om de
aangiften te vergemakkelijken is men bezig deze telefonisch en via
internet te laten verlopen.
Slachtofferschap
Bij slachtofferschap moet men in onze regio niet denken aan zware
gevallen. Het gaat om relatief minder ingrijpende zaken als
fietsendiefstal of vernielingen en diefstal uit de auto. Uit de
aangiftebereidheid van dit soort gevallen blijkt wel een zeker
vertrouwen in de politie, want 75 procent geeft deze voorvallen aan.
Gemeentelijke dienstverlening
De gemeentelijke dienstverlening is in de ogen van de ondervraagden
goed. De uitslag is gebaseerd op 390 ingevulde formulieren. Bij
bepaalde onderdelen valt op te merken dat naast de gemeente de burgers
zelf ook een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. Zij zouden
elkaar op bepaalde aspecten moeten aanspreken.
Openingstijden
Een dikke 73% van de inwoners kan zich vinden in de huidige
openingstijden, maar een derde deel prefereert een aanpassing. Bij
nadere beschouwing betreft het op andere tijden open zijn voornamelijk
het bureau Burgerzaken. Een al eens eerder uitgevoerde proef wees ook
al in deze richting. Naar aanleiding van een juist afgerond onderzoek
van bureau Mede over Burgerzaken is besloten de openstellingsuren met
15% te verruimen, met name op de dinsdagavond en woensdagmiddag. Naar
verwachting kan na invulling van een vacature rond september een
aanvang genomen worden met deze openstellingsuitbreiding. De ervaring
moet uitwijzen of de ruimere openstelling voldoet.
Website
Opvallend is dat de meerderheid van de ondervraagden die de website
bezochten vindt dat deze nuttige informatie bevat. Zeker als wordt
bedacht dat deze op het moment van het onderzoek behoorlijk minder
informatie bevatte dan nu. Ook de actualiteit is toegenomen. Het is de
bedoeling de website in de komende jaren verder uit te bouwen en
interactiviteit een vast onderdeel van de site te laten zijn. Bij een
te groot deel van de ondervraagden was het niet bekend dat de gemeente
een website heeft. Deels heeft dit te maken met de relatief grote
groep 40-plussers die deelgenomen hebben aan de enquête. Jongeren
bedienen zich nu eenmaal vaker van internet. Toch neemt dit niet weg
dat er vaker naar de website verwezen dient te worden in de andere
uitingen van de gemeente, zoals de voorlichtingsrubriek en folders.
Toegankelijkheid
Met de ingebruikneming van het nieuwe gemeentehuis is de
toegankelijkheid voor rolstoel- en rolatergebruikers flink toegenomen.
Wel is het zo dat ten tijde van het onderzoek de bewegwijzering in het
gemeentehuis nog niet was aangebracht. Toch was al een kwart van de
bezoekers goed te spreken over de aanwijzingen in het gemeentehuis.
Het parkeren rond het gemeentehuis is als redelijk ervaren. Dit in
tegenstelling tot het parkeren in het centrum, met name tijdens grote
evenementen. Tijdens deze parkeerpieken blijkt echter nog een
behoorlijk deel van de net buiten het centrum gelegen
parkeergelegenheid niet benut te worden. Getracht wordt beter gebruik
te maken van deze ruimte tijdens grote evenementen.
Openbaar vervoer
Bijna 4 van de 10 burgers vindt verbetering van het openbaar vervoer
een prioriteit. Uiteraard zijn wij als gemeente afhankelijk van de
provincie op dit gebied. Ons beleid draagt stimulering van deze
voorzieningen in zich.
Woningen
Het aantal beschikbare woningen voor jongeren en starters houdt de
bewoners danig bezig. Schagen loopt wat dit betreft niet uit de pas
met de landelijke tendens. Toch is de gemeente op dit terrein redelijk
actief. In het complex Christoffelhof (24 huurwoningen voor jongeren
en 23 voor starters) zijn woningen voor deze doelgroepen gerealiseerd.
In Hoep-Noord komen nog eens 76 sociale huurwoningen, terwijl plannen
voor koopwoningen specifiek voor starters in voorbereiding zijn in op
het Noord en de Sportlaan.
Landelijkheid
Een relatief grote groep burgers (43%) heeft het landelijk karakter
hoog in het vaandel staan, net als het gemeentebestuur trouwens. Het
is zaak bij het gebruik van de openbare buitenruimte en bebouwing
goede afwegingen te maken om het landelijk karakter zoveel mogelijk
recht te doen.
Plannen
Veel burgers tasten in het duister als het gaat om gemeentelijke
plannen. De communicatie naar en de informatievoorziening aan de
burgers moet dus nog duidelijker worden. Het promoten van de website
als informatieverschaffer en communicatiemedium moet meer gestimuleerd
worden.
Huisvuil
Opvallend is de hoge score die het ophalen van het huisvuil haalt.
Acht op de tien burgers zijn uiterst tevreden over de manier waarop
dit gebeurd. Oké, het kost wat maar je krijgt er dus ook wel wat voor
terug.