Gemeente Schagen

Nieuwsberichten

28-05-2003
Door de ogen van de burgers
De burgers van Schagen gaven in een onderzoek van het sociaal-wetenschappelijk bureau Samenwerkingsorgaan Westfriesland hun mening over veiligheid, openbare orde en gemeentelijke dienstverlening. De uitkomsten van de deelonderzoeken veiligheid en openbare orde gaan als basis fungeren voor het lokale veiligheidsbeleid dat binnenkort vorm moet krijgen. Over het algemeen viel een positief beeld van onze gemeente op te tekenen uit het onderzoek.
De enquête ten bate van het onderzoek is in december gehouden onder een respresentatief deel van de Schager bevolking. De onderzoeksresultaten spreken grotendeels voor zich, maar behoeven hier en daar nuanceringen.

Door de ogen van de burgers

De burgers van Schagen gaven in een onderzoek van het sociaal-wetenschappelijk bureau Samenwerkingsorgaan Westfriesland hun mening over veiligheid, openbare orde en gemeentelijke dienstverlening. De uitkomsten van de deelonderzoeken veiligheid en openbare orde gaan als basis fungeren voor het lokale veiligheidsbeleid dat binnenkort vorm moet krijgen. Over het algemeen viel een positief beeld van onze gemeente op te tekenen uit het onderzoek.

De enquête ten bate van het onderzoek is in december gehouden onder een respresentatief deel van de Schager bevolking. De onderzoeksresultaten spreken grotendeels voor zich, maar behoeven hier en daar nuanceringen.

Veiligheid
Het overgrote deel van de inwoners van Schagen voelt zich veilig. Overdag bedraagt het percentage 90 procent en voor de avond neemt dit af tot 75 procent. Vergelijkingen met Niedorp (96 om 85) en Zijpe (90 om 82) waar men hetzelfde onderzoek hield, geven aan dat Schagen een prima score heeft. Zeker daar Schagen een centrumgemeente is met veel horeca en in de weekenden toch al gauw duizend bezoekers.

Irritatielader
Op het punt van verkeersveiligheid willen de burgers wel het een en ander verbeterd zien. Met name het 'te hard rijden' is de inwoners een doorn in het oog. De politie controleert hoofdzakelijk op hoofdwegen. Het aantal snelheidscontroles is ten opzichte van 2001 fors toegenomen (van 145 naar 251). De doelstelling is het aantal overtredingen terug te dringen en na inrichting als 30 km wegen ook in de 30 km zones te gaan controleren.
De parkeeroverlast scoort ook hoog op de irritatieladder. Stringent beleid voert de politie op parkeerexessen. De parkeerproblemen in de wijken pakt men in samenwerking met de gemeente aan als de inventarisatie compleet is. Als derde, vierde en vijfde vormen hondepoep, straatrommel en vernielingen aan auto's grote ergenissen voor de mensen.

Alcoholmisbruik
De mensen zijn van mening dat de pakkans bij het rijden onder invloed beperkt is. Wel vindt men dat de kans om gepakt te worden ten opzichte van twee jaar geleden is gestegen. Deze laatste constatering is zeker juist. De politie controleert standaard bij grote evenementen en Schagen is tevens een controlepunt bij regionale en landelijke alcoholcampagnes. Alcohol is bij de politie ook een speerpunt.

Politie
De bekendheid en zichtbaarheid van de politie laat volgens de geënquêteerden te wensen over. Over beide aspecten valt wel iets naders te zeggen. Het feit dat de politie niet in de wijk te zien is, wil niet zeggen dat ze niet aanwezig is. Zeker als men zelf de hele dag te werk is, loopt men de politie niet tegen het lijf. Overigens is de politie begonnen om met vaste mensen in een wijk te surveilleren. Zo hopen ze de band met de wijk te verstevigen. Het streven naar een betere telefonische bereikbaarheid en verbetering van de frontoffice heeft de volle aandacht van de politie. De regionale servicenormen bepalen dat de politie voor vragen makkelijk bereikbaar is, een servicegerichte houding heeft, in noodgevallen in een kwartier ter plaatse is, duidelijkheid geven over afdoening van zaken, zorgen voor bekendheid en gelegenheid geven tot persoonlijk contact. Deze manier van werken komt duidelijk tegemoet aan de wensen van het publiek.

Aangiftebereidheid
De aangiftebereidheid onder de groep ondervraagden is groot. Driekwart is onvoorwaardelijk bereid aangifte te doen. Ten opzichte van 2001 steeg het aantal aangiftes voor Schagen, zo blijkt uit de landelijke politiemonitor, in 2002 met maar liefst 50 procent (100 om 148). Om de aangiften te vergemakkelijken is men bezig deze telefonisch en via internet te laten verlopen.

Slachtofferschap
Bij slachtofferschap moet men in onze regio niet denken aan zware gevallen. Het gaat om relatief minder ingrijpende zaken als fietsendiefstal of vernielingen en diefstal uit de auto. Uit de aangiftebereidheid van dit soort gevallen blijkt wel een zeker vertrouwen in de politie, want 75 procent geeft deze voorvallen aan.

Gemeentelijke dienstverlening
De gemeentelijke dienstverlening is in de ogen van de ondervraagden goed. De uitslag is gebaseerd op 390 ingevulde formulieren. Bij bepaalde onderdelen valt op te merken dat naast de gemeente de burgers zelf ook een belangrijke verantwoordelijkheid hebben. Zij zouden elkaar op bepaalde aspecten moeten aanspreken.

Openingstijden
Een dikke 73% van de inwoners kan zich vinden in de huidige openingstijden, maar een derde deel prefereert een aanpassing. Bij nadere beschouwing betreft het op andere tijden open zijn voornamelijk het bureau Burgerzaken. Een al eens eerder uitgevoerde proef wees ook al in deze richting. Naar aanleiding van een juist afgerond onderzoek van bureau Mede over Burgerzaken is besloten de openstellingsuren met 15% te verruimen, met name op de dinsdagavond en woensdagmiddag. Naar verwachting kan na invulling van een vacature rond september een aanvang genomen worden met deze openstellingsuitbreiding. De ervaring moet uitwijzen of de ruimere openstelling voldoet.

Website
Opvallend is dat de meerderheid van de ondervraagden die de website bezochten vindt dat deze nuttige informatie bevat. Zeker als wordt bedacht dat deze op het moment van het onderzoek behoorlijk minder informatie bevatte dan nu. Ook de actualiteit is toegenomen. Het is de bedoeling de website in de komende jaren verder uit te bouwen en interactiviteit een vast onderdeel van de site te laten zijn. Bij een te groot deel van de ondervraagden was het niet bekend dat de gemeente een website heeft. Deels heeft dit te maken met de relatief grote groep 40-plussers die deelgenomen hebben aan de enquête. Jongeren bedienen zich nu eenmaal vaker van internet. Toch neemt dit niet weg dat er vaker naar de website verwezen dient te worden in de andere uitingen van de gemeente, zoals de voorlichtingsrubriek en folders.

Toegankelijkheid
Met de ingebruikneming van het nieuwe gemeentehuis is de toegankelijkheid voor rolstoel- en rolatergebruikers flink toegenomen. Wel is het zo dat ten tijde van het onderzoek de bewegwijzering in het gemeentehuis nog niet was aangebracht. Toch was al een kwart van de bezoekers goed te spreken over de aanwijzingen in het gemeentehuis. Het parkeren rond het gemeentehuis is als redelijk ervaren. Dit in tegenstelling tot het parkeren in het centrum, met name tijdens grote evenementen. Tijdens deze parkeerpieken blijkt echter nog een behoorlijk deel van de net buiten het centrum gelegen parkeergelegenheid niet benut te worden. Getracht wordt beter gebruik te maken van deze ruimte tijdens grote evenementen.

Openbaar vervoer
Bijna 4 van de 10 burgers vindt verbetering van het openbaar vervoer een prioriteit. Uiteraard zijn wij als gemeente afhankelijk van de provincie op dit gebied. Ons beleid draagt stimulering van deze voorzieningen in zich.

Woningen
Het aantal beschikbare woningen voor jongeren en starters houdt de bewoners danig bezig. Schagen loopt wat dit betreft niet uit de pas met de landelijke tendens. Toch is de gemeente op dit terrein redelijk actief. In het complex Christoffelhof (24 huurwoningen voor jongeren en 23 voor starters) zijn woningen voor deze doelgroepen gerealiseerd. In Hoep-Noord komen nog eens 76 sociale huurwoningen, terwijl plannen voor koopwoningen specifiek voor starters in voorbereiding zijn in op het Noord en de Sportlaan.

Landelijkheid
Een relatief grote groep burgers (43%) heeft het landelijk karakter hoog in het vaandel staan, net als het gemeentebestuur trouwens. Het is zaak bij het gebruik van de openbare buitenruimte en bebouwing goede afwegingen te maken om het landelijk karakter zoveel mogelijk recht te doen.

Plannen
Veel burgers tasten in het duister als het gaat om gemeentelijke plannen. De communicatie naar en de informatievoorziening aan de burgers moet dus nog duidelijker worden. Het promoten van de website als informatieverschaffer en communicatiemedium moet meer gestimuleerd worden.

Huisvuil
Opvallend is de hoge score die het ophalen van het huisvuil haalt. Acht op de tien burgers zijn uiterst tevreden over de manier waarop dit gebeurd. Oké, het kost wat maar je krijgt er dus ook wel wat voor terug.