Gemeente Alkmaar
Namen bekend voor openbare bijeenkomsten gemeentelijke
enquêtecommissie
Alkmaar, 28 mei 2003
De namen van diegenen die op 6, 11 en 12 juni door de gemeentelijke
enquêtecommissie inzake baatbelasting worden gehoord zijn bekend. Het
gaat om deels zittende bestuurders en ambtenaren en deels om
ex-ambtenaren en bestuurders. Daarnaast zal gesproken worden met
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de middenstand die
indertijd betrokken waren bij de totstandkoming van de
baatbelastingen.
De gemeenteraad heeft een aantal mogelijkheden om het dagelijks
bestuur van de gemeente (het college) te controleren. De raad kan
schriftelijke vragen stellen, mondelinge vragen stellen
(interpellatie) of inlichtingen vragen. Daarnaast heeft ieder raadslid
het recht van initiatief (het recht om zelf voorstellen in te dienen)
en het recht van amendement ( het recht om ingediende voorstellen te
amenderen). Tenslotte heeft de raad het recht van onderzoek (enquête).
Een gemeentelijke onderzoek is het zwaarste controle-instrument dat de
gemeenteraad ter beschikking staat. Het onderzoek kan zich uitstrekken
tot het gehele door het college of de burgemeester gevoerde bestuur.
Het instrument is nieuw en bestaat pas vanaf 7 maart 2002 (invoering
dualisme).
Het is begrijpelijk dat er nog maar in een beperkt aantal gemeenten
ervaring is opgedaan met dit instrument. Te noemen zijn: Schiedam,
Katwijk en Almere.
De Alkmaarse commissie heeft de afgelopen maanden intern hard gewerkt
om tot een afgewogen rapport te kunnen komen, Daarbij is aangesloten
op de werkwijze zoals die ook op landelijk niveau wordt gevolgd bij
parlementaire enquêtes.
Dat wil zeggen dat er eerst dossieronderzoek heeft plaatsgevonden.
Daarbij valt te denken aan verslagen van vergaderingen van
burgemeester en wethouders en van raads- en commissievergaderingen,
van ambtelijke overleggen en van overleggen tussen de gemeente en het
(georganiseerde) bedrijfsleven. Tevens zijn de stukken van diverse
gerechtelijke procedures onderzocht. Ook is gesproken met deskundigen
op het gebied van baatbelasting en heeft de commissie zich laten
adviseren over de werkwijze door een voormalig secretaris van een
parlementaire enquêtecommissie.
Na het dossieronderzoek hebben er een aantal gesprekken plaatsgevonden
om zgn. witte vlekken in het tussenresultaat in te vullen. Waar nodig
is met een aantal mensen twee keer gesproken. Naar aanleiding hiervan
heeft de commissie voorlopige bevindingen opgesteld.
Deze voorlopige bevindingen hebben de commissie doen besluiten ook in
het openbaar een aantal mensen te horen. Deze openbare verhoren hebben
meerdere doelen :
* het zoveel mogelijk invullen van de nog resterende "witte plekken"
en lacunes in het feitenmateriaal;
* het citeerbaar maken van tijdens de eerdere gesprekken naar voren
gekomen informatie;
* het bevestigen van de voorlopige bevindingen van de commissie;
* het geven van een beeld van de onderzochte gebeurtenissen.
Een aantal onderwerpen dat in ieder geval de revue zal passeren op 6,
11 en 12 juni :
* informatie over baatbelasting in algemene zin;
* het overleg dat vanuit de gemeente is gevoerd met
belastingplichtigen;
* de verantwoordelijkheden in de gemeentelijke organisatie;
* de vraag naar draagvlak in de stad voor de invoering van
baatbelasting;
* de rol van ambtenaren, bestuurders en vertegenwoordigers van
organisaties van het bedrijfsleven in het gehele proces.
De commissie heeft het voornemen om na afloop van elke verhoordag de pers informeel te woord te staan (rond 18.00 uur).
Informatie te verkrijgen bij J. van der Rhee (vice-voorzitter van de
commissie)
telefoonnummer 06 20686107 of 072 5159543.
Schema openbare verhoren Enquête Commissie Baatbelastingen
6 juni 2003
12.00 - 14.30 uur E.J.M. Verhagen In de bestudeerde periode hoofd
bureau Belastingen, later afdeling Belastingen, onderdeel van de
sector Financiën.
6 juni 2003
15.00 - 16.00 uur Drs. J.C.M. Cox Gemeentesecretaris sinds eind 1996.
Daarnaast heeft hij, tot de laatste reorganisatie, de functie vervuld
van directeur Bestuursdienst, waarbij o.a. de sectoren c.q. afdelingen
Belastingen, Bestuurszaken, Communicatie, Facilitaire en Financiën
onder hem ressorteerden.
6 juni 2003
16.30 - 17.30 uur J.E. Karsten Medewerker Bibliotheek later Mediatheek
en belast met het publiceren van verordeningen en besluiten in het
Gemeenteblad en andere bladen.
11 juni 2003
09.30 - 12.30 uur W.B. van der Ham Wethouder in de periode 1992, met
o.a. de onderwerpen Financiën en Verkeer en Vervoer in zijn
portefeuille tot 1998. In 1998 kreeg hij de portefeuilles Personeel &
Organisatie, Kredietbank en weer Verkeer en Vervoer.
11 juni 2003 13.30 - 15.00 uur F.P.J. Postma Voorzitter, in de
bestudeerde periode, van de Winkeliersvereniging Binnenstad Alkmaar
(WBA).
11 juni 2003 15.30 - 17.00 uur R. Brouwer In de bestudeerde periode
hoofd van de sector Grondbedrijf en Economische Zaken van de dienst
Stadsontwikkeling en Beheer (SOB).
11 juni 2003 17.35 uur verklaring drs. J. Glaubitz Secretaris van de
Kamer van Koophandel, afdeling Noord-West Nederland.
12 juni 2003 09.30 - 10.30 uur J.C.J. Klaver Voorzitter, in de
bestudeerde periode, van de Bedrijvenvereniging Huiswaard en nam als
zodanig deel aan het Platform Baatbelasting.
12 juni 2003
11.00 - 13.00 uur H.A. Eggermont Wethouder sinds 1994,
verantwoordelijk voor o.a. de onderwerpen Personeel en Organisatie. In
1998 heeft hij o.a. de portefeuille Financiën en Belastingen gekregen.
Na het vertrek van burgemeester Bandell, medio juni 2000, tot de komst
van burgemeester Van Rossen op 1 januari 2001 heeft hij de
portefeuilles Bestuurszaken en Communicatie waargenomen.
12 juni 2003 14.30 - 15.30 uur J. Vlaanderen Voorzitter, in de
bestudeerde periode, van de Vereniging van Eigenaren (VvE)
Langestraat/Payglop en nam als zodanig deel aan het Platform
Baatbelasting.
12 juni 2003 16.00 - 17.00 uur R.J.G. Bandell Burgemeester van 1 juni
1995 tot medio juni 2000 en o.a. verantwoordelijk voor de
portefeuilles Bestuurszaken en Communicatie.