NMBS

27 mei 2003

EUROSTAR licht de sluier van de nieuwe Starck-designconcepten

In Parijs wordt vandaag de sluier van de nieuwe designconcepten gelicht voor de Eurostar treininterieurs, ontworpen door de Franse topdesigner Philippe Starck. Deze nieuwe designconcepten vormen de laatste stap in het renovatieproject Welkom aan Boord van de Nieuwe Eurostar . Dit initiatief ter waarde van 60 miljoen euro werd gelanceerd in 2002 en heeft als doel het geheel van de Eurostar service in een nieuw kleedje te steken.

Eurostar reizigers zullen voortaan van nog meer comfort en stijl kunnen genieten. Toch zal deze nieuwe reiservaring uiterst concurrentieel blijven wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding.

In Parijs onthult Eurostar een levensgrote maquette waarin de nieuwe concepten van zowel de First Premium, de eerste klas als van het barrijtuig voorgesteld worden. De maquette wordt nog tot half juni op de Champs-Elysées tentoongesteld ter gelegenheid van de Train Capitale spoormanifestatie (www.letraincapitale.com).

Ook tweedeklas interieurs zullen door Starck gemoderniseerd worden. In alle ruimtes van de trein zal men niet enkel kunnen genieten van de typische strakke en sobere Starck lijnen, maar ook van een mengeling van zachte en neutrale kleuren, van een stijlvolle verlichting en van een verhoogd comfort.

De First Premium rijtuigen zullen in de loop van volgend jaar voor het eerst in België geïntroduceerd worden. De luxe van de Premium First kent geen enkel equivalent in een ander collectief transportmiddel : zo telt elk rijtuig 14 pivoterende lederen zetels -die door hun schelpstructuur herinneren aan de zetels uit The Lounge- en bieden gordijnen de mogelijkheid tot wat privacy door indeling van de de ruimte in compartimenten van 4 of 6 personen.

Ook in eerste klas zullen verschillende vernieuwingen doorgevoerd worden, waaronder nieuwe zetels met mobiele hoofdsteun, nieuwe tabletten, nieuwe verlichting en nieuw vasttapijt. Dankzij stroomvoorzieningen aan boord zullen reizigers met een laptop voortaan hun batterijen kunnen opladen.

In tweede klas zullen onder meer een nieuw kleurengamma en een verfijning van de lichtbronnen zorgen voor een verhoogd comfort. De reizigers zullen er eveneens over meer beenruimte beschikken.

De vernieuwde treinstellen zullen geleidelijk aan in gebruik genomen worden in 2004 en 2005. Onder toezicht van Philippe Starck zullen ook nieuwe Eurostar personeelsuniformen ontworpen worden en zal een nieuwe evenwichtige menukeuze samengesteld worden.

In het kader van het hogervernoemde renovatieproject Welkom aan Boord van de Nieuwe Eurostar werden eerder reeds de lounges geopend in de Eurostar terminals van Brussel-Zuid, Paris Gare du Nord en London Waterloo International. Voor de zakenreizigers werden de check-in en de ticketdesks gemoderniseerd en de check-in tijd verminderd tot 15 minuten. Ook de vernieuwde look van de commerciële leaflets en van de eurostar.com website maken deel uit van het vernieuwingsprogramma.

Eurostar gaat deze herfst de reisduur tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk met 20 minuten verminderen bij de opening van het eerste deel van de nieuwe Britse hogesnelheidslijn, de Channel Tunnel Rail Link (CTRL). De reisduur tussen Brussel-Zuid en Londen Waterloo International zal dan nog slechts 2 uur 20 minuten bedragen. Ook de punctualiteitsgraad zal hierdoor nog verder verhogen, daar Eurostar de sporen niet langer met lokale treinen zal delen.