Verbond van Verzekeraars

Forse stijging van meldingen bij Fraudeloket

Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf van het Verbond heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 314 fraudezaken ontvangen. In dezelfde periode van het vorig jaar lag dat aantal slechts op 143.

De forse stijging is volgens het Fraudeloket het gevolg van twee belangrijke ontwikkelingen. De eerste betreft de media-aandacht voor de zorgfraude na het uitlekken van het rapport van Zorgverzekeraars Nederland, waardoor meer zorgverzekeraars fraudezaken aanmelden. Zo zijn er in het eerste kwartaal van 2003 al 72 meldingen bij het loket geregistreerd, terwijl de teller over twaalf maanden in 2002 op 110 zaken bleef steken.

Daarnaast noemt het Fraudeloket de oproep van het Verbondsbestuur om (meer) fraudezaken te melden, een belangrijke factor voor de stijging.

Melden is cruciaal

Het Fraudeloket toont zich verheugd over de stijging, maar benadrukt wel dat verzekeraars zich soms rechtstreeks tot de politie wenden als ze weten dat er een onderzoek gaande is en vervolgens vergeten de melding bij het Fraudeloket te doen. Het melden van fraude is echter van cruciaal belang om de omvang van verzekeringsfraude in Nederland nauwkeurig te kunnen aangeven en de criminele kaart in te vullen, aldus het Fraudeloket.

De 314 meldingen die in het eerste kwartaal van 2003 bij het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf zijn binnengekomen , zijn als volgt onderverdeeld:

248 eenvoudige meldingen (79%),

59 middelzware meldingen (19%) en

7 zware fraudezaken (2%).

Overzicht fraudezaken per kwartaal

Bondig, mei 2003