Verbond van Verzekeraars
Forse stijging van meldingen bij Fraudeloket
Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf van het Verbond heeft in het
eerste kwartaal van dit jaar 314 fraudezaken ontvangen. In dezelfde
periode van het vorig jaar lag dat aantal slechts op 143.
De forse stijging is volgens het Fraudeloket het gevolg van twee
belangrijke ontwikkelingen. De eerste betreft de media-aandacht voor
de zorgfraude na het uitlekken van het rapport van Zorgverzekeraars
Nederland, waardoor meer zorgverzekeraars fraudezaken aanmelden. Zo
zijn er in het eerste kwartaal van 2003 al 72 meldingen bij het loket
geregistreerd, terwijl de teller over twaalf maanden in 2002 op 110
zaken bleef steken.
Daarnaast noemt het Fraudeloket de oproep van het Verbondsbestuur om
(meer) fraudezaken te melden, een belangrijke factor voor de stijging.
Melden is cruciaal
Het Fraudeloket toont zich verheugd over de stijging, maar benadrukt
wel dat verzekeraars zich soms rechtstreeks tot de politie wenden als
ze weten dat er een onderzoek gaande is en vervolgens vergeten de
melding bij het Fraudeloket te doen. Het melden van fraude is echter
van cruciaal belang om de omvang van verzekeringsfraude in Nederland
nauwkeurig te kunnen aangeven en de criminele kaart in te vullen,
aldus het Fraudeloket.
De 314 meldingen die in het eerste kwartaal van 2003 bij het
Fraudeloket Verzekeringsbedrijf zijn binnengekomen , zijn als volgt
onderverdeeld:
248 eenvoudige meldingen (79%),
59 middelzware meldingen (19%) en
7 zware fraudezaken (2%).
Overzicht fraudezaken per kwartaal
Bondig, mei 2003