Gemeente Zwolle
Rapportcijfer Schuldhulpverlening ruime 7
De afdeling Schuldhulpverlening (SHV) van de Gemeente Zwolle krijgt van de
burgers een dikke 7. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat de gemeente
heeft laten uitvoeren onder enkele honderden cliënten en oud-cliënten van
de afdeling. In het onderzoek is gekeken naar de omvang van de
schuldenproblematiek in Zwolle, de bekendheid van de afdeling SHV, de
waardering voor de dienstverlening van de afdeling en de effectiviteit
ervan.
De afdeling Schuldhulpverlening is in januari 2000 in het leven geroepen
ter voorkoming en bestrijding van sociale en persoonlijke problemen die
voortvloeien uit het overmatig aangaan van schulden. Het bureau biedt
cliënten trajecten aan die zich richten op het herstel van hun financiële
zelfstandigheid. Overmatige schulden komen met name voort uit het aangaan
van leningen, een onverwachte daling in inkomen door ziekte, werkloosheid
of een relatiebreuk.
De afdeling SHV scoort als rapportcijfer dus een ruime 7. De geïnterviewden
zijn met name tevreden over de eerste gesprekken met de afdeling en de
contacten gedurende het traject. Het rapportcijfer betekent uiteraard niet
dat er niks te verbeteren valt. Daarom heeft de afdeling SHV een actieplan
opgesteld, waarin een aantal verbeterpunten voor de komende tijd staat
geformuleerd. Die verbeterpunten richten zich met name op de voorlichting
over SHV, de persoonlijke aandacht voor cliënten en de integrale
schuldhulpverlening. Voor dit laatste onderdeel wordt er meer en meer
samenwerking gezocht met bijvoorbeeld CAD (Consultatiebureau voor Alcohol
en Drugs) en AMW (Algemeen Maatschappelijk Werk). Andere uitkomsten van het
onderzoek zijn onder andere dat het aantal mensen dat een beroep doet op de
afdeling SHV gestegen is van 0,6% van de Zwolse huishoudens in 1998 tot
1,2% in 2002. De cijfers voor 2003 zijn nog niet bekend.
---