Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

KNV: STOP DE APARTE TOLHEFFINGEN VOOR VRACHTVERVOER

Koninklijk Nederlands Vervoer - Goederenvervoer maakt zich grote zorgen om de tolheffingen die bij de belangrijkste handelspartners op stapel staan. De branchevereniging vraagt de Nederlandse regering om in Europees verband te protesteren tegen deze lastenverzwaring voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Dat de verschillende landen afzonderlijk tolheffingen op het goederenvervoer instellen, is in tegenspraak met de gedachte van de Europese interne markt, waarbij eenheid in regelgeving maar ook eenheid of gelijkheid in concurrentievoorwaarden voorop staan. Het lijkt erop dat de ons omringende landen op individuele wijze op zoek gaan naar nieuwe vormen van belastingen.

In Duitsland is de tolheffing - de LKW Maut - goedgekeurd door de Bondsraad. Dit betekent dat vrachtwagens vanaf 31 augustus 12,4 eurocent per kilometer gaan bijdragen aan investeringen in de Duitse infrastructuur. Deze heffing zal ten koste gaan van de rendementen en de werkgelegenheid in de goederenvervoersector waar al flinke ontslaggolven zijn geweest. De transportsector zal deze tolheffing moeten doorberekenen aan de opdrachtgevers, de verladers.

Inmiddels zijn in Frankrijk ook plannen voor een kilometerheffing voor vrachtvervoer ontvouwd. In zestien jaar tijd - tot 2020 - wil de Franse fiscus zo'n 25 miljard euro weghalen bij het goederenvervoer over de weg om vervolgens te investeren in snelle treinverbindingen voor personenvervoer. Frankrijk wil op dit gebied naar eigen zeggen 'een leidende rol in Europa ' blijven spelen. Koninklijk Nederlands Vervoer is van mening dat de goederenvervoersector niet de melkkoe mag worden van nationaal chauvinisme. Als de Franse regering geld zoekt voor de financiering van TGV's , is dat te vinden in het liberaliseren van de Franse spoorwegen.

Het zijn zware tijden voor het Nederlandse goederenvervoer. Rendementen staan onder druk en de vooruitzichten voor de tweede helft van 2003 zijn somber. In dit kader zou het onbegrijpelijk zijn als de Nederlandse regering geen krachtig geluid laat horen aan onze belangrijkste handelspartners binnen Europa. Tolheffingen zoals voorgesteld in Duitsland en Frankrijk leveren geen positieve bijdrage aan de congestie op de Europese wegen, noch aan het milieu. Het zijn belastingmaatregelen die niet passen binnen de Europese wens tot harmonisatie van belastingen en gaan ten koste van het Nederlandse bedrijfsleven en daarmee ook ten koste van de werkgelegenheid.

Koninklijk Nederlands Vervoer - Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland

Den Haag, 23 mei 2003

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht