Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

BLOKKER WINNAAR GOUDEN DEURMAT 2002/2003

Tijdens het zevende Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk is gisteren aan Blokker de Gouden Deurmat uitgereikt, de prijs voor de leukste reclamefolder volgens de Nederlandse consument. Tijdens het congres werden ook de nieuwste uitkomsten gepresenteerd van het onderzoek Thuis Binnen Bereik. Daaruit komt naar voren dat het medium ongeadresseerde brievenbusreclame onveranderd populair is onder de Nederlandse bevolking.

Blokker volgt Kruidvat op

De Gouden Deurmat is een onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan de adverteerder die de allerleukste folder laat distribueren. De onderscheiding werd voor de derde keer uitgereikt. Dat gebeurde gisteren in Panama, het theater aan de Amsterdamse IJ-oever. De afgelopen jaren is de Gouden Deurmat uitgegroeid tot een felbegeerde prijs, met name omdat het de consument is die er over beslist. De prijsuitreiking was toevertrouwd aan Interlanden-directeur Rob Dekker. Zoals gebruikelijk waren er drie genomineerden: Kruidvat, de winnaar van de twee eerdere competities, Blokker, twee keer eerder al wel genomineerd, en Gamma, voor het eerst genomineerd. In een nek-aan-nek race was het uiteindelijk Blokker die met de eer ging strijken. Maar liefst 12% van de ondervraagden noemde de folder van Blokker als het meest likeable. Rob Dekker tijdens de prijsuitreiking: " Wat de drie genomineerden met elkaar gemeen hebben is dat zij winkelketens vertegenwoordigen die tot merken zijn uitgegroeid. Alle drie besteden zij een substantieel deel van het communicatiebudget aan ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dat doen zij in het besef dat dit medium buitengewoon effectief is, niet uitsluitend in termen van respons maar ook als uithangbord voor hun merkidentiteit."

Huis-aan-huis medium onverminderd populair

Tijdens het Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk presenteerde Cees van Rooy, adjunct directeur van Veldkamp, de nieuwste cijfers uit het trendonderzoek Thuis Binnen Bereik. Daaruit komt naar voren dat het medium ongeadresseerde brievenbusreclame ongekend populair blijft. In lijn met de stijging van de algehele bestedingen is het aantal folders dat de consument wekelijks ontvangt licht gestegen (van 25,5 naar 25,9). Of het nu wel of niet met de recessie te maken heeft, de waardering voor het foldermateriaal is toegenomen, evenals de leestijd. Het reclamebereik steeg van 36% naar 37%. Binnen het bereik ligt de respons op een respectabele 21%. Dat wil zeggen dat een folder die gelezen of bekeken wordt er in één op de vijf gevallen in slaagt om een (re)actie op te roepen. Cees van Rooy: "In termen van respons blijft het medium natuurlijk ongeëvenaard."

Grote verschillen: de ene folder is de andere niet

Belangrijke brievenbusadverteerders komen uit de hoek van de voeding (14% van het volume), meubelbranche (ook 14% van het volume) en kleding (10% van het volume). Samen met bouwmarkten (7% van het volume) en bruin- en witgoedketens (6% van het volume) zorgen zij voor ongeveer de helft van het aanbod. Gouden Deurmat winnaar Blokker heeft de best gelezen folder. Met 71% reclamebereik realiseren zij een sterke outperformance bij het interesseren van de klant voor hun producten. Ook de folders van Trekpleister (70% reclamebereik) en V&D (68% reclamebereik) weten de aandacht goed te krijgen. Aan de andere kant van het spectrum treffen we Postcodeloterij (5% reclamebereik), Staatsloterij (7% reclamebereik) en Eyewish Groeneveld (9% reclamebereik) in de flop-3 op dit aspect. Ook op het criterium likeability zijn de verschillen groot. In de top-10 van meest gewaarde folders treffen we veel bekende namen, zoals V&D, Ikea, Hema, Super De Boer en natuurlijk ook Gouden Deurmat winnaar Blokker.

Verdere professionalisering werpt vruchten af

In haar afsluiting als middagvoorzitter concludeerde Marianne Robben, in het dagelijks leven strategy director bij Ara Direct Communication, dat het medium de laatste jaren aan effectiviteit heeft gewonnen. De verdergaande professionalisering, creatief zowel als logistiek, heeft daaraan een belangrijke bijdrage geleverd.

Amsterdam, 23 mei 2003.