Technische Universiteit Delft

Stromingsleer
23 mei 2003 | 16.00 uur
Prof.dr.ir. B. Koren | Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

Computational Fluid Dynamics: wetenschap en gereedschap.
Voor het ontwerpen van vliegtuigen is kennis en begrip van stromingsleer - aërodynamica - van cruciaal belang, van levensbelang. Voor het onderzoeken van stromingen staan vandaag de dag zowel experimentele als theoretische middelen ter beschikking. Tegenwoordig wordt het technologische belang van theoretische aërodynamica alom erkend. Vroeger echter was het voornamelijk een academische aangelegenheid, met resultaten die sterk afweken van experimentele waarnemingen. Theoretische en technologische doorbraken hebben de kloof tussen theorie en experiment echter gedicht en er is nu sprake van een vruchtbare wisselwerking tussen beide. Het vliegtuig
heeft hierbij een sterk stimulerende rol gespeeld. In de rede wordt door de boeiende geschiedenis van theoretische stromingsleer gelopen, richting Computational Fluid Dynamics (CFD); via werk van Leonhard Euler naar dat van John von Neumann, de grondlegger van CFD.
Aan de hand van werk van een recente afstudeerder zal worden getoond wat op dit moment met CFD mogelijk is. De afstudeerder heeft zelf, uit het niets, numerieke programmatuur ontwikkeld voor het oplossen van de instationaire, 2D Eulervergelijkingen, waarbij het rekenrooster zich automatisch aan de stroming aanpast. De student heeft zijn rekenmethode zo goed mogelijk laten voldoen aan de vaak onderling strijdige eisen ten aanzien van numeriek-wiskundige eigenschappen als stabiliteit, nauwkeurigheid, monotoniciteit, en reken- en geheugenefficientie.
Vandaag de dag is er steeds meer kant-en-klare CFD-software te koop. Het steeds meer beschikbaar komen van deze software lijkt op het eerste gezicht een bedreiging voor CFD-onderzoek en -ontwikkeling. CFD-onderzoekers en
-ontwikkelaars lijken zichzelf werkloos te maken met hun eigen succesvolle werk.
In de rede wordt nader ingegaan op dit perspectief. En hoe onderwijs te geven in CFD nu het als gemakkelijk beschikbaar, automatisch stuk gereedschap steeds belangrijker wordt? Ook hier wordt in de rede aandacht aan besteed.
Hoe CFD zich precies zal ontwikkelen, waar en wanneer welke vooruitgangen te verwachten zijn, is niet goed te voorspellen. Dat maakt het vak juist zo spannend en aantrekkelijk voor de meeste beoefenaars! In CFD zijn nog volop onderzoeksvragen en die zullen er ook nog heel lang blijven. Er zullen ongetwijfeld nog gelegenheden komen waarop met luchtvaartpionier Orville Wright gesproken kan worden: "Isn't it astonishing that all these secrets have been preserved for so many years just so that we could discover them!"

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Universiteitsdienst TU Delft /
Dir. Marketing & Communicatie
tel.: +31 15 2785454
fax: +31 15 2781855
GSM: +31 (0)6 20408176

Alle intreeredes en promoties worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft