Ingezonden persbericht
Adobe verheugd over nieuwe Wet elektronische handtekening
Digitale handtekening binnen PDF vergemakkelijkt digitalisering papierstroom en biedt grotere efficiëntie
Amsterdam, 22 mei 2003 - Adobe Systems Incorporated, marktleider op het
gebied van netwerk-publishing, reageert verheugd op de door Economische
Zaken aangekondigde nieuwe Wet elektronische handtekening. Deze is gisteren
van kracht geworden, waardoor de digitale handtekening nu dezelfde status
heeft als een papieren ondertekening. De wet is de implementatie van een
Europese richtlijn.
Met de nieuwste Adobe Acrobat 6.0 versie is Adobe klaar voor het gebruik van
de digitale handtekening binnen het Portable Document Format (PDF) van
Adobe, dé norm voor een betrouwbare uitwisseling van documenten in
elektronische vorm, en biedt hiermee een ideale oplossing om binnen de
zakelijke markt over te gaan op het gebruik van digitale documenten.
"De mogelijkheid van het plaatsen van een elektronische handtekening met
dezelfde rechtsgeldigheid als een traditionele handtekening, betekent dat de
papierstroom aanzienlijk teruggebracht kan worden en transacties veel
sneller verlopen", aldus Roel-Jan Mouw, Marketing Manager van Adobe Systems
Benelux. "In België is de digitale handtekening al drie jaar rechtsgeldig,
waardoor het gebruik van Adobe Acrobat en Adobe PDF documenten explosief
gestegen is. Organisaties kunnen dan ook aanzienlijke kostenbesparingen
doorvoeren."
De elektronische handtekening is een unieke, persoonsgebonden code die met
een digitaal bericht wordt meegestuurd en garandeert dat de afzender is wie
hij of zij beweert te zijn. Bovendien maakt de code duidelijk dat een
bericht onderweg niet veranderd is. Deze code wordt uitgegeven door Trusted
Third Parties (TTP), en kan direct worden ingezet binnen Adobe Acrobat 6.0
waardoor vanaf vandaag elk denkbaar Adobe PDF document in kan worden
voorzien van een rechtsgeldige digitale handtekening. Adobe Acrobat 6.0 en
Adobe Acrobat Server oplossingen zijn de belangrijkste producten van Adobe
Systems om bedrijven te helpen bij het organiseren en verbeteren van interne
en externe digitale documentstromen. Zowel contracten of andere Office
documenten, formulieren, of content uit bedrijfskritische applicaties zoals
SAP, Oracle of Siebel kunnen eenvoudig als Adobe PDF documenten, met of
zonder interactieve databasekoppelingen, worden gerepresenteerd. De nieuwe
regelgeving voor het gebruik van digitale handtekeningen zullen Adobe
Acrobat implementatie trajecten binnen bedrijven en overheden verder
versnellen.
Over Adobe
Adobe Systems Incorporated, de leider op het gebied van Network Publishing
(www.adobe.com) werd opgericht in 1982 en ontwikkelt software voor zakelijke
en professionele gebruikers. Met de software van Adobe kunnen klanten
visueel aantrekkelijke informatie met een fascinerende en betrouwbare
content creëren en beheren. Adobe, met het hoofdkantoor gevestigd in San
Jose (Californië), is een van de grootste softwarebedrijven ter wereld.
###
© 2003 Adobe Systems Incorporated. Alle rechten voorbehouden. Adobe, het
Adobe logo en Acrobat, zijn ofwel geregistreerde handelsmerken of
handelsmerken van Adobe Systems Incorporated in de Verenigde Staten en/of
andere landen. Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van hun
respectievelijke eigenaren.
>