Ingezonden persbericht
Persbericht
Finnair selecteert AT&T als wereldwijde netwerkleverancier
Wereldwijd Wide Area Network gebaseerd op IP VPN-technologie verbindt 88
locaties met bedrijfskritische applicaties
Helsinki, Finland, 22 mei 2003 - Finnair Oyj, één van Europa's belangrijkste
luchtvaartmaatschappijen, heeft AT&T geselecteerd als leverancier van haar
wereldwijde datanetwerk. Met de overeenkomst voor drie jaar is â'¬ 4,8 miljoen
gemoeid en wordt voorzien in een nieuwe, wereldwijde Wide Area Network
(WAN)-infrastructuur. Het netwerk omvat 69 locaties in Europa (waaronder die op Schiphol
Airport), vier in Noord-Amerika en 15 in Asia Pacific en is gebaseerd op
Internet Virtual Private Network (IP VPN)-technologie en Managed Data Network
Services (MDNS). De service zal worden gebruikt door Aerosystems Oy, de
IT-organisatie van Finnair; een joint venture tussen de luchtvaartmaatschappij en IBM.
De oplossing - voortgekomen uit de vele netwerktechnologieën van AT&T - is
gebaseerd op een managed data network service welke volledig tegemoetkomt aan de
strenge service level-eisen van Finnair. Het omvat een IP VPN dat
gebruikmaakt van IPSec en MDNS via een algemeen netwerkplatform.
Het netwerk verbindt het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij in
Vantaa, Finland met luchtvaartloketten en verkoop- en vrachtlocaties wereldwijd.
Medewerkers hebben hierdoor toegang tot bedrijfskritische applicaties, zoals
real-time ticketinginformatie, vrachtgegevens, verkoopsystemen en e-mail.
De reizende medewerkers van Finnair kunnen profiteren van AT&T's Remote
Access Services door de mogelijkheid overal ter wereld verbinding te maken met het
Finnair-netwerk via één van de ruim 2.500 lokale AT&T points-of-presence.
In een reactie op de overeenkomst zegt Kari Hänninen, Director ICT
Architectures bij Finnair: "Finnair is in heel Europa erkend als leider binnen de
luchtvaartindustrie. Onze onderneming dankt een groot deel van haar succes aan de
toepassing van informatietechnologie. We wilden werken met een onderneming die
ons kon helpen bij het bereiken van een voorsprong op de concurrentie binnen
onze belangrijkste markten."
"Finnair is precies het soort onderneming waarmee AT&T wil samenwerken",
aldus Jon Stretch, de vice president die verantwoordelijk is voor de activiteiten
van AT&T in EMEA. "Vanuit een Europese basis heeft Finnair een sterke
wereldwijde aanwezigheid bereikt op basis van een grondig inzicht in de toepassing van
technologie om tegemoet te komen aan hun zakelijke doelen."
Dit is voor AT&T het tweede contract in twee maanden binnen de
luchtvaartsector, nadat de onderneming in april een vergelijkbare overeenkomst sloot met Air
China.
De wereldwijde investeringen in 2003 van AT&T in netwerkinfrastructuur en
de introductie van nieuwe zakelijke diensten en mogelijkheden, versterken
AT&T's positie als leidende netwerkonderneming. Via de levering van
geïntegreerde, end-to-end diensten, oplossingen en ondersteuning biedt AT&T organisaties de
mogelijkheid hun bedrijfsapplicatienetwerken eenvoudig uit te breiden naar
partners, leveranciers, klanten en medewerkers.
AT&T is uitstekend gepositioneerd om ondernemingen te helpen hun
bedrijfsmodellen te transformeren en effectiever om te gaan met de druk die de huidige
economische situatie met zich meebrengt.
Deze initiatieven vormen de nieuwste mijlpalen in AT&T's streven zich
meer te focussen op bedrijven, na de spin-off van AT&T Broadband vorig jaar. AT&T
heeft de afgelopen 18 maanden bijvoorbeeld haar verkoopteams versterkt, het
indirecte kanaal uitgebreid via relaties met Cisco Systems en andere
ondernemingen, nieuwe doelen gesteld aan de activiteiten van AT&T Labs en haar
activiteiten op het gebied van technologie, netwerken en klantondersteuning
geïntegreerd.
Over Finnair
Finnair, opgericht op 1 november 1923, is één van 's werelds oudste
luchtvaartmaatschappijen en één van de grootste luchtvaartmaatschappijen binnen
Noord-Europa. De activiteiten van Finnair Group omvatten de volgende gebieden:
luchtvaart, reisbureaus, georganiseerde reizen, catering, reisinformatie en
reserveringsdiensten. De groep omvat 13 Finse en 3 internationale dochterondernemingen
en twee vastgoedondernemingen. Het personeelsbestand van de Finnair Group is
ongeveer 11.000 en dat van het moederbedrijf ruim 9.000. De
dochterondernemingen bieden ondersteuning op het gebied van luchtverkeer of nauw daarmee
verbonden diensten. Jaarlijks vervoert Finnair ongeveer 7 miljoen passagiers en ruim
80.000 ton vracht. Het routenetwerk van Finnair omvat 50 buitenlandse en 18
binnenlandse vliegvelden. Op het gebied van elektronische handel is Finnair de
toonaangevende onderneming binnen de eigen sector. De onderneming heeft
verschillende diensten op basis van internet en mobiele telefonie ontwikkeld. Voor
meer informatie: www.finnair.com
Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-,
video- en datacommunicatie voor particulieren, ondernemingen en overheden.
Ondersteund door de onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden van AT&T Labs biedt
AT&T het grootste en modernste communicatienetwerk en is de onderneming een
leidende leverancier van zakelijke data- en internetdiensten. Daarnaast biedt AT&T
outsourcing, consulting en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T
Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa, het Midden-Oosten en
Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio managed
connectivity en data services voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen.
AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale-, interlokale-
en internetdiensten en transactie-gebaseerde diensten zoals prepaid
telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen.
AT&T had in 2002 een jaaromzet van $ 37,8 miljard en een relatie met meer
dan 40 miljoen privé- en 4 miljoen zakelijke klanten die op de onderneming
vertrouwen voor communicatie van hoge kwaliteit.
AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende prestaties en
klantondersteuning. In september 2002 ontving AT&T twee onderscheidingen voor Best
Managed Service en Best Use of a Mobile Service tijdens de World Communications
Awards - een belangrijk vakevenement in London voor de erkenning van buitengewone
prestaties op het gebied van wereldwijde communicatie.
AT&T voerde ook de opiniepeilingen aan in een recent onderzoek onder
beheerders van datanetwerken uitgevoerd door Telemark.