Ingezonden persbericht


Persbericht

Finnair selecteert AT&T als wereldwijde netwerkleverancier

Wereldwijd Wide Area Network gebaseerd op IP VPN-technologie verbindt 88 locaties met bedrijfskritische applicaties

Helsinki, Finland, 22 mei 2003 - Finnair Oyj, één van Europa's belangrijkste luchtvaartmaatschappijen, heeft AT&T geselecteerd als leverancier van haar wereldwijde datanetwerk. Met de overeenkomst voor drie jaar is â'¬ 4,8 miljoen gemoeid en wordt voorzien in een nieuwe, wereldwijde Wide Area Network (WAN)-infrastructuur. Het netwerk omvat 69 locaties in Europa (waaronder die op Schiphol Airport), vier in Noord-Amerika en 15 in Asia Pacific en is gebaseerd op Internet Virtual Private Network (IP VPN)-technologie en Managed Data Network Services (MDNS). De service zal worden gebruikt door Aerosystems Oy, de IT-organisatie van Finnair; een joint venture tussen de luchtvaartmaatschappij en IBM. De oplossing - voortgekomen uit de vele netwerktechnologieën van AT&T - is gebaseerd op een managed data network service welke volledig tegemoetkomt aan de strenge service level-eisen van Finnair. Het omvat een IP VPN dat gebruikmaakt van IPSec en MDNS via een algemeen netwerkplatform. Het netwerk verbindt het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij in Vantaa, Finland met luchtvaartloketten en verkoop- en vrachtlocaties wereldwijd. Medewerkers hebben hierdoor toegang tot bedrijfskritische applicaties, zoals real-time ticketinginformatie, vrachtgegevens, verkoopsystemen en e-mail. De reizende medewerkers van Finnair kunnen profiteren van AT&T's Remote Access Services door de mogelijkheid overal ter wereld verbinding te maken met het Finnair-netwerk via één van de ruim 2.500 lokale AT&T points-of-presence.

In een reactie op de overeenkomst zegt Kari Hänninen, Director ICT Architectures bij Finnair: "Finnair is in heel Europa erkend als leider binnen de luchtvaartindustrie. Onze onderneming dankt een groot deel van haar succes aan de toepassing van informatietechnologie. We wilden werken met een onderneming die ons kon helpen bij het bereiken van een voorsprong op de concurrentie binnen onze belangrijkste markten."
"Finnair is precies het soort onderneming waarmee AT&T wil samenwerken", aldus Jon Stretch, de vice president die verantwoordelijk is voor de activiteiten van AT&T in EMEA. "Vanuit een Europese basis heeft Finnair een sterke wereldwijde aanwezigheid bereikt op basis van een grondig inzicht in de toepassing van technologie om tegemoet te komen aan hun zakelijke doelen." Dit is voor AT&T het tweede contract in twee maanden binnen de luchtvaartsector, nadat de onderneming in april een vergelijkbare overeenkomst sloot met Air China.
De wereldwijde investeringen in 2003 van AT&T in netwerkinfrastructuur en de introductie van nieuwe zakelijke diensten en mogelijkheden, versterken AT&T's positie als leidende netwerkonderneming. Via de levering van geïntegreerde, end-to-end diensten, oplossingen en ondersteuning biedt AT&T organisaties de mogelijkheid hun bedrijfsapplicatienetwerken eenvoudig uit te breiden naar partners, leveranciers, klanten en medewerkers.
AT&T is uitstekend gepositioneerd om ondernemingen te helpen hun bedrijfsmodellen te transformeren en effectiever om te gaan met de druk die de huidige economische situatie met zich meebrengt.
Deze initiatieven vormen de nieuwste mijlpalen in AT&T's streven zich meer te focussen op bedrijven, na de spin-off van AT&T Broadband vorig jaar. AT&T heeft de afgelopen 18 maanden bijvoorbeeld haar verkoopteams versterkt, het indirecte kanaal uitgebreid via relaties met Cisco Systems en andere ondernemingen, nieuwe doelen gesteld aan de activiteiten van AT&T Labs en haar activiteiten op het gebied van technologie, netwerken en klantondersteuning geïntegreerd.

Over Finnair
Finnair, opgericht op 1 november 1923, is één van 's werelds oudste luchtvaartmaatschappijen en één van de grootste luchtvaartmaatschappijen binnen Noord-Europa. De activiteiten van Finnair Group omvatten de volgende gebieden: luchtvaart, reisbureaus, georganiseerde reizen, catering, reisinformatie en reserveringsdiensten. De groep omvat 13 Finse en 3 internationale dochterondernemingen en twee vastgoedondernemingen. Het personeelsbestand van de Finnair Group is ongeveer 11.000 en dat van het moederbedrijf ruim 9.000. De dochterondernemingen bieden ondersteuning op het gebied van luchtverkeer of nauw daarmee verbonden diensten. Jaarlijks vervoert Finnair ongeveer 7 miljoen passagiers en ruim 80.000 ton vracht. Het routenetwerk van Finnair omvat 50 buitenlandse en 18 binnenlandse vliegvelden. Op het gebied van elektronische handel is Finnair de toonaangevende onderneming binnen de eigen sector. De onderneming heeft verschillende diensten op basis van internet en mobiele telefonie ontwikkeld. Voor meer informatie: www.finnair.com

Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-, video- en datacommunicatie voor particulieren, ondernemingen en overheden. Ondersteund door de onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden van AT&T Labs biedt AT&T het grootste en modernste communicatienetwerk en is de onderneming een leidende leverancier van zakelijke data- en internetdiensten. Daarnaast biedt AT&T outsourcing, consulting en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio managed connectivity en data services voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen. AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale-, interlokale- en internetdiensten en transactie-gebaseerde diensten zoals prepaid telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. AT&T had in 2002 een jaaromzet van $ 37,8 miljard en een relatie met meer dan 40 miljoen privé- en 4 miljoen zakelijke klanten die op de onderneming vertrouwen voor communicatie van hoge kwaliteit.
AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende prestaties en klantondersteuning. In september 2002 ontving AT&T twee onderscheidingen voor Best Managed Service en Best Use of a Mobile Service tijdens de World Communications Awards - een belangrijk vakevenement in London voor de erkenning van buitengewone prestaties op het gebied van wereldwijde communicatie. AT&T voerde ook de opiniepeilingen aan in een recent onderzoek onder beheerders van datanetwerken uitgevoerd door Telemark.