European Commission
IP/03/716
Brussel, 21 mei 2003
Vennootschapsrecht en corporate governance: Commissie komt met
actieplan
Versterking van de rechten van aandeelhouders, vergroting van de
bescherming voor werknemers en schuldeisers en verhoging van de
efficiëntie en het concurrentievermogen van ondernemingen zijn de
voornaamste doelstellingen van een actieplan inzake "modernisering van
het vennootschapsrecht en verbetering van corporate governance in de
Europese Unie", dat de Europese Commissie net heeft ingediend. Het is
gebaseerd op een breed pakket, naar prioriteiten gerangschikte
voorstellen voor actie over een periode van meerdere jaren. In het
actieplan wordt bijzondere aandacht besteed aan een reeks initiatieven
op het gebied van corporate governance die het vertrouwen op de
kapitaalmarkten dienen te versterken. Er vindt gedurende drie maanden
een openbare raadpleging over het plan plaats. De Commissie zal een
samenvatting publiceren van de ontvangen opmerkingen, waaraan zij de
nodige aandacht zal geven. Zij is van plan dit jaar of begin volgend
jaar enkele initiatieven te starten. Tegelijk met het actieplan heeft
de Commissie tien prioriteiten gepubliceerd om de kwaliteit van de
wettelijke accountantscontrole te verbeteren en te harmoniseren in de
hele EU (zie IP/03/715).
De heer Frits Bolkestein, lid van de Commissie voor de interne markt,
verklaarde: "Vennootschapsrecht en corporate governance staan aan
weerszijden van de Atlantische Oceaan hoog op de politieke agenda. Dat
komt omdat economieën alleen draaien wanneer ondernemingen efficiënt
en op doorzichtige wijze worden geleid. Wij hebben sprekende
voorbeelden gezien van wat er gebeurt wanneer dat niet het geval is:
investeringen en banen gaan verloren; en in de ergste gevallen,
waarvan er maar al teveel zijn, gaat dit ten koste van aandeelhouders,
werknemers, schuldeisers en het gewone publiek. Een snel optreden is
noodzakelijk om een duurzaam vertrouwen van het publiek in de
financiële markten te verzekeren. Het actieplan biedt een duidelijk en
weloverwogen kader waarbinnen nieuwe wetgeving waar nodig met andere
oplossingen wordt gecombineerd. Het zal een bijdrage leveren tot de
totstandbrenging van het geïntegreerde en moderne vennootschapsrecht
en corporate governance-kader, waar ondernemingen, markten en het
publiek om vragen. De Commissie neemt haar verantwoordelijkheid op:
het Europese bedrijfsleven moet hetzelfde doen door het zijne bij te
dragen. Door als partners samen te werken, hebben wij een unieke kans
om corporate governance in Europa te verbeteren - en een voorbeeld te
zijn voor de rest van de wereld."
Het actieplan is het antwoord van de Commissie op het eindverslag dat
in november 2002 is ingediend door een groep van deskundigen op hoog
niveau op het gebied van het vennootschapsrecht, die was benoemd door
Frits Bolkestein en werd voorgezeten door Jaap Winter (zie
IP/02/1600).
Doelstellingen
Het actieplan wil flexibel zijn ten aanzien van de toepassing, maar
strikte ten aanzien van de principes. Het wil ook helpen gestalte
geven aan de internationale ontwikkelingen op wetgevend gebied.
De voornaamste doelstellingen van het actieplan zijn:
* versterking van de rechten van de aandeelhouders en bescherming
voor werknemers, schuldeisers en de andere partijen die met
ondernemingen te maken hebben, waarbij het vennootschapsrecht en
de regels inzake corporate governance op passende wijze voor de
verschillende categorieën van vennootschappen worden aangepast;
* verhoging van de efficiëntie en het concurrentievermogen van het
bedrijfsleven, waarbij speciale aandacht dient uit te gaan naar
enkele specifieke grensoverschrijdende vraagstukken.
Noodzaak van het plan
Het Europese wettelijke kader voor vennootschapsrecht en corporate
governance dient om de volgende redenen te worden gemoderniseerd: de
toenemende tendens bij Europese ondernemingen om binnen de interne
markt grensoverschrijdend te opereren, de voortschrijdende integratie
van de Europese kapitaalmarkten, de snelle ontwikkeling van nieuwe
informatie- en communicatietechnologie, de aanstaande uitbreiding van
de EU met tien nieuwe lidstaten, en de schadelijke gevolgen van de
recente financiële schandalen.
Het actieplan heeft prioriteiten gesteld voor de korte termijn
(2003-2005), middellange termijn (2006-2008) en de lange termijn
(vanaf 2009), en geeft voor elk voorstel aan welk type regelgevend
instrument aangewezen is en welk tijdschema bij benadering dient te
worden gevolgd.
Het actieplan is gebaseerd op een breed pakket wetgevende en
niet-wetgevende voorstellen, gerangschikt onder de volgende rubrieken:
Corporate Governance
De Commissie is van mening dat een Europese code inzake corporate
governance geen grote toegevoegde waarde heeft, maar alleen een extra
niveau inlast tussen internationale principes en nationale codes. De
benadering van de zelfregulerende markt die louter gebaseerd is op
niet-bindende aanbevelingen, is evenwel niet voldoende om goed
corporate governance te waarborgen. Gezien de toenemende integratie
van de Europese kapitaalmarkten dient de EU een gezamenlijke aanpak
vast te stellen die een paar essentiële regels omvat, en dient zij een
goede coördinatie van de nationale codes inzake corporate governance
te verzekeren.
De Commissie beschouwt de volgende initiatieven als het meest
dringend:
* invoering van een jaarlijkse verklaring inzake corporate
governance ("Annual Corporate Governance Statement").
Beursgenoteerde ondernemingen moeten worden verplicht een
coherente beschrijvende verklaring van de belangrijkste aspecten
van hun corporate governance-structuren en -praktijken in hun
jaarverslag op te nemen;
* ontwikkeling van een wettelijk kader om aandeelhouders te helpen
hun verschillende rechten uitoefenen (bijvoorbeeld het stellen van
vragen, het indienen van resoluties, het stemmen in absentia, de
deelname aan algemene vergaderingen via elektronische
hulpmiddelen). Deze faciliteiten dienen aan aandeelhouders in de
hele EU te worden aangeboden, en specifieke problemen in verband
met grensoverschrijdend stemmen dienen dringend te worden
opgelost;
* aanneming van een aanbeveling tot bevordering van de rol van
(onafhankelijke) commissarissen ("supervisory directors") en
bestuurders die niet betrokken zijn bij het dagelijks bestuur
("non-executive directors"). Op Europees niveau dienen
minimumnormen te worden vastgesteld voor de oprichting,
samenstelling en rol van benoemings-, belonings- en
auditcommissies, welke dienen te worden gehandhaafd door de
lidstaten, althans op basis van "naleven of zich rechtvaardigen"
("comply or explain");
* aanneming van een aanbeveling inzake de beloning van bestuurders.
De lidstaten dienen spoedig te worden verzocht een passende
wettelijke regeling in te voeren die de aandeelhouders meer
transparantie en invloed biedt en die in de gedetailleerde
bekendmaking van individuele salarissen voorziet;
* oprichting van een Europees Corporate Governance Forum tot
bevordering van de coördinatie en convergentie van de nationale
codes en van de wijze van handhaving en toezicht op de naleving
ervan.
Andere initiatieven op het gebied van corporate governance die in het
actieplan worden voorgesteld, hebben betrekking op: verbetering van de
informatie over de rol die door institutionele beleggers wordt
gespeeld bij corporate governance; versterking van het beginsel van
evenredigheid tussen kapitaal en controle; het geven van de keuze aan
beursgenoteerde ondernemingen tussen de monistische ("one-tier") en de
dualistische ("two-tier") bestuursstructuur; en vergroting van de
verantwoordelijkheid van de bestuurders voor financiële en essentiële
niet-financiële overzichten. In het actieplan wordt opgemerkt dat er
veel te zeggen valt voor de totstandbrenging op de middellange tot
lange termijn van een echte aandeelhoudersdemocratie, en dat de
Commissie voornemens is een studie te maken naar de gevolgen van een
dergelijke aanpak.
Instandhouding en wijziging van kapitaal
De Commissie is van oordeel dat een vereenvoudiging van de Tweede
Richtlijn Vennootschapsrecht van 1976 betreffende de oprichting van
naamloze vennootschappen en de instandhouding en wijziging van hun
kapitaal, de efficiëntie en het concurrentievermogen van het
bedrijfsleven zou bevorderen, zonder afbreuk te doen aan de
bescherming van aandeelhouders en schuldeisers.
Een voorstel tot wijziging van de Tweede Richtlijn is daarom een
prioriteit op korte termijn. Dit voorstel zou een gedeeltelijke
versoepeling van bepaalde regels kunnen omvatten (die onder meer
gelden voor de inbreng in natura, de verkrijging van eigen aandelen,
of voor de beperking/intrekking van voorkeursrechten op grond waarvan
aandeelhouders van een vennootschap voorrang hebben bij de
inschrijving op nieuwe aandelen).
Dit voorstel zou ook kunnen voorzien in "uitstotingsrechten", d.w.z.
dat de houder van een grote meerderheid van de effecten van een
onderneming de minderheidsaandeelhouders kan dwingen hun effecten voor
een rechtvaardige prijs te verkopen, en in "uitkooprechten", die het
voor de minderheidsaandeelhouders mogelijk maken de houder van een
grote meerderheid van het kapitaal te dwingen om hun effecten voor een
rechtvaardige prijs aan te kopen. Dit zou verder gaan dan de Richtlijn
betreffende het openbaar overnamebod, die de uitoefening van deze
rechten alleen toestaat voor beursgenoteerde vennootschappen en alleen
wanneer er sprake is van een openbaar overnamebod.
In een later stadium zou een alternatieve regeling die niet is gebaseerd op het begrip wettelijk kapitaal als optie kunnen worden geboden aan de lidstaten. De Commissie zal op middellange termijn een studie betreffende de haalbaarheid van een alternatief dat is gebaseerd op een solvabiliteitstest laten uitvoeren.
Groepen en piramidestructuren
Groepen van ondernemingen, die vandaag veel voorkomen in de meeste
lidstaten, vormen een legitieme manier van zakendoen, maar kunnen een
risico vormen voor de aandeelhouders en de schuldeisers. Meer
transparantie kan dit risico helpen verminderen. Initiatieven om de
financiële en niet-financiële informatieverstrekking door groepen te
verbeteren, zijn prioriteiten op korte termijn. Met deze initiatieven
zou worden beoogd te zorgen voor betere informatie over de structuur
van de groep en de relaties binnen de groep, alsmede over de
financiële toestand van de verschillende onderdelen van de groep.
In het actieplan wordt gepleit voor een kaderregel die het voor
bestuurders van een onderneming die deel uitmaakt van een groep
mogelijk maakt om een gecoördineerd groepsbeleid te voeren. Het
actieplan beklemtoont de noodzaak om misbruik van piramidestructuren
aan te pakken, die door de groep op hoog niveau worden omschreven als
ketens van holdingvennootschappen waarvan de activa uitsluitend of
hoofdzakelijk bestaan uit hun deelneming in een andere beursgenoteerde
vennootschap.
Herstructurering en mobiliteit van ondernemingen
Europese ondernemingen moeten gemakkelijker grensoverschrijdende
activiteiten kunnen ontplooien in de EU. De Commissie is voornemens om
op korte termijn een nieuw voorstel in te dienen voor een Tiende
Richtlijn Vennootschapsrecht ter vergemakkelijking van fusies van
vennootschappen uit verschillende lidstaten, alsmede een voorstel voor
een Veertiende Richtlijn Vennootschapsrecht betreffende de
verplaatsing van de "zetel" van een vennootschap (centrum van haar
activiteiten en/of haar statutaire zetel) van de ene lidstaat naar de
andere.
Het actieplan heeft ook betrekking op de vereenvoudiging van bepaalde
verplichtingen die voortvloeien uit de Derde Richtlijn
Vennootschapsrecht (nationale fusies) en de Zesde Richtlijn (nationale
splitsingen), alsmede op de invoering van uitstotingsrechten en
uitkooprechten voor alle naamloze vennootschappen (zie hierboven).
Andere aangelegenheden
Het actieplan bevat ook een aantal andere voorstellen:
het laten uitvoeren van een haalbaarheidsstudie over de eventuele
invoering van een statuut voor een Europese besloten vennootschap,
dat vooral zou tegemoet komen aan de behoeften van de kleine en
middelgrote ondernemingen die actief zijn in meer dan een
lidstaat;
de ondersteuning op korte termijn van het huidige proces voor de
invoering van verschillende Europese rechtsvormen (Europese
coöperatie, Europese vereniging, Europese onderlinge
maatschappij);
versterking van de openbaarmakingsverplichtingen die gelden voor
een reeks juridische entiteiten met beperkte aansprakelijkheid die
bestaan op nationaal niveau.
Tegelijk met het actieplan heeft de Commissie tien prioriteiten
gepubliceerd om de kwaliteit van de wettelijke accountantscontrole in
de gehele EU te verbeteren en te harmoniseren, teneinde te garanderen
dat beleggers en andere belanghebbenden ten volle op de correctheid
van gecontroleerde jaarrekeningen kunnen vertrouwen en dat
belangenconflicten bij accountants worden voorkomen (zie IP/03/715)
Volgende stappen
Het actieplan zal worden onderzocht door het Europees Parlement en de
Raad.
De Raad Concurrentievermogen, die de Commissie oorspronkelijk had
verzocht om het actieplan op te stellen - welk verzoek werd
onderschreven door Raad van ministers van Economische Zaken en
Financiën en door de staatshoofden en regeringsleiders op de Europese
Raad van 20-21 maart 2003 - heeft verklaard dat zij dit actieplan als
een prioriteit wil behandelen.
Intussen kunnen alle belanghebbenden tot 31 augustus 2003 hun reacties
sturen naar
Markt-COMPLAW@cec.eu.int
De Commissie zal een samenvattend verslag van de ontvangen reacties
publiceren en zal bij de tenuitvoerlegging van het actieplan hiermee
rekening houden. De volledige tekst van het plan kan worden
geraadpleegd op:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/company/company/news/inde
x.htm Zie ook MEMO/03/112.