Ingezonden persbericht
Persbericht
Van Dale Lexicografie kan beter inspelen op actualiteit met nieuwe
website dankzij Mediasurface
Mediasurface levert dé oplossing voor webbeheer en cross-sell
mogelijkheden
Hilversum, 22 mei 2003 Van Dale Lexicografie BV onderdeel van Veen
Bosch & Keuning Uitgevers NV heeft haar Van Dale Taalwebsite
(www.vandale.nl) vernieuwd en koos voor Mediasurface als content
management systeem. Dankzij Mediasurface is de publicatie van de content
veel efficiënter geworden, kan het beheer zonder hulp van externe
consultants gedaan worden en is de vormgeving van de website sterk
verbeterd.
Van Dale besloot na een uitgebreid selectietraject tot aanschaf van het
Mediasurface enterprise content management systeem, omdat het effectief
de knelpunten oplost die Van Dale ondervond bij het beheer en onderhoud
van haar website. Mediasurface bleek bovendien een lagere prijs te
hanteren dan de andere aanbieders.
Met Mediasurface kan het beheer volledig intern worden gedaan omdat met
een beperkt aantal tools alle benodigde aanpassingen in de website
kunnen worden aangebracht. De redactie van Van Dale is erg enthousiast
omdat Mediasurface zeer flexibel en gebruikersvriendelijk is. Het
invoeren van tekst in het systeem is net zo eenvoudig als werken met een
tekstverwerkingsprogramma. Bovendien kan de content vóór publicatie in
de uiteindelijke opmaak worden bekeken. Daarnaast levert Mediasurface
'schone URL's' die eenvoudig te gebruiken zijn in drukwerk of e-mails om
te verwijzen naar een webpagina. De nieuwste druk van het Van Dale
Hedendaags Nederlands is on-line te raadplegen. Dit woordenboek bevindt
zich in een externe database, die rechtstreeks vanuit Mediasurface
benaderd en ontsloten wordt. Ook de gewenste on-line winkel is geheel in
Mediasurface gerealiseerd.
"Dankzij de vrijheid die Mediasurface biedt om relaties te leggen tussen
taalgerelateerde onderwerpen en de artikelen in de on-line winkel, zijn
we in staat de site veel effectiever als verkoopkanaal in te zetten.
Bovendien zijn de cross-sell mogelijkheden sterk verbeterd. Hierdoor
halen we veel meer rendement uit het systeem", zegt Rachel Struyk,
projectleider bij Van Dale. "Ook is de voorheen handmatige
orderverwerking geautomatiseerd. Mediasurface levert de orders uit de
webwinkel direct aan ons backoffice-systeem aan, wat enorm veel tijd
scheelt en vergissingen uitsluit."
De implementatie van de nieuwe site vond plaats in nauwe samenwerking
tussen Van Dale en Mediasurface. Mediasurface beschikte al over veel
ervaring in de uitgeversbranche doordat het bedrijf reeds eerder
projecten bij o.a. Kluwer en VNU Business Publications succesvol had
afgerond. Begin februari 2003 is het functioneel ontwerp voor Van Dale
gemaakt en op 29 april 2003 ging de vernieuwde website live. De site
draait op een Windows 2000 platform en wordt extern gehost bij Bluedome.
"We hebben de samenwerking met Mediasurface als zeer prettig ervaren.
Korte lijnen en heldere afspraken kenmerkten het project. Daardoor zijn
we zeer snel tot uitstekende resultaten gekomen", aldus Struyk.
Over Van Dale
Van Dale Lexicografie bv is een onafhankelijke uitgever van
woordenboeken en maakt deel uit van de Veen Bosch & Keuning
Uitgeversgroep. Zij stelt zich ten doel de woordenschat van het
Nederlands en de grote vreemde levende talen, waaronder het Engels,
Frans, Duits en Spaans, zorgvuldig te registreren en te beschrijven. Van
Dale Lexicografie bv is een commerciële uitgeverij met winstoogmerk. Er
is geen financiële ondersteuning van de overheid. Wel vindt regelmatig
overleg plaats met de Nederlandse Taalunie. Van Dale geeft een groot
aantal toonaangevende woordenboeken uit, waaronder ook woordenboeken op
cd-rom. De bekendste uitgave is het Van Dale Groot woordenboek der
Nederlandse taal. In de volksmond beter bekend als de 'Grote Van Dale'
of de 'Dikke Van Dale'. Van Dale heeft producten voor op kantoor, voor
de taalprofessional, voor op school en voor thuis of op reis. De
producten van Van Dale zijn verkrijgbaar in de boekhandel of via het
geheel vernieuwde Van Dale Taalweb (www.vandale.nl). Op de website is
het woordenboek Hedendaags Nederlands bovendien gratis on-line
raadpleegbaar.
Over Mediasurface
Mediasurface is een Europees leverancier van enterprise content
management software voor beheer van dynamische websites en nieuwe
digitale netwerken. Mediasurface 4.5 biedt klanten vanuit het
standaardproduct een grote hoeveelheid content management
functionaliteit. Bovendien is Mediasurface 4.5 eenvoudig te integreren
met bestaande systemen door het gebruik van het Infrastructure Ready(tm)
concept. De ingebouwde kennismanagement functionaliteit zorgt ervoor dat
medewerkers op effectievere wijze content kunnen beheren en gebruikers
eenvoudiger en sneller de gewenste informatie kunnen vinden. In de
praktijk heeft Mediasurface bewezen ruime ROI en een korte 'time to
benefit' te hebben doordat het systeem zeer snel in gebruik te nemen
is.
Mediasurface heeft het hoofdkantoor in Engeland en is actief in Europa
en de Verenigde Staten. De software en diensten van Mediasurface vormen
de basis voor meer dan 300 websites van klanten in Europa en de V.S. Tot
de klantenkring van Mediasurface in de Benelux behoren toonaangevende
organisaties als Academisch Ziekenhuis Groningen, AEGON, Baan, Claritas,
Consumentenbond, Gasunie, GTI, Holland Casino, Kluwer Academic
Publishers, Leids Universitair Medisch Centrum, NATO, Triodos Bank en
VNU Business Publications. Meer informatie is te vinden op
http://www.mediasurface.nl. Het telefoonnummer van Mediasurface Benelux
is +31 (0)35 6257890.
Meer informatie voor de redactie:
Mediasurface B.V.
Arjen van den Akker
Tel. 035 6257890
GSM 06 51604191
arjen.van.den.akker@mediasurface.com
Potters PR
Monique Potters
Tel. 0345 501595
GSM 06 28 88 96 32
monique@potterspr.nl