Ingezonden persbericht

Persbericht

Van Dale Lexicografie kan beter inspelen op actualiteit met nieuwe website dankzij Mediasurface

Mediasurface levert dé oplossing voor webbeheer en cross-sell mogelijkheden

Hilversum, 22 mei 2003 ­ Van Dale Lexicografie BV ­ onderdeel van Veen Bosch & Keuning Uitgevers NV ­ heeft haar Van Dale Taalwebsite (www.vandale.nl) vernieuwd en koos voor Mediasurface als content management systeem. Dankzij Mediasurface is de publicatie van de content veel efficiënter geworden, kan het beheer zonder hulp van externe consultants gedaan worden en is de vormgeving van de website sterk verbeterd.

Van Dale besloot na een uitgebreid selectietraject tot aanschaf van het Mediasurface enterprise content management systeem, omdat het effectief de knelpunten oplost die Van Dale ondervond bij het beheer en onderhoud van haar website. Mediasurface bleek bovendien een lagere prijs te hanteren dan de andere aanbieders.

Met Mediasurface kan het beheer volledig intern worden gedaan omdat met een beperkt aantal tools alle benodigde aanpassingen in de website kunnen worden aangebracht. De redactie van Van Dale is erg enthousiast omdat Mediasurface zeer flexibel en gebruikersvriendelijk is. Het invoeren van tekst in het systeem is net zo eenvoudig als werken met een tekstverwerkingsprogramma. Bovendien kan de content vóór publicatie in de uiteindelijke opmaak worden bekeken. Daarnaast levert Mediasurface 'schone URL's' die eenvoudig te gebruiken zijn in drukwerk of e-mails om te verwijzen naar een webpagina. De nieuwste druk van het Van Dale Hedendaags Nederlands is on-line te raadplegen. Dit woordenboek bevindt zich in een externe database, die rechtstreeks vanuit Mediasurface benaderd en ontsloten wordt. Ook de gewenste on-line winkel is geheel in Mediasurface gerealiseerd.

"Dankzij de vrijheid die Mediasurface biedt om relaties te leggen tussen taalgerelateerde onderwerpen en de artikelen in de on-line winkel, zijn we in staat de site veel effectiever als verkoopkanaal in te zetten. Bovendien zijn de cross-sell mogelijkheden sterk verbeterd. Hierdoor halen we veel meer rendement uit het systeem", zegt Rachel Struyk, projectleider bij Van Dale. "Ook is de voorheen handmatige orderverwerking geautomatiseerd. Mediasurface levert de orders uit de webwinkel direct aan ons backoffice-systeem aan, wat enorm veel tijd scheelt en vergissingen uitsluit."

De implementatie van de nieuwe site vond plaats in nauwe samenwerking tussen Van Dale en Mediasurface. Mediasurface beschikte al over veel ervaring in de uitgeversbranche doordat het bedrijf reeds eerder projecten bij o.a. Kluwer en VNU Business Publications succesvol had afgerond. Begin februari 2003 is het functioneel ontwerp voor Van Dale gemaakt en op 29 april 2003 ging de vernieuwde website live. De site draait op een Windows 2000 platform en wordt extern gehost bij Bluedome. "We hebben de samenwerking met Mediasurface als zeer prettig ervaren. Korte lijnen en heldere afspraken kenmerkten het project. Daardoor zijn we zeer snel tot uitstekende resultaten gekomen", aldus Struyk.

Over Van Dale
Van Dale Lexicografie bv is een onafhankelijke uitgever van woordenboeken en maakt deel uit van de Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep. Zij stelt zich ten doel de woordenschat van het Nederlands en de grote vreemde levende talen, waaronder het Engels, Frans, Duits en Spaans, zorgvuldig te registreren en te beschrijven. Van Dale Lexicografie bv is een commerciële uitgeverij met winstoogmerk. Er is geen financiële ondersteuning van de overheid. Wel vindt regelmatig overleg plaats met de Nederlandse Taalunie. Van Dale geeft een groot aantal toonaangevende woordenboeken uit, waaronder ook woordenboeken op cd-rom. De bekendste uitgave is het Van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal. In de volksmond beter bekend als de 'Grote Van Dale' of de 'Dikke Van Dale'. Van Dale heeft producten voor op kantoor, voor de taalprofessional, voor op school en voor thuis of op reis. De producten van Van Dale zijn verkrijgbaar in de boekhandel of via het geheel vernieuwde Van Dale Taalweb (www.vandale.nl). Op de website is het woordenboek Hedendaags Nederlands bovendien gratis on-line raadpleegbaar.

Over Mediasurface
Mediasurface is een Europees leverancier van enterprise content management software voor beheer van dynamische websites en nieuwe digitale netwerken. Mediasurface 4.5 biedt klanten vanuit het standaardproduct een grote hoeveelheid content management functionaliteit. Bovendien is Mediasurface 4.5 eenvoudig te integreren met bestaande systemen door het gebruik van het Infrastructure Ready(tm) concept. De ingebouwde kennismanagement functionaliteit zorgt ervoor dat medewerkers op effectievere wijze content kunnen beheren en gebruikers eenvoudiger en sneller de gewenste informatie kunnen vinden. In de praktijk heeft Mediasurface bewezen ruime ROI en een korte 'time to benefit' te hebben doordat het systeem zeer snel in gebruik te nemen is.

Mediasurface heeft het hoofdkantoor in Engeland en is actief in Europa en de Verenigde Staten. De software en diensten van Mediasurface vormen de basis voor meer dan 300 websites van klanten in Europa en de V.S. Tot de klantenkring van Mediasurface in de Benelux behoren toonaangevende organisaties als Academisch Ziekenhuis Groningen, AEGON, Baan, Claritas, Consumentenbond, Gasunie, GTI, Holland Casino, Kluwer Academic Publishers, Leids Universitair Medisch Centrum, NATO, Triodos Bank en VNU Business Publications. Meer informatie is te vinden op http://www.mediasurface.nl. Het telefoonnummer van Mediasurface Benelux is +31 (0)35 6257890.

Meer informatie voor de redactie:
Mediasurface B.V.
Arjen van den Akker
Tel. 035 6257890
GSM 06 51604191
arjen.van.den.akker@mediasurface.com

Potters PR
Monique Potters
Tel. 0345 501595
GSM 06 28 88 96 32
monique@potterspr.nl