Katholieke Universiteit Nijmegen
Onderzoek naar motorfunctie universiteit voor regionale kenniseconomie Universiteit van groot belang voor lokale en regionale economie De aanwezigheid van de universiteit heeft een grote impact op het economische en sociaal-culturele klimaat in de stad. Zonder de universiteit zou het inwonersaantal van Nijmegen een kwart minder zijn en zou de stad jaarlijks 100 miljoen euro aan bestedingen missen. Ook de sociaal-culturele betekenis van de universiteit met haar medewerkers en studenten is niet gering: 30% is bestuurlijk of organisatorisch actief en met elkaar leveren ze voor ongeveer tien mensjaren een bijdrage aan plaatselijke verenigingen. Nijmegenaren beschouwen de universiteit als een prestigieuze instelling met een grote bete-kenis voor de stad. Men is trots op de KU Nijmegen en beschouwt deze als de universiteit van Nijmegen en de Nijmegenaren. Dit blijkt uit onderzoek van de Nijmeegse sociaal-geografen prof. dr. J. Buursink en dr. P. Vaessen. Zij presenteren hun resultaten donderdag 22 mei tij-dens het symposium KU Nijmegen: 80 jaar Midden in het Nijmeegse leven. De gegevensverzameling vond plaats in de jaren 1999 en 2000. Het onderzoek was in eerste instantie gericht op de universiteit, exclusief het academisch ziekenhuis St. Radboud. Later is op onderdelen ook aandacht besteed aan de regionale effecten van het academisch ziekenhuis, dat immers al een complementaire voorziening van de universiteit ook van groot gewicht is voor stad en regio.
Merendeel universitaire medewerkers woont in Nijmegen
De KU Nijmegen is als instelling voor onderwijs en onderzoek met bijna
15.000 studenten en 5400 arbeidsplaatsen te beschouwen als een groot
bedrijf. Het UMC St. Radboud telt ook ongeveer 5400 arbeidsplaatsen,
zodat de universiteitscampus Heyendael als werkplek fungeert voor
bijna 11.000 personen. Daar komen nog enkele honderden arbeidsplaatsen
bij in bedrijven die door de universiteit zijn aangetrokken of die als
`spin-offs' uit de KU Nijmegen zijn voortgekomen en die zich nabij de
universiteit hebben gevestigd, onder andere in het bedrijvencentrum
Mercator.
Zo'n 53% van de universitaire medewerkers woont in de stad Nijmegen,
een kwart in de rand-gemeenten. Slechts 7% van hen is geboren en
getogen in Nijmegen. Verreweg het grootste deel is op latere leeftijd
(bij aanvang studie of aanstelling) naar Nijmegen verhuisd. Dat
betekent dat de universiteit zorgt voor een constante vernieuwing van
de bevolking van Nijmegen.
De onderzoekers berekenden dat van de totale bevolking van Nijmegen
(152.000) er tenminste 32.000 (incl. studenten) niet in Nijmegen
zouden hebben gewoond. Vermeerderd met de ca. 13.000 van de KUN
afhankelijke bevolking (gezinsleden), zou Nijmegen zonder de
univer-siteit 112.000 inwoners hebben gehad.
Economisch belang van universitaire bevolking groter dan dat van de
instelling
Het economische belang van de universitaire bevolking is groter dan
dat van de universiteit als instelling. De huishoudens van de in
Nijmegen wonende personeelsleden geven met elkaar alleen al in winkels
ongeveer 30 miljoen euro uit en in horecabedrijven circa 5 miljoen.
Studenten besteden met elkaar ongeveer 22 miljoen euro per jaar in
winkels en horecabedrijven. Bestedingen in sectoren als
garagebedrijven en woningonderhoud zijn niet in het onder-zoek
meegenomen.
Bestedingen van universiteit en ziekenhuis
De KU Nijmegen en het UMC betrekken als organisaties ook voortdurend
goederen en dien-sten van andere bedrijven. In 1998 leverden zo'n 500
leveranciers verspreid over heel Nederland elk voor tenminste 10.000
euro aan de universiteit. De universiteit besteedde voor onge-veer 45
miljoen euro bij deze bedrijven voor onder andere meubilair,
computers, uitzendkrachten, levensmiddelen, onderhoud en adviezen. In
totaal betrok de KU Nijmegen voor 15 miljoen euro aan goederen bij
bedrijven in de regio Nijmegen.
Het UMC besteedde voor vergelijkbare benodigdheden in 1999 voor 90
miljoen bij ruim 600 leveranciers in binnen- en buitenland. Ruim 23
miljoen daarvan ging naar bedrijven in de regio Nijmegen. De
gezamenlijke bestedingen van universiteit en ziekenhuis zorgen voor
ettelijke honderden arbeidsplaatsen (800 tot 1000) in de toeleverende
bedrijven.
Regionale kennisuitstraling
De regionale kennisuitstraling vindt vooral plaats via de vestiging
van `human capital' (afgestudeerden, spin-off's) in de stad en regio
Nijmegen. Ook zijn er veel para-universitaire bedrij-ven (`spin-ins')
die van elders naar Nijmegen komen. Ze vestigen zich meestal dicht bij
de universiteit. Een bekende is het Max Planck Instituut, het enige
Planck instituut buiten Duitsland.
De kennisuitstraling van de universiteit vindt ook haar weg via de
aflevering van afgestudeerden maar ook via contactonderzoek,
post-academisch onderwijs en advisering. Het merendeel van de
contractonderzoekopdrachten komt uit het West-Nederland. Slechts
minder dan een vijfde deel komt uit de regio Zuid-Oost Nederland.
Sociaal culturele betekenis
Van de personeelsleden is ongeveer 30% bestuurlijk of organisatorisch
actief in het verenigingsleven van hun woonplaats. Met elkaar leveren
zij voor ongeveer 10 mensjaren een bestuurlijke of organisatorische
bijdrage aan plaatselijke verenigingen (sport, onderwijs, cultuur,
kerk, politiek, e.d.).
De betrokkenheid van personeel en studenten bij het gebeuren in
Nijmegen is groot, ook als men buiten de stad woont. De regionale
krant wordt door de universitaire bevolking iets meer gelezen dan door
de doorsnee Nijmegenaar. En de gedachte dat de universiteit een
functie voor de eigen regio heeft wordt door medewerkers breed
onderschreven.
Andersom zijn ook de Nijmegenaren trots op `hun' universiteit. Ook al
weet men niet zozeer wat er aan die universiteit zoal gebeurt, kent
men hooguit een of twee personeelsleden per-soonlijk, toch maakt de
universiteit een positieve indruk. De medische en natuurkundige
opleidingen vindt men een belangrijkst. De katholieke signatuur is
voor de meesten niet zo goed herkenbaar en vormt voor hen ook geen
punt van belang.
21-5-2003