Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
Persaankondiging
Woerden, 20 mei 2003
Gezondheid op internet krijgt meer smoel
De inhaalslag die gezondheids- en welzijnsorganisaties op internet hebben ingezet, gaat zijn vruchten afwerpen. Een meerderheid van gezondheidsinstellingen gebruikt internet actief om contact te krijgen en te houden met cliënten. Maar er is meer: zelf een drinktest doen, chatten met je hulpverlener en e-learning voor ouderen behoren nu ook tot de mogelijkheden. Deze en andere virtuele gezondheidsnieuwtjes worden donderdag 22 mei a.s. gepresenteerd op het door NIGZ en 2ZW georganiseerde Congres Digitaal Gezond in het World Trade Center te Rotterdam.
Dr. Jan Steyaert, lector bij de Hogeschool Eindhoven en auteur van het SCP-rapport Geleidelijk Digitaal, start het congres met de lezing Digitaal gezond, de 32 revolutie waarin hij zijn visie geeft op de trends en de toekomst van het gezonde internet. Daarna krijgen de bezoekers, vooral afkomstig uit gezondheidsbevordering, gezondheidszorg en ziektepreventie, een kijkje achter de schermen in 30 workshops, waarin zij de ontwikkelingen in het veld en bij hun collega s eens goed kunnen overzien. Persoonlijk advies, persoonlijke hulp en persoonlijke dienstverlening aan cliënten zijn dit jaar als thema sterk vertegenwoordigd. Verder wordt het thema kwaliteit op het internet van alle kanten belicht. Ook de tips & tricks komen aan bod: hoe pak je een internetproject aan en wat betekent het voor je organisatie?
Gezondheid op maat
Achter je PC zitten en persoonlijke adviezen krijgen over stress, je drink-of rookgedrag of je seksuele problemen, het kan tegenwoordig allemaal. Na commerciële gezondheidsinformatie bieden nu ook de non-profit aanbieders interactieve diensten aan zoals vraagbeantwoording via e-mail, advisering op basis van zelftests en zelfs behandeling via internet. Een succesvol voorbeeld is de NIGZ-website Drinktest.nl, met driehonderdduizend bezoekers in de eerste vier maanden na lancering. Een andere vorm van maatwerk is e-counseling, waarbij cliënten een behandeling kunnen ondergaan, onder andere voor post traumatische stress-stoornissen en burnout. De verslavingszorginstelling Jellinek biedt sinds kort zelfs de mogelijkheid om met een hulpverlener te chatten als de site voor de klant niet toereikend is. Verder wordt de nieuwe Trimbos site drankjewel.nl op het congres gepresenteerd. Internet biedt met al deze vormen steeds betere mogelijkheden voor een stepped care aanbod: alle stappen, van informatie tot behandeling worden aangeboden. Behalve kansen is er natuurlijk ook de vraag hoe het met de kwaliteit zit, en hoe dit allemaal betaald gaat worden.
Contact met communities
Internet biedt bepaalde groepen een uitstekende gelegenheid om met elkaar te communiceren. Een aantal zogeheten internetcommunities is zelfs zeer succesvol. Dit stelt aanbieders van gezondheidsinformatie voor de vraag of ze altijd zelf sites moeten ontwikkelen, of beter kunnen aansluiten bij een community? Samen met Maroc.nl, de community voor Marokkaanse jongeren, probeert de Stichting Soa-bestrijding allochtone jongeren te bereiken, die doorgaans niet wordt bereikt met publiekscampagnes.
Ook ouderen doen mee. Het NIGZ en de community site Seniorweb geven ouderen de mogelijkheid om te gaan daten . Dit biedt niet alleen voor ouderen een unieke mogelijkheid in contact te komen met andere (vaak alleenstaande) gelijkgestemde generatiegenoten, maar heeft ook positieve gevolgen op de gezondheid en het welzijn van ouderen op de lange termijn.
De kwaliteit van gezondheidsinformatie
Wat is betrouwbare gezondheidsinformatie op internet? Honderden gezondheidssites op het web maken het de bezoeker niet gemakkelijk om te kiezen. Digitaal Gezond laat diverse benaderingen van kwaliteit zien. Zo heeft TNO een keurmerk ontwikkeld voor websites met gezondheidsinformatie. De overheid biedt betrouwbare gezondheidsinformatie gecontroleerd aan via het portal Gezondheidskiosk.nl. Maar ook de bezoeker zelf maakt uit wat kwaliteit is: er wordt tijdens het congres geschoten op websites, op grond van een aantal kwaliteitscriteria. In dit Jaar van de Gehandicapten is er ook speciale aandacht voor de toegankelijkheid voor gehandicapten. Congresbezoekers kunnen zelf beoordelen of hun eigen website ongeschonden door de Quick Scan komt.
Werk aan de eigen web-winkel
Was drie jaar geleden de bedrijfsfolder en het organisatiebeleid nog de basis van de site, nu dicteren steeds vaker de vragen en wensen van de bezoeker de inhoud van de site. Organisaties komen daarbij voor moeilijke keuzen te staan. Gaan zij zelf sites bouwen of geven zij het gehele proces uit handen? En wat betekent een website eigenlijk voor de organisatie, haar producten en haar diensten? Organisaties lichten keuzes toe die zij hebben gemaakt. De Nederlandse Kankerbestrijding/KWF doet bijvoorbeeld een boekje open over hoe internet het communicatieplan heeft beïnvloed, Korrelatie laat zien hoe e-mails binnen de organisatie gemanaged worden en GGZ Drenthe legt uit hoe je een omslag kan maken naar vraaggericht werken.
De organisatoren
Het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie) ontwikkelt en ondersteunt activiteiten die bijdragen tot een gezondere leefwijze van de Nederlandse bevolking. www.nigz.nl.
2ZW Informatiecentrum, een werkmaatschappij van het NIZW (Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn) is een landelijk informatiecentrum op het gebied van zorg, sociale zekerheid, wet- en regelgeving, en welzijn. www.2zw.nl
Digitaal gezond wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (WVS) www.minvws.nl, ZonMw www.zonmw.nl en E-Vision Internet Solutions www.e-vision.nl