AutoRai
20-5-2003
Alfa Romeo verschijnt met dertig klassiekers aan start
De Mille Miglia is ook in 2003 weer hèt Europese klassiekerevenement
van het jaar. Van 22 tot 25 mei verschijnen 372 teams uit 19
verschillende landen aan de start.
Zij zullen de straten van Brescia tot Rome met hun historische race-
en rallywagens tot een rijdend museum omtoveren. De dertig
participerende Alfa Romeos behoren tot de absolute top van het
deelnemersveld. In totaal zijn er 58 merken vertegenwoordigd,
uitsluitend met modellen die tussen 1927 en 1957 hun sporen in races
hebben verdiend.
Wederom zullen honderdduizenden toeschouwers langs de weg de kostbare
automobielen en hun coureurs toejuichen. Ze vieren gezamenlijk alweer
de 21e jaargang van deze constantheidsrit, de klassieker Mille Miglia.
De eerste Mille Miglia, toen nog een echte race, werd 76 jaar geleden (1927) verreden. Precies 26 jaar na de laatst verreden race, dat was in 1957, voltrok zich de wederopstanding van de Mille als een klassiekerrit. Bij de Mille Miglia storica mogen uitsluitend voertuigtypen deelnemen, die in het verleden ook in de racerij actief zijn geweest. Het is niet verwonderlijk dat Alfa Romeo ook dit jaar weer een groot deel van het veld voor haar rekening neemt. Het Milanese avant-gardemerk domineerde de Mille Miglia met elf overwinningen in het algemeen klassement, alsmede met talrijke klassenoverwinningen. In slechts twee jaargangen van de Mille Miglia moest Alfa Romeo zonder podiumplaatsen het strijdperk verlaten.
Met voor moderne begrippen fragiel aandoende, vooroorlogse automobielen over 1.600 kilometer van Brescia naar Rome en weer terug. In minder dan twaalf uur (!!) én dat ook nog over grotendeels onverharde binnenwegen. De Mille Miglia veroverde snel een plaats op de racekalender, om door te groeien tot de top van de straatraces.
Vooral in de jaren 30 domineerden de bolides van het Milanese merk.
Racegrootheden als Guiseppe Farina, Achille Varzi en de legendarische
Tazio Nuvolari vestigden hun reputatie in de Mille Miglia. Acht
overwinningen werden behaald met de Scuderia Ferrari, de renstal van
voormalig Alfa Romeo teambaas Enzo Ferrari.
Na de Tweede Wereldoorlog richtte Alfa Romeo zich op Grand Prix races
en de in 1950 in het leven geroepen Formule 1. Hierin werden diverse
overwinningen behaald. Ook bleef Alfa Romeo opduiken in straatraces
met diverse productiewagens.