Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
YPSILON LANCEERT APARTE INFORMATIESITES VOOR SCHIZOFRENIE EN PSYCHOSE
Aan de vooravond van het congres 'Digitaal gezond' heeft de vereniging
Ypsilon aparte informatiesites gelanceerd op het terrein van schizofrenie
en psychose. Meer dan 2.000 pagina's zijn ondergebracht in twee nieuwe
'pleinen': www.psychoseplein.nl en www.schizofrenieplein.nl. Andere
internetactiviteiten, zoals de adviesdienst online en de digitale
gespreksgroepen, worden gekoppeld aan de verenigingssite www.ypsilon.org.
Deze zal zich in het vervolg specifiek richten op het aanbod en de
activiteiten van de vereniging.
De nieuwe sites vormen de digitale bibliotheek voor iedereen die met
psychose of schizofrenie te maken krijgt en zijn ontwikkeld op verzoek van
de gebruikers. "Psychose verdient een eigen domein. Niet iedere psychose is
immers de voorbode van schizofrenie", vat Ypsilondirecteur Bert Stavenuiter
hun wens samen. Hij denkt de mensen in de eerste fase nu veel gerichter te
kunnen bedienen. Door www.ypsilon.org te reserveren voor verenigingszaken
krijgen gebruikers bovendien een veel beter totaalbeeld van het aanbod van
Ypsilon.
Bij de inrichting van de sites is veel aandacht besteed aan vormgeving en
navigatie. "De meeste websites bestaan uit een pagina of 10. Die kan je
altijd wel overzichtelijk brengen. Bij 2.000 pagina's wordt het een ander
verhaal, vooral als je wilt dat het voor iedere computergebruiker
toegankelijk moet zijn." Ook inhoudelijk kennen de sites noviteiten, zoals
een ingang naar veelgestelde vragen, een geactualiseerd blok over
medicijngebruik en een Test-uw-kennis-kwis over schizofrenie. De sites
worden mede begeleid vanuit patiëntenvereniging Anoiksis en ondersteund
door Janssen-Cilag.
Ypsilon heeft als vereniging voor familieleden van mensen met schizofrenie
of een psychose al een lange traditie op het gebied van informatie- en
dienstverlening via Internet. Wat begon als een interne informatiebron is
door de jaren heen uitgebouwd tot een digitaal kenniscentrum avant la
lettre. Het afgelopen jaar bezochten een kwart miljoen belangstellenden de
site en steeg het aantal opgevraagde webpagina's tot 650.000. De
adviesdienst online kreeg bijna 2.600 adviesvragen toegemaild.
Maar het succes op Internet is meer dan de getallen alleen, vindt
Stavenuiter. "Het is een instrument dat stevig bijdraagt aan de empowerment
van familie en patiënt. Het gaat immers om een initiatief dat vanuit de
consument is opgezet, maar sindsdien door alle mogelijke doelgroepen wordt
geraadpleegd." Als voorbeeld noemt hij de elektronische nieuwsdienst
'schizbul'. In elke zichzelf respecterende instelling zijn hulpverleners
hierop geabonneerd.
---
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht