Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

YPSILON LANCEERT APARTE INFORMATIESITES VOOR SCHIZOFRENIE EN PSYCHOSE

Aan de vooravond van het congres 'Digitaal gezond' heeft de vereniging Ypsilon aparte informatiesites gelanceerd op het terrein van schizofrenie en psychose. Meer dan 2.000 pagina's zijn ondergebracht in twee nieuwe 'pleinen': www.psychoseplein.nl en www.schizofrenieplein.nl. Andere internetactiviteiten, zoals de adviesdienst online en de digitale gespreksgroepen, worden gekoppeld aan de verenigingssite www.ypsilon.org. Deze zal zich in het vervolg specifiek richten op het aanbod en de activiteiten van de vereniging.

De nieuwe sites vormen de digitale bibliotheek voor iedereen die met psychose of schizofrenie te maken krijgt en zijn ontwikkeld op verzoek van de gebruikers. "Psychose verdient een eigen domein. Niet iedere psychose is immers de voorbode van schizofrenie", vat Ypsilondirecteur Bert Stavenuiter hun wens samen. Hij denkt de mensen in de eerste fase nu veel gerichter te kunnen bedienen. Door www.ypsilon.org te reserveren voor verenigingszaken krijgen gebruikers bovendien een veel beter totaalbeeld van het aanbod van Ypsilon.

Bij de inrichting van de sites is veel aandacht besteed aan vormgeving en navigatie. "De meeste websites bestaan uit een pagina of 10. Die kan je altijd wel overzichtelijk brengen. Bij 2.000 pagina's wordt het een ander verhaal, vooral als je wilt dat het voor iedere computergebruiker toegankelijk moet zijn." Ook inhoudelijk kennen de sites noviteiten, zoals een ingang naar veelgestelde vragen, een geactualiseerd blok over medicijngebruik en een Test-uw-kennis-kwis over schizofrenie. De sites worden mede begeleid vanuit patiëntenvereniging Anoiksis en ondersteund door Janssen-Cilag.

Ypsilon heeft als vereniging voor familieleden van mensen met schizofrenie of een psychose al een lange traditie op het gebied van informatie- en dienstverlening via Internet. Wat begon als een interne informatiebron is door de jaren heen uitgebouwd tot een digitaal kenniscentrum avant la lettre. Het afgelopen jaar bezochten een kwart miljoen belangstellenden de site en steeg het aantal opgevraagde webpagina's tot 650.000. De adviesdienst online kreeg bijna 2.600 adviesvragen toegemaild.

Maar het succes op Internet is meer dan de getallen alleen, vindt Stavenuiter. "Het is een instrument dat stevig bijdraagt aan de empowerment van familie en patiënt. Het gaat immers om een initiatief dat vanuit de consument is opgezet, maar sindsdien door alle mogelijke doelgroepen wordt geraadpleegd." Als voorbeeld noemt hij de elektronische nieuwsdienst 'schizbul'. In elke zichzelf respecterende instelling zijn hulpverleners hierop geabonneerd.


---

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht