Gemeente Breda
Persberichten
21-05-2003
Sluitende begroting bij ambitieuze plannen Stationskwartier Breda
afbeelding: Ontvangst_Masterplan_Spoorzone_gr
Hoog ambitieniveau is stap voor Brabant en sprong voor Breda
Burgemeester C.G.J. Rutten en wethouder J.M.L. Niederer van de
gemeente Breda hebben dinsdag 20 mei de plannen voor het nieuwe
Stationskwartier aan staatssecretaris van Geel aangeboden.
(Foto: v.l.n.r.: wethouder Niederer, burgemeester Rutten en
staatssecretaris Van Geel)
Dit gebeurde op het ministerie van VROM. Met deze plannen wil Breda de
komende jaren het Stationskwartier ontwikkelen tot een toplocatie met
o.a. een zakencentrum van internationale allure.
Daarnaast wil Breda in de nieuwe Vervoerterminal een expositieruimte
met wisselexposities van grote bekende musea realiseren. Als een van
de steden die aan de HSL liggen mag Breda bij de ontwikkeling van het
station rekenen op geld van het Rijk.
De stad is daarmee een van de, zoals de Haagse omschrijving luidt,
Nieuwe Sleutelprojecten. Als enige van deze 6 sleutelprojecten
ontwikkelt Breda de plannen in nauwe samenwerking met het stedelijk
netwerk (Brabantstad). De plannen mogen daarom ook rekenen op de steun
van het provinciale bestuur. Het ministerie gaat nu de plannen
beoordelen en toetsen of voldaan is aan eerder gemaakte afspraken. In
ieder geval is Breda erin geslaagd het plan dat de naam Masterplan
Centraal Breda draagt en waar een investering van 600 miljoen mee
gemoeid is, met een sluitende begroting aan te bieden.
In februari 2002 tekenden de gemeente en het Rijk een
intentieovereenkomst. Hierin gaf het Rijk Breda de opdracht om,
evenals bij de andere Sleutelprojecten, een nationaal en hoogwaardig
openbaar vervoerknooppunt op toplocatie te realiseren.
Nu na krap anderhalf jaar zijn die kaders aangegeven waarin het
Stationskwartier op een Europees niveau kan worden ontwikkeld. Nu
Breda het internationale treinknooppunt van zuid Nederland wordt, komt
ook Europa dichterbij. De in gang gezette trend dat veel op Europa
georiënteerde bedrijven voor Breda kiezen, kan met de realisering van
het vervoersknooppunt verder worden uitgebouwd. Zeker nu daar de
voordelen van het wonen en het hoge niveau van de overige
voorzieningen aan worden toegevoegd.
Voordelen voor Brabantstad
De opdracht aan Breda is niet alleen bijzonder voor de stad en directe
regio.Brabantstad (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote
steden in Brabant) en de gehele provincie zijn erbij gebaat. Breda is
onderdeel van het stedelijk netwerk Brabantstad dat, zo is gebleken
uit recent onderzoek, gezien wordt als het netwerk met de beste
vestigingsvoorwaarden voor Nederlandse en buitenlandse bedrijven.
Breda vervult binnen het stedelijk netwerk de functie van Zuidelijk
Vervoersknooppunt. Door de aanwezigheid van een netwerk van sporen en
wegen is Breda van grote betekenis voor de overige Brabantse steden.
Met behulp van het Openbaar Vervoer Netwerk Brabant dat nu onder
verantwoordelijkheid van de provincie ontwikkeld wordt, kunnen
reizigers uit de overige Brabantse grote steden straks in luttele uren
in de randstad en de Vlaams Ruit zijn. Om die reden wordt Breda ook
wel Poort van Brabant genoemd.
Van station naar OV-terminal
Omdat in 2006 via twee spoorbogen een HSL shuttle Breda direct
aansluit op het traject van de hogesnelheidslijn biedt dit kansen voor
de ontwikkeling van een multimodaal vervoersknooppunt. Dit betekent
dat waar nu alleen nog de treinen arriveren het nieuwe Bredase station
straks, in 2006 onderdak biedt aan vrijwel alle vormen van openbaar
vervoer. Dat varieert van reguliere treinen, shuttles van de
hogesnelheidstrein tot ale lijnbussen en Hoogwaardig Openbaar Vervoer
(toekomstige snelle en comfortabele verbinding tussen Oosterhout,
Breda en Etten Leur). Om die reden wordt niet langer gesproken van een
station, maar een nieuwe Openbaar Vervoerterminal.
Om de sterk groeiende vervoersstromen te kunnen verwerken zal niet
alleen de Terminal over voldoende capaciteit moeten beschikken, maar
is ook een derde perron onontbeerlijk. Breda wil de Terminal zodanig
vormgeven dat de stad hiermee een nieuw icoon krijgt, als symbool voor
de 21e eeuw.
Op stedelijk niveau
De metamorfose van het centraal station van Breda vormt de motor van
de ontwikkelingen in de directe omgeving van het station. Door de
komst van de shuttle in 2006 wordt de ambitie internationaal aankomen
en vertrekken een feit. De economische kansen die dit biedt, krijgt in
de Bredase plannen vorm in het Benelux Trade Centre waar gewerkt kan
worden op het niveau van een euregionaal zakencentrum. Direct grenzend
aan de nieuwe Vervoersterminal ontstaat vanaf 2006 een gebied waar
ruim 5000 mensen werken en waarmee Breda een belangrijke bijdrage
levert aan de Nederlandse economie. Om dynamiek en levendigheid in dit
gebied te waarborgen, wordt in de plannen rekening gehouden met een
mix van culturele voorzieningen zoals een museum in de Terminal alsook
winkels en restaurants.
Niet alleen het Stationskwartier, maar ook het daaromheen gelegen
grotere Spoorzonegebied heeft profijt van de ontwikkelingen. In de
komende 20 jaar zal dit gebied met een totaaloppervlak van 1.000.000
m2 getransformeerd worden tot en stadsdeel met een nieuw stadsmilieu
waarmee Breda een schaalsprong maakt van middelgrote tot grote stad.
Vervolgproces
Het Masterplan Centraal Breda is nu aan het ministerie van VROM
aangeboden ter toetsing van de Rijksdoelstellingen. Ook het ministerie
van Verkeer en Waterstaat zal op onderdelen toetsen. Het
gemeentebestuur verwacht dat dit nog voor de zomervakantie kan worden
afgerond. In het najaar kunnen dan uitvoeringsafspraken gemaakt worden
tussen Rijk en Breda en tussen Rijk, NS en Breda.
Breda, 21 mei 2003
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer G. van Veggel,
projectleider Nieuw Sleutelproject tel. 076-529 38 47 of mevrouw D. de
Vaan, afdeling communicatie tel. 076 529 3690