Gemeente Breda

Persberichten

21-05-2003

Sluitende begroting bij ambitieuze plannen Stationskwartier Breda

afbeelding: Ontvangst_Masterplan_Spoorzone_gr
Hoog ambitieniveau is stap voor Brabant en sprong voor Breda Burgemeester C.G.J. Rutten en wethouder J.M.L. Niederer van de gemeente Breda hebben dinsdag 20 mei de plannen voor het nieuwe Stationskwartier aan staatssecretaris van Geel aangeboden.

(Foto: v.l.n.r.: wethouder Niederer, burgemeester Rutten en staatssecretaris Van Geel)

Dit gebeurde op het ministerie van VROM. Met deze plannen wil Breda de komende jaren het Stationskwartier ontwikkelen tot een toplocatie met o.a. een zakencentrum van internationale allure.

Daarnaast wil Breda in de nieuwe Vervoerterminal een expositieruimte met wisselexposities van grote bekende musea realiseren. Als een van de steden die aan de HSL liggen mag Breda bij de ontwikkeling van het station rekenen op geld van het Rijk.

De stad is daarmee een van de, zoals de Haagse omschrijving luidt, Nieuwe Sleutelprojecten. Als enige van deze 6 sleutelprojecten ontwikkelt Breda de plannen in nauwe samenwerking met het stedelijk netwerk (Brabantstad). De plannen mogen daarom ook rekenen op de steun van het provinciale bestuur. Het ministerie gaat nu de plannen beoordelen en toetsen of voldaan is aan eerder gemaakte afspraken. In ieder geval is Breda erin geslaagd het plan dat de naam Masterplan Centraal Breda draagt en waar een investering van 600 miljoen mee gemoeid is, met een sluitende begroting aan te bieden.

In februari 2002 tekenden de gemeente en het Rijk een intentieovereenkomst. Hierin gaf het Rijk Breda de opdracht om, evenals bij de andere Sleutelprojecten, een nationaal en hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt op toplocatie te realiseren. Nu na krap anderhalf jaar zijn die kaders aangegeven waarin het Stationskwartier op een Europees niveau kan worden ontwikkeld. Nu Breda het internationale treinknooppunt van zuid Nederland wordt, komt ook Europa dichterbij. De in gang gezette trend dat veel op Europa georiënteerde bedrijven voor Breda kiezen, kan met de realisering van het vervoersknooppunt verder worden uitgebouwd. Zeker nu daar de voordelen van het wonen en het hoge niveau van de overige voorzieningen aan worden toegevoegd.

Voordelen voor Brabantstad
De opdracht aan Breda is niet alleen bijzonder voor de stad en directe regio.Brabantstad (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote steden in Brabant) en de gehele provincie zijn erbij gebaat. Breda is onderdeel van het stedelijk netwerk Brabantstad dat, zo is gebleken uit recent onderzoek, gezien wordt als het netwerk met de beste vestigingsvoorwaarden voor Nederlandse en buitenlandse bedrijven. Breda vervult binnen het stedelijk netwerk de functie van Zuidelijk Vervoersknooppunt. Door de aanwezigheid van een netwerk van sporen en wegen is Breda van grote betekenis voor de overige Brabantse steden.

Met behulp van het Openbaar Vervoer Netwerk Brabant dat nu onder verantwoordelijkheid van de provincie ontwikkeld wordt, kunnen reizigers uit de overige Brabantse grote steden straks in luttele uren in de randstad en de Vlaams Ruit zijn. Om die reden wordt Breda ook wel Poort van Brabant genoemd.

Van station naar OV-terminal
Omdat in 2006 via twee spoorbogen een HSL shuttle Breda direct aansluit op het traject van de hogesnelheidslijn biedt dit kansen voor de ontwikkeling van een multimodaal vervoersknooppunt. Dit betekent dat waar nu alleen nog de treinen arriveren het nieuwe Bredase station straks, in 2006 onderdak biedt aan vrijwel alle vormen van openbaar vervoer. Dat varieert van reguliere treinen, shuttles van de hogesnelheidstrein tot ale lijnbussen en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (toekomstige snelle en comfortabele verbinding tussen Oosterhout, Breda en Etten Leur). Om die reden wordt niet langer gesproken van een station, maar een nieuwe Openbaar Vervoerterminal. Om de sterk groeiende vervoersstromen te kunnen verwerken zal niet alleen de Terminal over voldoende capaciteit moeten beschikken, maar is ook een derde perron onontbeerlijk. Breda wil de Terminal zodanig vormgeven dat de stad hiermee een nieuw icoon krijgt, als symbool voor de 21e eeuw.

Op stedelijk niveau
De metamorfose van het centraal station van Breda vormt de motor van de ontwikkelingen in de directe omgeving van het station. Door de komst van de shuttle in 2006 wordt de ambitie internationaal aankomen en vertrekken een feit. De economische kansen die dit biedt, krijgt in de Bredase plannen vorm in het Benelux Trade Centre waar gewerkt kan worden op het niveau van een euregionaal zakencentrum. Direct grenzend aan de nieuwe Vervoersterminal ontstaat vanaf 2006 een gebied waar ruim 5000 mensen werken en waarmee Breda een belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Om dynamiek en levendigheid in dit gebied te waarborgen, wordt in de plannen rekening gehouden met een mix van culturele voorzieningen zoals een museum in de Terminal alsook winkels en restaurants.

Niet alleen het Stationskwartier, maar ook het daaromheen gelegen grotere Spoorzonegebied heeft profijt van de ontwikkelingen. In de komende 20 jaar zal dit gebied met een totaaloppervlak van 1.000.000 m2 getransformeerd worden tot en stadsdeel met een nieuw stadsmilieu waarmee Breda een schaalsprong maakt van middelgrote tot grote stad.

Vervolgproces
Het Masterplan Centraal Breda is nu aan het ministerie van VROM aangeboden ter toetsing van de Rijksdoelstellingen. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal op onderdelen toetsen. Het gemeentebestuur verwacht dat dit nog voor de zomervakantie kan worden afgerond. In het najaar kunnen dan uitvoeringsafspraken gemaakt worden tussen Rijk en Breda en tussen Rijk, NS en Breda.

Breda, 21 mei 2003

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer G. van Veggel, projectleider Nieuw Sleutelproject tel. 076-529 38 47 of mevrouw D. de Vaan, afdeling communicatie tel. 076 529 3690