Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Vijfde voortgangsrapportage SUWI

20 mei 2003



Inhoudsopgave Pagina


1. Inleiding 4
1.1 Algemeen 4
1.2 Verantwoordingstijdvak 4
1.3 Doel en opzet van deze rapportage 4
1.4 Leeswijzer 6


2. Organisatie 7
2.1 Algemeen 7
2.2 Risicobeheersing 8


3. Wetgeving 9
3.1 Terugblik 9
3.2 Vooruitblik 9


4. Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 12
4.1 Terugblik 12
4.2 Vooruitblik 15
4.3 Beheersing van de risico's 17


5. Centra voor Werk en Inkomen 21
5.1 Terugblik 21
5.2 Vooruitblik 24
5.3 Beheersing van de risico's 26


6. Gemeenten 29
6.1. Terugblik 29
6.2 Vooruitblik 31

7. Samenwerking kolommen 36
7.1 Programma Ketenresultaten 36 7.2 ICT 37 7.3 Communicatie 40 7.3.1 Terugblik 40 7.3.2 Vooruitblik 42 7.4 Cliëntenparticipatie 43 7.4.1 Terugblik 43 7.4.2 Vooruitblik 44


8. Raad voor Werk en Inkomen 47


9. Reïntegratiemarkt 48
9.1 Terugblik 48 9.2 Vooruitblik 50
---




10. Handhaving en fraudebestrijding 54
10.1 Terugblik 54 10.2 Vooruitblik 55


11. Doelmatigheid en doeltreffendheid 59
11.1 Algemeen 59 11.2 Regels voor de jaarverantwoording 59
11.3 Prestatie-indicatoren 60
11.4 Financieel beheer 60


12. Financiële aspecten 62
12.1 Uitvoeringskosten 62 12.2 Subsidieregelingen 63

Bijlagen

1. Stand van zaken toezeggingen

2. Model verantwoording BKWI en IB







3




1. Inleiding



1.1. Algemeen
Dit is de vijfde voortgangsrapportage Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI), die in het kader van de procedureregeling grote projecten van de Tweede Kamer is opgesteld. Hierbij is de gewijzigde procedureregeling (Kamerstukken II, 2001-2002, 28 247, nr. 1) gevolgd. Bij brief van
23 april 2002 (kenmerk 24-02-SZW) heeft de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in aanvulling op haar brief van 10 mei 2000 (47-00-SZW) aangegeven waaraan de voortgangsrapportages SUWI moeten voldoen. De Kamer ontvangt deze rapportage, zoals aangekondigd bij brief van 14 juni 2002 (W&I/SIU/2002/43721), rond de derde woensdag in mei
2003, samen met de jaarverslagen van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI), de Sociale verzekeringsbank (SVB) het Inlichtingenbureau (IB) en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), het jaarverslag van de Raad voor werk en inkomen (RWI), het jaarverslag van de Inspectie Werk en Inkomen en de evaluatie van de Wet SUWI.


1.2 Verantwoordingstijdvak
Deze voortgangsrapportage bestrijkt de periode vanaf 1 juli 2002 tot 1 januari 2003 (de peildatum). Belangrijke wijzigingen die na 1 januari 2003 zijn opgetreden, zijn ook vermeld.

In onderstaande tabel wordt aangegeven wanneer de Kamer reeds eerder geïnformeerd is ten aanzien van het groot project SUWI.

Rapportages Kamerstuknummers Beschreven periode Eerste voortgangsrapportage Kamerstukken II, 2000-2001, 26 448, nr. 16 voor 13-10-2000 Tussenrapportage grof Kamerstukken II, 2000-2001, 26 448, nr. 19 ontwerp SUWI
Tweede voortgangsrapportage Kamerstukken II, 2000-2001, 26 448, nr. 26 13-10-2000 tot 16-05-2001 Derde voortgangsrapportage Kamerstukken II, 2001-2002, 26 448, nr. 35 16-05-2001 tot 31-10-2001 Tussenrapportage Kamerstukken II, 2001-2002, 26 448, nr. 44 01-11-2001 tot 01-03-2002 Vierde voortgangsrapportage Kamerstukken II, 2002-2003, 26 448, nr. 58 01-03-2002 tot 01-07-2002


1.3 Doel en opzet van de rapportage


In de brief van 23 april 2002 van de vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (kenmerk: 24-02-SZW) heeft de Kamer haar bij brief van 25 mei 2000 (kenmerk: 47-00-SZW) geformuleerde informatiebehoefte nader uitgewerkt. De vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft aan over een negental onderwerpen inzicht te willen verkrijgen in de voortgang van de realisatie van de planning, de financiële ontwikkelingen en in volume- ontwikkelingen. Deze negen onderwerpen komen overeen met de onderwerpen die de Kamer bij de start van het groot project SUWI in 2000 heeft genoemd (in de brief van 25 mei 2000, kenmerk:
47-00-SZW) en vormden het uitgangspunt van de vierde voortgangsrapportage van 19 september
2002.


Deze rapportage geeft inhoudelijke informatie over de onderwerpen waarover de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid geïnformeerd wil worden. Er is zoveel mogelijk aansluiting
4



gezocht bij hetgeen in de vierde voortgangsrapportage van 19 september 2002 is opgenomen. Er wordt ingegaan op de ambities voor 1 januari 2006, de ambities voor 1 januari 2004, de ambities voor 1 januari 2003 en de realisatie tot nu toe. De ambitie voor 1 januari 2006 is toegevoegd ten opzichte van de vierde voortgangsrapportage, aangezien het nog tot zeker 2006 duurt voordat de transformatie in het kader van SUWI volledig zijn beslag heeft gekregen. In de hoofdstukken wordt in de paragraaf "Terugblik" ingegaan op de realisatie van 1 juli 2002 tot nu toe. In de paragraaf "Vooruitblik" wordt informatie gegeven over de nadere planning en wordt ingegaan op eventuele maatregelen. Deze informatie is ook terug te vinden in het planningsoverzicht waarmee de hoofdstukken worden afgesloten1.

Bij de informatieverzameling is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van en verwezen naar de jaarverslagen van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), de Centrale organisatie werk en inkomen (CWI), het Inlichtingenbureau (IB) en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI). Daarnaast is het jaarverslag van de Inspectie Werk en Inkomen een belangrijke bron. Deze jaarverslagen worden gelijktijdig aan de Kamer aangeboden.

De Kamer heeft bij de aandachtspunten "reïntegratie en sociale activering" en "handhaving en fraudebestrijding" expliciet gevraagd naar volumegegevens. In hoofdstuk 9 Reïntegratiemarkt worden volumegegevens op het terrein van "reïntegratie en sociale activering" gegeven. Volumegegevens op het terrein van "handhaving en fraudebestrijding" worden opgenomen in de door de Kamer gevraagde jaarlijkse Integrale Rapportage Handhaving. Deze rapportage wordt jaarlijks aan het eind van het jaar naar de Kamer gezonden. Cijfers over de SIOD komen hierin ook aan bod.

Via deze rapportage wordt, conform de wens van de vaste commissie, verantwoording afgelegd over de uitputting van de financiële middelen (hoofdstuk 12).

Deze rapportage bevat geen informatie over de ontvlechting van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie. Bij brief van 4 december 2002 ( Kamerstukken II, 2002-2003, 21 477, nr 87) heeft de Kamer de jaarrekening 2001 ontvangen. Binnenkort zal de Kamer geïnformeerd worden over de laatste stand van de afwikkeling van Arbeidsvoorzieningsorganisatie en de jaarrekening 2002.

De vaste commissie wenst tenslotte geïnformeerd te worden over de stand van zaken met betrekking tot de implementatie van de aanbevelingen voortkomend uit de op 9 april 2002 door Berenschot verrichte audit naar risico's van de dienstverlening als gevolg van de invoering van de SUWI-wetten per 1 januari 2002 (gelijktijdig met de tussenrapportage SUWI naar de Kamer gezonden). In hoofdstuk 2 wordt aangegeven hoe de aanbevelingen van Berenschot zijn ingebed in de reguliere activiteiten. In de hoofdstukken over het UWV, de CWI (hoofdstuk 4 en 5) en de paragraaf ICT (paragraaf 7.2) is een aparte paragraaf gewijd aan het beheersen van de risico's. In het hoofdstuk UWV (hoofdstuk 4) wordt ook ingegaan op de voortgang in de aanpak van de risico's uit de door Ernst & Young opgestelde `nulmeting en risico-inventarisatie totstandkoming Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen' (Nulmeting UWV). Hierbij komen de door de Kamer bij brief van 24 maart 2003 (07-03-SZW) gewenste ontwikkelingen van het vorderingenbestand bij het UWV ook aan de orde. Het hoofdstuk Doelmatigheid en


1 Ter wille van de toegankelijkheid is in hoofdstuk 7 Samenwerking Kolommen een planningsoverzicht opgenomen na de betreffende paragraaf (voor zover van toepassing).
5



Doeltreffendheid (hoofdstuk 11) gaat in op het door KPMG opgestelde rapport "Risico-analyse financieel beheer CWI", dat bij brief van 6 maart 2003 (W&I/PCF/2003/11671) naar de Kamer is gezonden.

De voortgangsrapportage geeft inzicht in de stand van zaken van eerdere toezeggingen die in het kader van SUWI aan de Kamer zijn gedaan. In bijlage 1 wordt een totaaloverzicht gegeven van alle toezeggingen. Daarnaast worden de modellen verantwoording BKWI en IB meegezonden.


1.4 Leeswijzer


De indeling van de vijfde voortgangsrapportage sluit aan bij de indeling van de vierde voortgangsrapportage. Het accent ligt daarbij op de vorming van het UWV (hoofdstuk 4), de CWI (hoofdstuk 5), de implementatie van SUWI bij de gemeenten (hoofdstuk 6) en de samenwerking tussen de kolommen (hoofdstuk 7). Er wordt niet afzonderlijk ingegaan op de Sociale verzekeringsbank (SVB), omdat de gevolgen van SUWI zich voor de SVB beperken tot de bestuurlijke inrichting en het toezicht (zie voor bestuurlijke inrichting SVB hoofdstuk 3 Wetgeving).

In de brief van 23 april 2002 van de vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (kenmerk: 24-02-SZW) heeft de Kamer haar bij brief van 10 mei 2000 (kenmerk: 47-00-SZW) opgestelde informatiebehoefte nader uitgewerkt. De daarin genoemde onderwerpen zijn terug te vinden in de volgende hoofdstukken:


1. Het samenvoegen van de uitvoeringinstellingen tot het UWV: hoofdstuk 4 Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, hoofdstuk 7 Samenwerking kolommen;
2. De vorming van de Centra voor werk en inkomen (CWI): hoofdstuk 5 Centra voor werk en inkomen, hoofdstuk 7 Samenwerking Kolommen;

3. ICT-programma SUWI: hoofdstuk 7 Samenwerking kolommen;
4. Reïntegratie en sociale activering: hoofdstuk 9 Reïntegratiemarkt, hoofdstuk 4 Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, hoofdstuk 5 Centra voor werk en inkomen, hoofdstuk 6 Gemeenten;
5. De inrichting van het bestuurlijk en toezichtskader: hoofdstuk 3 Wetgeving (bestuurlijke inrichting SVB); toezichtskader opgenomen in het jaarplan en het jaarverslag IWI (jaarverslag IWI wordt gelijktijdig aan Kamer aangeboden);

6. De vormgeving van cliëntenparticipatie: hoofdstuk 7 Samenwerking kolommen, hoofdstuk 4 Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, hoofdstuk 5 Centra voor Werk en Inkomen en hoofdstuk 6 Gemeenten;

7. De vormgeving van handhaving en fraudebestrijding; hoofdstuk 10 Handhaving en fraudebestrijding;

8. De financiële aspecten van de verschillende operaties: hoofdstuk 11 Doelmatigheid en doeltreffendheid en hoofdstuk 12 Financiële aspecten;
9. NV KLIQ: komt niet terug (zie vierde voortgangsrapportage)

De implementatie van de aanbevelingen van Berenschot komen terug in hoofdstuk 2 Organisatie, hoofdstuk 4 Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, hoofdstuk 5 Centra voor Werk en Inkomen en hoofdstuk 7 Samenwerking kolommen.

6




2. Organisatie



2.1 Algemeen


Algemeen
De SUWI-wet en de Invoeringswet SUWI zijn per 1 januari 2002 inwerking getreden. De voortgang van het SUWI-proces wordt nauwlettend gevolgd door de Kamer en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Per 1 januari 2002 stuurt de Directeur-Generaal Uitvoeringsbeleid Werk en Inkomen (hierna DG Uitvoeringsbeleid) namens de minister de CWI, het UWV, de SVB, het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI) en het Inlichtingenbureau (IB) aan (met inachtneming van hun eigen verantwoordelijkheid), volgt de ontwikkelingen in de uitvoering van de keten en bewaakt de samenwerking in de keten.

Het project Steunpunt SUWI Gemeenten (SSG), ter ondersteuning van de gemeenten bij de verdere implementatie van SUWI, is op 31 december 2002 afgerond. Aangezien enkele activiteiten nog doorliepen in 2003, is voor de periode 1 januari tot 31 mei 2003 de projectorganisatie Steunpunt Keten Samenwerking (SKS) in het leven geroepen. Het gaat hierbij om informatiseringsprocessen voor de intake en overdracht van klanten, de vorming van bedrijfsverzamelgebouwen en enkele kleinere projecten.

Ketenoverleg
Het Algemeen Ketenoverleg is opgezet om vorm en inhoud te geven aan de verantwoordelijkheid van de minister van SZW ten aanzien van de Keten van werk en inkomen. Naast het ministerie zijn in het Algemeen Ketenoverleg de VNG, Divosa en de Raden van bestuur van het UWV en de CWI vertegenwoordigd. Het overleg spitst zich toe op de samenwerking in de keten en voert daarop de regie. Het Algemeen Ketenoverleg bereidt adviezen voor aan de minister.

In de afgelopen periode is in een aantal bijeenkomsten tussen bewindslieden en de ketenpartners vastgesteld dat er meer geïnvesteerd moet worden in de keten werk en inkomen. Deze ambitie is vastgelegd in een gezamenlijk opgesteld Programma Ketenresultaten 2003/2004, dat in het Algemeen Ketenoverleg van 25 februari 2003 is besproken en in de verschillende bestuurlijke overleggen is bekrachtigd (zie verder hoofdstuk 7.1). In het Programma Ketenresultaten zijn de aanbevelingen van Berenschot op het terrein van de keten ingebed.

In lijn met de sturingsfilosofie van het ministerie van SZW zijn de ketenpartners nu aan zet om de uitvoering van het programma ter hand te nemen. De operationele aansturing van het programma rond processen en ICT loopt via het Platform Proces en ICT, dat (onder roulerend voorzitterschap tussen de ketenpartners) uitvoering geeft aan het programma en de besluitvorming voorbereidt voor het Algemeen Ketenoverleg. Het ministerie van SZW bewaakt de voortgang van het programma als voorzitter van het Algemeen Ketenoverleg. Het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI) ondersteunt de ketenpartners bij de realisatie van het programma en voert het secretariaat van het Platform Proces en ICT (zie ook hoofdstuk 7.2).


7




2.2 Risicobeheersing


Risico's die zich zowel (kunnen) voordoen bij het UWV en de CWI worden in de betreffende hoofdstukken beschreven. In de paragraaf ICT van het hoofdstuk Samenwerking kolommen worden de risico's op ICT-terrein beschreven. Zoals in de vorige paragraaf is beschreven, worden de risico's onder andere beheerst via de afspraken die gemaakt zijn in het Programma Ketenresultaten.

In het hoofdstuk UWV (hoofdstuk 4) wordt daarbij nog ingegaan op de maatregelen naar aanleiding van de door Ernst & Young opgestelde `nulmeting en risico-inventarisatie totstandkoming Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen' (Nulmeting UWV). Het hoofdstuk Doelmatigheid en Doeltreffendheid (hoofdstuk 11) gaat in op het door KPMG opgestelde rapport "Risico-analyse financieel beheer CWI", dat bij brief van 6 maart 2003 (W&I/PCF/2003/11671) naar de Kamer is gezonden. De maatregelen naar aanleiding van de nulmetingen nemen de aanbevelingen van Berenschot gericht op CWI respectievelijk UWV mee.


8




3. Wetgeving



3.1. Terugblik


De wet- en regelgeving met betrekking tot SUWI is vrijwel afgerond. Te wijzigen regelgeving betreft in hoofdzaak het reguliere onderhoud. Deze wijzigingen worden hier niet aan de orde gesteld.

Met ingang van 1 januari 2003 zijn de SUWI-bepalingen omtrent de bestuurlijke inrichting van de SVB in werking getreden. Deze inwerkingtreding was al eerder geregeld bij Koninklijk Besluit (Staatsblad 2001, 682). Per 1 februari 2003 is de Raad van bestuur bij de SVB voltallig en is zowel een Rechtspositieregeling voorzitter Raad van bestuur SVB als een Rechtspositieregeling lid Raad van bestuur SVB van kracht. De Raad van advies SVB wordt momenteel gevormd.

Eind 2002 is een wijziging van de Regeling SUWI in werking getreden (Staatscourant 2002, 248) op grond waarvan alle gemeenten vóór 1 april 2003 aangesloten worden op het Inlichtingenbureau.

Met ingang van 1 januari 2003 is de Regeling SUWI gewijzigd op het punt van de overgangsregeling met betrekking tot de reïntegratieverantwoordelijkheid van de werkgever. Deze wijziging is al aangekondigd en toegelicht in hoofdstuk 10 van de vierde voortgangsrapportage SUWI (Kamerstukken II, 2002-2003, 26 448, nr. 58).


3.2. Vooruitblik


Wetgeving
Enkele onderdelen van de wetgeving moeten nog in werking treden. Dit betreft: · het vervallen van een aantal artikelen van de Arbeidsvoorzieningswet 1996; · de invoering van een persoonsgebonden reïntegratiebudget voor WW-gerechtigden, voor arbeidsgehandicapte niet-werknemers, alsmede voor cliënten van gemeenten (inwerkingtreding van bepalingen in de WW, de Wet REA en de WIW).

Tijdens het Algemeen Overleg op 4 december 2002 is aan de Tweede Kamer toegezegd dat definitieve besluitvorming over het persoonsgebonden reïntegratiebudget plaatsvindt op basis van een evaluatie van het lopende experiment (zie hoofdstuk 9 Reïntegratiemarkt). Dit wordt ingebed binnen een breder kader van onderzoek naar de mogelijkheden om de cliënt een actieve rol te geven in het reïntegratieproces, dat in juni 2003 naar de Kamer gaat.

Algemene maatregelen van bestuur
Uit de Wet SUWI is de delegatiebevoegdheid uit artikel 62 lid 3, nog niet ingevuld (het bij of krachtens algemene maatregel van bestuur stellen van regels omtrent het gebruik van Suwinet door de minister en de Inspectie werk en inkomen). De mogelijke invulling van deze delegatiebevoegdheid wordt nog bezien. Dit betreft onder andere het gebruik van Suwinet door de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), ter raadpleging van gegevens in het kader van opsporingstaken.

In de vierde voortgangsrapportage SUWI is gemeld dat het Besluit uitvoering en financiering Wet inschakeling werkzoekenden moet worden aangepast in verband met de door de Tweede Kamer
9



bepleite invulling van artikel 2, lid 5, WIW (alsmede artikel 72, lid 2, WW en artikel 14, lid 4, Wet REA), betreffende bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorieën van UWV-cliënten waarvoor niet het UWV, maar de gemeente de reïntegratieverantwoordelijkheid overneemt. Eerder is toegezegd dat de AMvB in oktober 2002 zou worden voorgehangen bij de Tweede Kamer. Gemeenten en UWV onderschrijven de wenselijkheid meer met elkaar te gaan samenwerken. Dat betreft zowel de samenloopgevallen (mensen met zowel een uitkering van het UWV als van de gemeente) als samenwerking in algemene zin. Op korte termijn zal Stimulansz een publicatie uitbrengen waarin 9 goede samenwerkingsvoorbeelden tussen het UWV en de gemeenten zijn beschreven. Na de zomerperiode wordt deze publicatie gebruikt om de positieve ervaringen in deze samenwerking te benutten voor andere delen van het land. Met betrekking tot de samenloopgevallen zijn het UWV en de VNG in gesprek om te komen tot een sluitende aanpak voor alle samenloopgevallen (WAO/bijstand). Vooruitlopend hierop zijn in de eerste maanden van dit jaar reeds afspraken gemaakt over deelname aan onder andere wijkprojecten in de grote steden, gericht op reïntegratie en sociale activering. In Friesland strekt de dienstverlening aan cliënten die WAO en bijstand ontvangen zich uit tot alle gemeenten. Ook met diverse gemeenten in andere provincies zijn afspraken gemaakt. Gezien bovenstaande ontwikkelingen wordt ervoor gekozen de samenwerking tussen het UWV en de gemeenten via een bottom-up benadering te verbeteren. Om die reden vervalt de noodzaak om een algemene maatregel van bestuur te treffen. Uit het oogpunt van het terugdringen van regeldichtheid is dit een positieve ontwikkeling.

Indien het persoonsgebonden reïntegratiebudget voor WW-gerechtigden, voor arbeidsgehandicapte niet-werknemers en voor cliënten van gemeenten wordt ingevoerd, ligt het in de rede dat gelijktijdig in nadere regelgeving met betrekking tot de toepassing van het persoonsgebonden reïntegratiebudget wordt voorzien. Gelet op de afhankelijkheid van de ontwikkelingen op wetsniveau, waarop hiervoor onder `wetgeving' is ingegaan, is dit punt niet als zodanig in de planning opgenomen.

Ministeriële regelingen
Het voormalige Besluit Tica inzake betaling, terugvordering en tenuitvoerlegging van boeten en onverschuldigd betaalde uitkering is ­ in afwijking van de aankondiging in de vierde voortgangsrapportage SUWI ­ nog niet als ministeriële regeling vastgesteld. Uit oogpunt van deregulering is geconcludeerd dat het wenselijk is terughoudendheid met betrekking tot dergelijke regelgeving te betrachten. Een ministeriële regeling op dit punt kan derhalve vooralsnog uit het planningsoverzicht van wet- en regelgeving worden afgevoerd.

In de vierde voortgangsrapportage SUWI is vermeld dat de eerder aangekondigde omzetting van de voormalige Lisv-Regeling aanvraagtermijnen Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten na een nog te realiseren aanpassing van artikel 39 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten, waarop de regeling wordt gebaseerd, zal plaatsvinden. Het wetsvoorstel waarin deze aanpassing is opgenomen (Verzamelwet sociale verzekeringen 2003), wordt in juni bij de Tweede Kamer ingediend.

De modellen verantwoording voor IB, BKWI en RWI zijn niet per 1 januari 2003 gerealiseerd. De afronding hiervan heeft meer tijd gekost dan is voorzien. De modellen van BKWI en IB zijn inmiddels voltooid en worden gelijktijdig met deze voortgangsrapportage aan de Kamer aangeboden
10



(zie ook hoofdstuk 11). Met de RWI vindt nog overleg plaats over wijze van verantwoorden. Dit zal in ieder geval vastgelegd worden in een brief van de minister aan de RWI.

In de vierde voortgangsrapportage SUWI was een aanpassing van het gegevensregister SUWI aangekondigd. Deze aanpassing, die overigens niet per 1 januari 2003 is gerealiseerd, is niet langer in het hierna opgenomen planningsoverzicht vermeld, omdat dit onderwerp bij nader inzien onder het reguliere onderhoud valt te scharen, terwijl het planningsoverzicht bedoeld is om (het tijdpad van) implementatie van nieuwe wet- en regelgeving voortvloeiend uit SUWI te presenteren.

Planning Wetgeving
Onderwerp Ambitie per Ambitie per Ambitie per Realisatie per 1
1 januari 2006 1 januari 2004 1 januari 2003 januari 2003, inclusief eventuele maatregelen SUWI-wetgeving Inwerkingtreding nog - Inwerkingtreding nog niet in werking getreden niet in werking onderdelen Wet SUWI getreden onderdelen en Invoeringswet wetten SUWI en I- SUWI, nader te SUWI nader te bepalen bepalen, o.a. prb: op - Inwerkingtreding SUWI-bepaling basis van onderzoek SUWI-bepaling omtrent omtrent bestuurlijke juni 2003 bestuurlijke inrichting inrichting SVB is in SVB werking getreden Artikel 2, lid 5 Medio juni 2003: Nadere uitwerking van Overleg tussen UWV WIW concretisering in artikel 2, lid 5 WIW: en VNG en afspraken definitieve afspraken gericht op voorleggen op lokaal niveau, tussen UWV en VNG aan Tweede Kamer waardoor de (voorhangprocedure) noodzaak om een oktober 2002 amvb te treffen komt te vervallen. Artikel 62 lid 3 Wijziging Besluit SUWI Wet SUWI ter invulling van delegatiebevoegdheid ex artikel 62 lid 3 Regeling SUWI Aanpassen ministeriële - regeling SUWI m.b.t. regeling SUWI ten werkgeverschap 2e aanzien van spoor is aangepast werkgeverschap 2e - wijziging Regeling spoor SUWI m.b.t. IB

Div. ministeriële Vaststellen resterende Vaststellen resterende Vaststelling regelingen ministeriële regeling ministeriële regeling ministeriële regeling o.b.v. voormalige Lisv- o.b.v. voormalige Lisv- met betrekking tot Regeling Regeling betaling, betaling boeten etc. is aanvraagtermijnen Wet terugvordering en aangehouden en zal REA (in afwachting van tenuitvoerlegging van vooralsnog voor het wijziging artikel 39 Wet boeten en vervolg uit de REA via bij de Tweede onverschuldigd planning worden Kamer in te dienen betaalde uitkeringen afgevoerd Verzamelwet): planning tweede helft 2003


11




4. Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen


4.1 Terugblik


UWV geeft in zijn jaarverslag 2002 aan dat de vorming van UWV meer is dan een organisatieverandering alleen. Het gaat immers ook om een andere manier van omgaan met de sociale zekerheid. Aan het werk zijn of blijven staat voorop, een uitkering komt aan bod als werken niet mogelijk is. Dit bepaalt ook de missie van het UWV: "Wij stimuleren werken. Als werken onmogelijk is zorgen wij snel voor inkomen" (p. 9, Jaarverslag 2002 UWV). Het fusieproces, de focus op werk boven inkomen, verdere verbetering van kwaliteit en tijdigheid van de processen en de kanteling van de bedrijfscultuur vergen veel tijd van de organisatie. Gezien dit complexe en zware traject vraagt UWV om terughoudendheid met betrekking tot nieuwe wet- en regelgeving.

Organisatie, besturing- en dienstverleningconcept. Het nieuw ontwikkelde vestigingsbeleid houdt in dat de werkprocessen worden geconcentreerd in
17 backoffices, 27 frontoffices, twee callcenters en één hoofdkantoor. Dit voorgenomen besluit vormt onderwerp van advisering door de Centrale Ondernemingsraad. Begin 2003 is afgesproken dat de advisering gefaseerd naar de diverse onderdelen van de huisvestingsplannen zal verlopen. Met inachtneming daarvan is inmiddels een Masterplan Huisvesting opgesteld (zie p. 32 Jaarverslag 2002 UWV)

Het interne dereguleringsproject heeft er toe geleid dat circa 300 interne regels en procedures kunnen worden vereenvoudigd. De realisatie is in gang gezet. Binnen UWV wordt deregulering een permanente activiteit (zie p. 10 Jaarverslag 2003 UWV). Verder heeft UWV samen met SZW een project gestart, gericht op vereenvoudiging van de sociale verzekeringswetgeving. Daarover is in december 2002 een gezamenlijk rapport uitgebracht.

In 2002 is UWV gestart met de ontwikkeling van een nieuw dienstverleningsconcept. Speerpunten zijn verhoging van de duidelijkheid en snelheid van beslissen. Per 1 januari 2003 start de nieuwe internetsite van UWV. In 2003 is tevens een centrale servicedesk voor werkgevers beschikbaar (zie p. 22 Jaarverslag 2003 UWV).
Per 1 januari 2003 worden klachten op een centraal punt in de organisatie ingediend, dat goed bekend dient te zijn bij de cliënten en gemakkelijk toegankelijk is. Het bureau is er op gericht de relatie tussen klager en UWV op zo kort mogelijke termijn te herstellen. Het bureau is bereikbaar via een 0900-nummer, een centrale postbus en een centraal mailadres (zie p. 23 Jaarverslag 2003 UWV).

In 2002 heeft UWV een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek gehouden (zogenaamde nulmeting). Doel van dit onderzoek was niet alleen het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening, maar ook het verzamelen van informatie om gericht te werken aan die aspecten die door de klanten als onvoldoende werden beoordeeld. Bij de start in 2001 ging UWV uit van een waarderingscijfer van gemiddeld 6. De verzekerden gaven gemiddeld een 6,4. Werkgevers waardeerden de dienstverlening over het geheel met 5,9. Daarbij wordt de premie-inning gewaardeerd met 6,8 en het verstrekken van uitkeringen met 5,9.
12



De aparte peiling bij grotere werkgevers kwam rond de 7 uit. Voor verbetering komen in aanmerking: de tijdigheid van beslissen en reageren, het geven van duidelijke informatie op het juiste moment en de uitvoering van de reïntegratie (zie p. 22 Jaarverslag 2002 UWV).

Walvis/ Samenwerking UWV-Belastingdienst
Op 5 februari 2002 is het wetsvoorstel WALVIS aangeboden aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2001/02,28 219, nrs.1-3), waarmee een nieuw systeem van premie-inning, en een meer uniform loonbegrip wordt gerealiseerd. Op 16 mei 2002 is de Aansluitingswet Walvis van de minister van Financiën aangeboden (Kamerstukken II 2001/02, 28 371, nrs.1-3). Op beide wetsvoorstellen heeft de Kamer een verslag uitgebracht, respectievelijk op 14 mei 2002 en 5 juli
2002 (Kamerstukken II 2001/02, 28 219, nr. 5 en Kamerstukken II 2001/02, 28 371, nr. 4). Op 3 februari 2003 heeft de regering de nota naar aanleiding van het verslag op beide wetsvoorstellen aan de Kamer gezonden (Kamerstukken II 2002/03, 28 219, nr. 7 en Kamerstukken II 2002/03, 28
371, nr. 5).


In 2002 hebben UWV en de Belastingdienst de haalbaarheid van verdergaande samenwerking tussen beide organisaties onderzocht. Dit heeft geleid tot het oktoberrapport Samenwerking UWV- Belastingdienst (SUB) (Kamerstukken II 2002/02/28 219, nr. 6). In dit rapport stellen de Belastingdienst en UWV samen vast dat er voldoende basis is om een samenwerking verder uit te werken(zie ook p. 10 Jaarverslag 2002 UWV). Deze nadere uitwerking, die voor april 2003 was voorzien, wordt eind mei verwacht.

Casemanagement en Bedrijfsverzamelgebouwen (zie ook hoofdstuk 6 Gemeenten) In september 2002 is gestart met het plaatsen van circa 100 casemanagers in minimaal 40 CWI- vestigingen c.q. bedrijfsverzamelgebouwen (zie p. 34 Jaarverslag 2002 UWV). Het initiatief voor de inrichting van bedrijfsverzamelgebouwen ligt bij de gemeenten. In 2002 is een plan van aanpak opgesteld en is er een kaderstelling voor de BVG-vorming afgestemd met de ketenpartners.

ICT
In het najaar van 2002 presenteerde UWV zijn nota "Van UWV-Kompas naar ICT-Koers". Dit document draagt een voorlopig karakter en wordt getoetst aan inzichten en expertise van actoren binnen en buiten het SUWI-domein. Het bevat een indicatieve planning van de inrichting van de informatiehuishouding van UWV en beschrijft de daarmee samenhangende veranderprogramma's voor de periode 2002-2005. Hieruit wordt duidelijk welke primaire processen en systemen gehandhaafd blijven respectievelijk worden vernieuwd en welke worden afgebouwd. Aangezien zowel de wetgeving als UWV-vorming in ontwikkeling zijn wenst UWV de ICT-koers regelmatig met de minister te herijken en te bespreken. De nota "Van UWV-Kompas naar ICT-Koers" is opgesteld met inachtneming van onder meer de geconstateerde risico's uit de Nulmeting (zie ook p.
11 Jaarverslag 2002 UWV).


Uitbesteding
UWV heeft per 1 januari 2002 bestaande contracten met de leveranciers van IT-dienstverlening overgenomen. In deze contracten is de monitoring van leveranciers op verschillende manieren ingevuld. In 2002 is gestart met het vernieuwen van contracten met leveranciers, waardoor de Service-afspraken op een eenduidige wijze worden opgezet en de afhankelijkheid wordt
13



gereduceerd. Tevens is gewerkt aan het opzetten van een centrale aansturing van leveranciers. Per leverancier is maandelijks overleg op basis van rapportages over dienstverlening (zie p. 30 Jaarverslag 2002 UWV).

Cliëntenparticipatie
Klanten kunnen invloed uitoefenen op de dienstverlening door middel van cliëntenraden. In de regeling Cliëntenparticipatie (Staatscourant 22 november 2002, nr. 226, p. 18) is vastgelegd op welke terreinen de cliëntenraad adviesrecht heeft en hoe UWV met de cliëntenraad omgaat. Met de eind 2002 ingestelde landelijke en regionale cliëntenraden is op een startconferentie op 17 december 2002 een begin gemaakt met het overleg over verbetering van dienstverlening (zie p. 22 Jaarverslag 2002 UWV).

Wet verbetering Poortwachter
De Wet Verbetering Poortwachter is in 2002 volledig geïmplementeerd. De instroom in de WAO is in 2002 ten opzichte van 2001 met 11,3% gedaald. Dit is het gevolg van het wegwerken van de achterstanden bij de eerste claimbehandeling en de verdere professionalisering en de kwaliteitsverbetering van de keuringspraktijk. Een gevolg van dit laatste is ook dat het aandeel volledig arbeidsongeschikten binnen het totale bestand geleidelijk afneemt. Hoewel dit nog nader wordt onderzocht bestaat het beeld dat ook de invoering van de Wet Verbetering poortwachter een gunstig effect heeft op de instroom in de WAO. Meer inzicht hierin ontstaat in de loop van 2003 (zie p. 14 Jaarverslag 2002 UWV).

Eigen-risicodragen Pemba
Eind 2002 is een groot aantal verzoeken tot eigen-risicodragen Pemba door (voornamelijk) kleine werkgevers ingediend. Door de Kamer is tijdens het Algemeen Overleg van 4 december 2002 aangegeven dat eventuele vertraging bij UWV door het grote aantal aanvragen geen negatieve consequenties mag hebben voor de betreffende werkgevers. Met een brief van 28 januari 2003 (W&I/IBA/2002/101587) is de Kamer laatstelijk geïnformeerd over de stand van zaken.

Door UWV zijn voor 1 januari 2003 17.454 aanvragen tijdig afgehandeld. Van deze aanvragen zijn er 4.026 toegekend. De overige aanvragen zijn afgewezen of door de werkgever ingetrokken. Naast individuele aanvragen zijn aanvragen via een verzekeraar ontvangen. Deze aanvragen zijn nog niet afgehandeld. De betreffende beschikkingen zullen volgens informatie van UWV uiterlijk eind mei worden verzonden. Het gaat hier volgens een opgave van UWV om ca. 2.600 positieve beschikkingen en ca. 2.000 negatieve beslissingen. Werkgevers die nog een positieve beschikking dienen te ontvangen zijn reeds vanaf 1 januari 2003 geen gedifferentieerde premie WAO meer verschuldigd.

Claim Beoordelings- en BorgingsSysteem (CBBS)
Het in de vierde voortgangsrapportage genoemde evaluatieonderzoek naar de introductie van het Claim Beoordelings- en BorgingsSysteem (CBBS) wordt eind mei verwacht. Op basis van ambtelijk overleg bestaat het beeld dat CBBS naar verwachting functioneert: minder 80/100 % toewijzingen op medische gronden, hoger aandeel afwijzingen. Met CBBS heeft UWV tevens een effectiever sturingsinstrument ter beschikking.

Uitvoering Andere taken

14



UWV heeft met elke opdrachtgever overleg over een overeenkomst waarin de kaders worden vastgelegd voor de wijze waarop het beëindigen van de uitvoering van andere taken wordt vormgegeven en over een eventuele overdracht van de uitvoering uiterlijk per ultimo 2004. In dit overleg wordt tevens bezien welke gegevens UWV binnen de geldende wet- en regelgeving aan de opdrachtgever kan verstrekken om deze in staat te stellen de activiteit zelf uit te voeren. Het overleg betreft zowel opdrachtgevers uit het bedrijfsleven als regelingen die voor opdrachtgevers in de sfeer van de overheid worden uitgevoerd (zie p. 30 Jaarverslag 2002 UWV). Het UWV heeft ook een interne impact-analyse afgerond, waarin de consequenties van het ontvlechten van de andere taken zijn benoemd. Daarnaast is er een risico-analyse uitgevoerd waarbij de consequenties van de ontvlechting van andere taken voor andere projecten (bijvoorbeeld Walvis/SUB) zijn beschreven.

Rol UWV bij start reïntegratietraject (zie ook hoofdstuk 9 reïntegratie) In het Algemeen Overleg van 4 december 2002 is uitgebreid met de Tweede Kamer van gedachten gewisseld over de visie van het kabinet op de toekomst van de reïntegratiemarkt, de verdergaande resultaatfinanciering en het voornemen van het UWV om bij de aanbesteding 2003 geleidelijk het percentage nu cure no pay contracten te verhogen naar ca. 70% (opgenomen in beleidsnotitie "Naar een werkende reïntegratiemarkt"(Tweede Kamer, 2002-2003, 28719,nr. 1). De ontwikkelingen en de effecten van dit beleid voor de positie van de cliënten op de arbeidsmarkt worden nauwlettend gevolgd. De discussie in de Tweede Kamer en de toezegging van de minister om voor de begrotingsbehandeling op 17 december 2002 geen onomkeerbare beslissingen met betrekking tot de resultaatsfinanciering te nemen, hebben er toe geleid dat UWV de aanbesteding 2003 enige tijd heeft uitgesteld (zie brief van 10 december 2002 W&I/IBA/2002/95811).

Betaalmoment WAO
In het kader van de UWV-vorming en de integratie van UWV-systemen wordt momenteel een start gemaakt met het gelijkschakelen van het betaalmoment in de WAO-systemen. Vertrekpunt daarbij is het huidige betaalmoment binnen UWV-USZO dat op de 23e van elke maand ligt. Als eerste UWV- onderdeel wordt bij UWV-GUO in juni het betaalmoment gewijzigd. In de loop van volgend jaar zullen de overige UWV-onderdelen overgaan op dit betaalmoment. Na de verschuiving van de betaaldatum wordt aangesloten bij het op de arbeidsmarkt gebruikelijke betaalmoment. Hierdoor kan in voorkomende gevallen de overgang van uitkering naar arbeid vergemakkelijkt worden.

De verschuiving van het betaalmoment naar een later moment in de maand heeft financiële consequenties voor cliënten. UWV heeft dit onderkend en stelt cliënten in de gelegenheid om een renteloos voorschot aan te vragen. Dit renteloos voorschot bedraagt 150,-. Dit voorschot wordt vervolgens in 5 maandelijkse termijnen van 30,- verrekend met de uitkering. Over deze aanpak heeft het UWV afgestemd met de cliëntenraad. Alhoewel deze vorm van voorschotverstrekking in strikte zin in strijd is met wet- en regelgeving, heeft de minister UWV toestemming verleend om als zodanig te handelen omdat sprake is van een uitzonderlijke situatie waarin de wetgeving niet heeft voorzien en de afwijking een tijdelijk en voor de cliënten begunstigend karakter heeft. De gelijkschakeling van de betaaldata is daarnaast een logisch voortvloeisel van de UWV-vorming.

4.2 Vooruitblik

Organisatie, besturing- en dienstverleningconcept

15



De effectuering van het vestigingsbeleid loopt door tot in 2005, met een uitloop naar 2010 (zie p. 32 Jaarverslag 2002 UWV). Het betreft de realisatie van de huisvesting van back-offices, front-offices en call centers. De definitieve vestiging van het hoofdkantoor in Amsterdam vindt vanaf medio 2003 gefaseerd plaats. In 2003 wordt eveneens gestart met de ontwikkeling van de huisvestingsplannen in de regio, dit binnen de regie van het Masterplan huisvesting en onder gefaseerde advisering van de ondernemingsraad.
De ingerichte planning- en controlcyclus is het belangrijkste sturingsinstrument. Per bedrijfsonderdeel worden afspraken vastgelegd over te behalen resultaten. Hierover wordt maandelijks gerapporteerd aan de Raad van Bestuur.

In vervolg op het eind november 2002 aan de Tweede kamer aangeboden Actieplan vereenvoudiging SZW-regelgeving is een notitie "Bouwstenen Deregulering Sociale Verzekeringen" opgesteld, die binnenkort aan de Kamer wordt aangeboden. De bouwstenennotitie wordt voor commentaar en/of advies voorgelegd aan de Raad voor werk en inkomen (RWI) en het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) en ter kennisname naar de Sociaal Economische Raad (SER) gezonden.

In de planning van het dienstverleningsconcept voor 2003 moet in dit jaar de pilot Klantencontactcentrum 80% van de ongeplande telefoontjes in Noord-Nederland op kunnen vangen. Deze pilot wordt in 2004 opgeschaald en wordt in 2005 landelijk operationeel. De cliëntenparticipatie dient volgens de voorgenomen opzet te werken. Ook de bijbehorende infrastructuur is ingericht. Verder is het Klachtenbureau operationeel voor wat betreft de registratie van binnenkomende klachten (zie p. 23 Jaarverslag 2002 UWV). Tenslotte zijn de processen AG/Poortwachter en WW/Casemanagement ingericht conform het dienstverleningsconcept.

Walvis/ Samenwerking UWV-Belastingdienst
Afhankelijk van de politieke besluitvorming over Walvis en SUB wordt in 2003 begonnen met de voorbereidingen voor de implementatie van beide voorstellen. Zo zal de procedure voor een Europese aanbesteding voor de bouw van de polisadministratie in gang worden gezet. In 2004 en 2005 zal de bouw van de diverse applicaties voor UWV en de Belastingdienst worden aangevangen. Het is de bedoeling dat Walvis en de aansluitingswet Walvis per 1 januari 2005 inwerking treden, voorzover het op het fiscale loon en het loonbegrip voor de collecterende functie van werknemersverzekeringen ziet.
SUB en de wijziging van de dagloonsystematiek, alsmede het loonbegrip voor de distribuerende functie zullen per 1 januari 2006 inwerkingtreden.

Casemanagement en Bedrijfsverzamelgebouwen
In 2003 wordt het aantal casemanagers volledig uitgebouwd tot 300 casemanagers op alle CWI- locaties (zie p. 34 Jaarverslag 2002 UWV). De ondersteuning, logistiek en de besturing van de nieuwe werkwijze wordt eind 2003 ook geëvalueerd.

ICT
In 2003 wordt een start gemaakt met de reductie van het aantal AG-systemen. Het GUO-systeem wordt omgezet in het Uszo-systeem. Ook voor de ZW wordt het uitvoeringsproces geüniformeerd. Tevens is de wettelijke mogelijkheid voor werkgevers om eigen risicodrager te worden ingevoerd. Bij de WW wordt het aantal systemen gereduceerd en de werkprocessen geüniformeerd.
16



Cliëntenparticipatie
De cliëntenraden adviseren over de terreinen die zijn afgesproken in de regeling cliëntenparticipatie. Tevens wil UWV met de ketenpartners afspraken maken over gezamenlijke activiteiten in het kader van cliëntenparticipatie en klanttevredenheid.
Met de werkgevers vinden de contacten vooral plaats bij de werkgever zelf of via telefoon en internet. In 2003 is voor werkgevers een centrale servicedesk ingericht. Tenslotte worden in 2003 starterspakketten beschikbaar gesteld voor nieuwe werkgevers, met alle relevante informatie over de sociale verzekeringswetten.

Wet verbetering Poortwachter
De uitvoering van de Wet verbetering Poortwachter wordt in 2003 uitvoerig gemonitord, inclusief de beoogde volume-effecten. Hierover wordt begin 2004 gerapporteerd. De ambitie van UWV is om in 2003 de instroom met 3% te verminderen: enerzijds door de arbo-rol voor werknemers zonder werkgever intensief uit te voeren en anderzijds door de reïntegratie-inspanningen van werknemers met een werkgever via het toetsen van reïntegratieverslagen kritisch te beoordelen. In 2003 worden ook de werkprocessen geüniformeerd en de medewerkers getraind in de nieuwe werkwijze.

Claim Beoordelings- en BorgingsSysteem (CBBS)
Op grond van inmiddels opgedane ervaringen vinden, ook vooruitlopend op de uitkomsten van het eind mei op te leveren evaluatieonderzoek, technische aanpassingen en verbeteringen plaats.

Uitvoering andere taken
Het vraagstuk van de afbouw van de andere taken van het UWV zal in juni in de Ministerraad worden besproken. Eén van de documenten die daarbij betrokken wordt, betreft het onderdeel andere taken uit de evaluatie van de Wet SUWI. Deze evaluatie wordt gelijktijdig met deze voortgangsrapportage aan de Kamer gezonden.
Ultimo 2004 vindt de beëindiging en eventuele overdracht van de andere taken naar een andere organisatie plaats.

4.3 Beheersing van risico's

Nulmeting Ernst & Young
Het resultaat van deze Nulmeting is bij brief van 28 juni 2002 (Kamerstukken II, 2001-2002, 26448, nr.47) aan de Tweede Kamer aangeboden. Naar aanleiding van het ordedebat van 3 september 2002 is op 11 september 2002 nog een aanvullende brief aan de Kamer gezonden, waar ook ingegaan wordt op de Nulmeting (W&I/IBA/02/65764). De wijze waarop de Raad van Bestuur UWV deze risico's aanpakt is regelmatig onderwerp van gesprek in het bestuurlijk overleg met de minister en is in december 2002 nog eens schriftelijk aan de minister uiteengezet.

De Kamer wenst in haar brief van 24 maart 2003 (kenmerk 07-03-SZW) op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkeling van het vorderingenbestand. Ten aanzien van de ongelabelde posten is de afspraak gemaakt dat de omvang hiervan voor 1 juli 2003 tot normale proporties moet zijn teruggebracht. UWV bereidt een normstelling voor waarin mede rekening wordt gehouden met effecten van dereguleringsvoorstellen op het ontstaan en wegwerken van openstaande posten. Over
17



het plan van aanpak en de inhoud van het begrip normale proporties is zowel ambtelijk als bestuurlijk overleg geweest.

Met betrekking tot het financieel beheer is in 2002 de afspraak gemaakt met UWV dat dit ultimo 2002 op orde zou zijn. In zijn rapport van bevindingen UWV 2002 stelt de accountantsdienst UWV vast dat er vele verbeteracties zijn uitgevoerd zoals migratie naar één personeels- en salarissysteem. Het beheer van de administratiesystemen van de uitvoerings- en programmakosten dient op een aantal punten verbeterd te worden (zie ook hoofdstuk 11 Doelmatigheid en doeltreffendheid).

Een van de meerjarenafspraken 2002-2005 tussen minister en UWV betreft een efficiency taakstelling. Doel is om in 4 jaar een 25%-kostenreductie te realiseren ten opzichte van het uitgangsjaar 2001. De afspraak is tweeledig: een reële daling van de uitvoeringskosten met 15% in 2005 en herinvestering van 10% ten behoeve van kwaliteitsprojecten die leiden tot verhoging van kwaliteit of effectiviteit van de uitvoering. Deze projecten vormen onderdeel van het veranderprogramma UWV. De hoofdlijnen daarvoor zijn vastgelegd in het jaarplan 2003 en het meerjarenbeleidsplan 2004-2007. Een concretisering ­ in 17 veranderprogramma's ­ is onlangs aan de minister voorgelegd ter accordering van de ruimte voor herinvestering. Dit veranderprogramma richt zich op structuur en processen van UWV, zoals verbetering dienstverlening aan werkgevers, verzekerden en uitkeringsgerechtigden, reïntegratie en handhaving. Onderdeel van het veranderprogramma is herziening van de overhead op basis van een overheadanalyse. Doel is het terugbrengen van de overheadkosten (staven en ondersteunende facilitaire eenheden) en vaststelling van een naar aard en omvang adequate overhead. De realisatie van deze operatie verloopt geleidelijk met afronding in 2005. Op dit moment is een analyse van de omvang, aard, organisatie en locatie van staf- en ondersteunende activiteiten voltooid. In voorbereiding is besluitvorming medio 2003 over een nieuwe, kwalitatief verantwoorde en efficiënte overheadorganisatie. De geleidelijk te bereiken reductie-opbrengsten zullen worden benut voor de algemene reductietaakstelling en herinvestering in kwaliteitsprojecten, zoals hierboven beschreven (zie verder ook hoofdstuk 12).

Rapport Berenschot
Een van de aanbevelingen van Berenschot (rapportage van december 2001) betreft de uitgave van een zogenaamd smoelenboek. In november 2002 is de eerste uitgave van dit smoelenboek verschenen, waarmee inzicht wordt gegeven in de organisatie van het UWV.

Planning UWV
Onderwerp Ambitie per Ambitie per Ambitie per Realisatie per 1
1 januari 2006 1 januari 2004 1 januari 2003 januari 2003, inclusief eventuele maatregelen Organisatie-, · Kompasagenda · Verdere · Verdere implementatie · Verdere besturings- en 2005 implementatie Kompasagenda 2005 implementatie dienstverlenings- gerealiseerd Kompasagend · Uitwerking hoofdlijnen Kompasagenda concept a 2005 vestigingsbeleid per 2005 · Implementatie · Implementatie regionale locatie en · Advisering COR vestigings- vestigings- tijdsschema gereed en over hoofdlijnen beleid beleid nieuw advies van de COR vestigingsbeleid hoofdkantoor · Verdere implementatie betrokken dienstverle- ningsconcept · Resultaten van
18



nulmeting · Verdere klanttevreden- heid: in · Ontwikkeling van implementatie oktober dienstver- dienstverle- leningsconcept ningsconcept · Pilot Klantencontact- · Klanttevreden- · Verbeteren centrum · De nulmeting heidsscores op klanttevreden- · Start imple-mentatie klanttevreden- gewenst niveau heidsscores eerste fase klachten- heidsonderzoek procedure UWV heeft plaatsgevonden · Klantencontact- · Pilot Klanten- · Pilot Klanten- centrum geope- contactcentru contactcentrum rationaliseerd m opgeschaald gestart · Klachtenproce- · Verdere · Start imple- dure ingevoerd implementatie mentatie eerste eerste fase fase klachten- klachtenpro- procedure UWV cedure UWV Walvis · Inwerkingtreding · Wetsvoorstel loonbegrip Walvis en collecterende Aansluitingswet functie (01/01/05) naar Kamer · Inwerkingtre-
ding dagloon-
systematiek en
loonbegrip
distribuerende
functie (01/01/06)
· Samenwerking
per 1 januari 2006
Samenwerking met · Bouw polis Nader vormgeven · Onderzoek naar UWV- Belastingdienst samenwerking haalbaarheid en Belastingdienst Belastingdienst en UWV en kosten van de uitwerken implementatietra- voorgenomen ject. Besluitvorming in overheveling najaar gestart Casemanagement Invoering Casemanagement WW Circa 100 case- casemanagement wordt vanaf 1 september managers op 40 CWI- gerealiseerd: 300 2002 gefaseerd gerealiseerd vestigingen fte in BVG: vanuit 42 CWI- casemanagement vestigingen werkzaam op de CWI-vestigingen Eind 2003 evaluatie ondersteuning, logistiek en besturing ICT Uitfasering AG Implementatie Besluit welke primaire Nota "Van UWV- systemen uitfasering AG en systemen worden Kompas naar ICT- gerealiseerd. WW systemen afgebouwd en welke Koers" met Implementatie Ontwikkeling gehandhaafd veranderprogramma uitfasering WW innovatie en voor 2002-2005 loopt door tot 2007. uniformering ZW ZW systeem
geoperationaliseerd
Cliëntenparticipatie Cliëntenraden · Vormgeving · Met werkgevers geven advies werkgevers-participatie wordt op di-verse 2e helft 2002 manieren contact
19



onderhouden · Vaststellen regeling · Regeling cliëntenparti-cipatie cliëntenpartici- UWV: najaar 2002 patie is op 22/11/02 gepubliceerd in Staatscourant · Startconferen-tie met cliëntenraden plaatsgevonden op 17/12 Poortwachter 10% vermindering Onderzoek · Poortwachter · Poortwachter is WAO instroom Poortwachter implementatie laatste volledig afgerond. fase: verzenden WAO- geïmplemen-teerd Werkprocessen aanvraag t/m toetsen geüniformeerd. reïntegratieverslagen Medewerkers · Start onder-zoek: getraind in nieuwe meting effecten van werkwijze inspanningen UWV in · Onderzoek kader van Poortwachter Poortwachter gestart. CBBS Resultaten Evaluatieonderzoek CBBS Het evaluatie- evaluatie CBBS onderzoek wordt eind (mei) mei afgerond Andere taken Afbouw andere · Start afbouw · Per opdracht-gever · Met elke taken gerealiseerd van de andere projectplan: opdrachtgever is taken overdrachts- overleg over /ontvlechtingsovereen overeenkomst tbv komst beëindiging andere taken en · Impactanalyse over overdracht gevolgen UWV · Interne impactanalyse en risico-analyse afgerond Opdrachtge- Volledige Geleidelijke Voorgenomen beleid verschap resultaatfinanciering invoering no cure resultaatfinanciering/no reïntegratie no pay. Start cure no pay evaluatie van beleid


20



5. Centra voor Werk en Inkomen

5.1 Terugblik

CWI is op 1 januari 2002 als een nieuw bedrijf van start gegaan met een organisatiemodel dat van de tekentafel kwam. In de loop van 2002 is een gemotiveerde, sterk gemoderniseerde organisatie ontstaan met een stijgende lijn in prestaties. Gemeten naar de uitgangspunten van de Wet SUWI kan echter geconstateerd worden dat CWI er nog niet is.

In het eerste half jaar van 2002 hebben de Centra voor Werk en Inkomen zich in sterke mate toegelegd op de uitvoering van de uitkeringsintake, i.c op de juiste, volledige en tijdige overdracht van de gegevens aan UWV en de sociale diensten. In de tweede helft van 2002 heeft CWI met de ketenpartners geïnvesteerd in het formuleren en het concreet operationeel vormgeven van de poortwachtersrol en het adequaat organiseren van de interfaceprocessen, gericht op het optimaliseren van de totale keten werk en inkomen (zie p. 6 en 32 Jaarverslag CWI 2002). Het aantal WW-dossiers dat CWI tijdig en volledig overdraagt aan UWV ligt onder de norm die gesteld is voor 2002. Gedurende het jaar is er echter wel een stijgende lijn in de volledige en tijdige overdracht van uitkeringsdossiers WW. Het aantal tijdige uitkeringsintakes voor de Abw ligt boven de norm. Het percentage volledig overgedragen uitkeringsintakes blijft achter, maar neemt wel toe (p. 10, 11 Jaarverslag CWI 2002).

Een bijpassend dienstverleningsconcept is ontwikkeld voor de verschillende klantgroepen werkzoekenden en werkgevers. Uitgangspunt hierbij is dat klanten dienstverlening op maat ontvangen van CWI. Vanaf 1 januari 2003 wordt dit dienstverleningsconcept op de CWI- vestigingen geïmplementeerd. In het vierde kwartaal 2002 is een voorlichtings- en instructietraject georganiseerd (zie p. 16 en 17 Jaarverslag CWI 2002).

Klanttevredenheidsonderzoek
Voor de tevredenheid van de klant-werkgever is geen separaat onderzoek uitgevoerd (voor werkzoekenden en bezoekers is in mei en juni al een klanttevredenheidsonderzoek gehouden). Uit het jaarlijks door extern onderzoeksbureau Intromart uitgevoerde onderzoek naar het wervingsgedrag van bedrijven kwam in 2002 naar voren dat de tevredenheid van werkgevers over CWI (ten opzichte van 2001) was gestegen van 53% naar 79% (zie p. 11 Jaarverslag CWI 2002).

De meetsystemen op het terrein van productie, financiën en personeel zijn ingesteld. Op weekbasis komt informatie beschikbaar over productie en op maandbasis over financiën en personeel. De prestaties van CWI worden transparant gemaakt in het Management Informatie Portal (MIP). Het MIP is geschikt om een begin te maken met het intern benchmarken van de CWI-vestigingen. Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat het financieel beheer bij CWI niet op orde was. Het grote tijdsbeslag op medewerkers als gevolg van de afbouw van Arbeidsvoorziening (in het kader van de jaarrekening 2001) heeft CWI in de opbouw van de financiële organisatie parten gespeeld. Tevens vertrokken veel medewerkers van de financiële afdeling in verband met de verhuizing van het CWI- hoofdkantoor naar Amsterdam. In het najaar van 2002 en het voorjaar van 2003 zijn op het terrein van het financieel beheer maatregelen getroffen die ertoe hebben geleid dat de organisatie op het punt van processen en procedures vanaf 1 april j.l. op orde was (plateau 1 in het stappenplan
21



verbetering financieel beheer naar aanleiding van de Nulmeting financieel beheer van KPMG, zie ook hoofdstuk 11). Met de ketenpartners vindt afstemming plaats over en toetsing op de meting van gegevens die in de keten worden uitgewisseld (zie ook hoofdstuk 7.1).

ICT
Voor de realisatie van de lange termijn architectuur (spoor 2) zijn twee projecten opgestart: Herstructurering Vacature Service (HVS) en Werk & Inkomen (W&I) (zie p. 26 en 37 Jaarverslag CWI 2002). Herstructurering Vacature Service (HVS) richt zich op het realiseren van een nieuw systeem voor de adviseur als ondersteuning van de dienstverlening aan werkgevers en voor de matching van werkzoekenden en vacatures. Het systeem zal stapsgewijs in 2003 met een uitloop naar 2004 worden geïmplementeerd.
Werk & Inkomen (W&I) richt zich op de realisatie van een nieuw registratiesysteem voor werkzoekenden. De Raad van Bestuur CWI heeft 25 maart jl. een besluit genomen om over te gaan tot openbare, Europese aanbesteding van de ontwikkeling en implementatie van een software- applicatie ter ondersteuning van de werkprocessen voor de cliënt werkzoekende. Eén en ander conform het opgestelde en vastgestelde Programma van Eisen. De ketenpartijen zijn betrokken bij het opstellen van het Programma van Eisen. De Raad van Bestuur CWI heeft in de voorbereidende fase aan een tweetal externe bureaus gevraagd advies uit te brengen over de kwaliteit van het Programma van Eisen. In de vervolgfasen van het project blijven de ketenpartners door CWI betrokken.

In plaats van CWIntake is als tussenoplossing, in afwachting van het nieuwe systeem Werk & Inkomen, in overleg met de ketenpartners besloten digitale formulieren te ontwikkelen. Het digitale formulier WW is per 1 januari 2003 geïmplementeerd. De digitale aanvraagformulieren Abw/IOAW per 1 februari 2003 en het digitale overdrachtsformulier Abw/IOAW per 1 maart 2003 (zie p. 17 en 26 Jaarverslag CWI 2002).
De ontwikkeling van de digitale formulieren (eerste fase) voorziet in een formulierengenerator, waarin gegevens van de klant zoals naam, adres en woonplaats, slechts éénmaal hoeven te worden ingevuld en waarmee een formulierenset kan worden samengesteld die is toegesneden op de situatie van de klant. Van digitale doorkoppeling naar andere partijen is in deze fase nog geen sprake: gemeenten en UWV ontvangen papieren dossiers (zie ook hoofdstuk 7.2). De formulierenset is samengesteld in overleg met alle betrokken ketenpartners. Ook de fasering van de verdere ontwikkeling van digitale formulieren wordt in overleg met de ketenpartners vastgesteld (zie p. 37 Jaarverslag CWI 2002).

De applicatie werk.nl omvat de nationale vacature- en sollicitantenbank (NVS), een omvangrijk aantal informatiemodules en koppelingen naar de sites van onder meer uitzendbureaus. Het gemiddeld aantal bezoekers op werkdagen bedroeg ultimo 2002 circa 30.000, het aantal pagehits gemiddeld 900.000 (zie p. 11 en 23 Jaarverslag CWI 2002). Inmiddels zijn deze aantallen gestegen naar respectievelijk 50.000 en 1,2 miljoen. Per eind maart 2003 waren bijna 230.000 CV's (per 1 januari 137.000) opgenomen in werk.nl. Daar stond een aantal vacatures tegenover van ca. 18.500.

In 2002 is een totale vernieuwing van de kantoorautomatisering, het wide area network (WAN) en de telefooncentrales (Voice Over Internet Protocol) doorgevoerd. Het gevolg is dat voor lagere exploitatielasten een geheel nieuwe en ultramoderne ICT-infrastructuur tot stand is gekomen (zie p. 26 en 42 Jaarverslag CWI 2002).

22



Personele aspecten en huisvesting
De personele bezetting was in 2002 kwantitatief en kwalitatief nog onvoldoende afgestemd op de opdrachten en het werkaanbod. Door de hoge werkdruk was er weinig tijd voor opleidingen en was er veelal sprake van "learning bij doing". Op grond van de resultaten van de beoordelingsgesprekken die in het najaar van 2002 zijn gehouden en rekening houdend met voor de CWI-organisatie belangrijke ontwikkelingen in het dienstverleningsproces, zoals de verbetering van de poortwachtersfunctie en de werkgeversbenadering, is een kwaliteitsslag ingezet. In dit kader wordt een leergang operationeel management uitgevoerd en worden trainingen poortwachter en werkgeversbenadering georganiseerd. De bezetting van de managementfuncties wordt kritisch bezien en waar nodig worden maatregelen genomen om tot een adequate bezetting van deze functies te komen. De kwaliteit van het uitvoerend personeel (en later ook het ondersteunend personeel) wordt gegarandeerd door de introductie van een certificeringsinstrument in 2004 (zie ook p. 33 Jaarverslag CWI 2002).

In samenspraak met de ketenpartners wordt een verdere verbetering van de te leveren dienstverlening nagestreefd. In een aantal gevallen wordt daadwerkelijk gebruik gemaakt van expertise bij gemeenten teneinde de kwaliteit van de uitkeringsintake op het gewenste peil te brengen.

Over een nieuwe CAO (2003-2004) lopen thans nog gesprekken met de vakbonden nadat eind februari reeds een onderhandelaarsakkoord was bereikt, dat door de achterbannen van de vakorganisaties is verworpen.

In 2002 is een landelijk dekkend netwerk van 129 CWI's gerealiseerd met een herkenbare huisstijl. De samenvoeging van 18 regiokantoren in 6 districtskantoren is voltooid en het hoofdkantoor van CWI is per 14 november 2002 verhuisd naar Amsterdam (zie hoofdstuk 6 Gemeenten voor de vorming van bedrijfsverzamelgebouwen).

Service Niveau Overeenkomsten
Uit de SUWI-monitor gemeenten januari 2003 blijkt dat 97 % van de gemeenten die heeft meegewerkt aan de Monitor een SNO heeft afgesloten met CWI.

Cliëntenparticipatie
In 2002 is in overleg met daarvoor in aanmerking komende organisaties een regeling cliëntenparticipatie werkzoekenden tot stand gebracht en gepubliceerd (november 2002). Op de publicatie van de regeling is het traject van voordrachten van leden gevolgd. Inmiddels zijn vanuit alle betrokken organisaties (op één na) leden in de centrale cliëntenraad benoemd. Voor de (6) decentrale cliëntenraden is de fase van het voordragen van kandidaten nog niet afgerond. In 2002 is overleg gestart met vertegenwoordigers van organisaties van werkgevers en branches (zie p. 10, 36 en 40 Jaarverslag CWI 2002).

Procedure CWI Spreidingsplan
In het Algemeen Ketenoverleg is toegezegd de procedure van het CWI Spreidingsplan na een jaar te evalueren. Wijzigingen op het in het najaar 2000 vastgestelde spreidingplan worden sinds 1 januari 2002 vastgesteld door de Raad van Bestuur CWI. De Raad van Bestuur hanteert als stelregel dat
23



wijzigingen slechts op 1 januari van enig jaar kunnen ingaan. Deze stelregel is ingegeven door het feit dat gemeentelijke herindelingen gewoonlijk op 1 januari van enig jaar ingaan en de Raad van Bestuur wil voorkomen dat de indeling in werkgebieden voortdurend aan verandering onderhevig is. Door de Raad van Bestuur vastgestelde wijzigingen behoeven overigens wel de goedkeuring van de minister alvorens ze geëffectueerd kunnen worden. De wijziging van het besluit werkgebieden CWI is goedgekeurd door de minister (en gepubliceerd in Staatscourant van 10 april 2003).

Na het tijdelijk besluit van de minister in het voorjaar van 2001 waarin het spreidingsplan van eind 2000 werd vastgelegd is op 2 momenten een wijziging van de regeling werkgebieden CWI's vastgesteld, namelijk per 1 januari 2002 en per 1 januari 2003. Van in totaal 14 (voormalige) gemeenten (Castricum, Weesp, Tytjerksteradiel, Maartensdijk, 's-Gravendeel, Heusden, Wijhe, Westerveld, West Maas en Waal, Veldhoven, Grootegast, Borger-Odoorn, Smilde en Eemnes) is sprake geweest van indeling van een deel van of de gehele gemeente bij een ander CWI dan ten tijde van het spreidingsplan CWI het geval was. Een tweetal van de 131 oorspronkelijk geplande CWI- vestigingen zijn er uiteindelijk niet gekomen (Eindhoven-Woensel en de tweede vestiging Amsterdam Nieuwwest). Daarnaast is er sprake geweest van grenscorrecties van gemeenten en fusies van gemeenten die echter niet hebben geleid tot een formele wijziging van de werkgebieden van de CWI's. In het geval van grenscorrecties kan overigens wel sprake zijn van indeling van inwoners van een bepaald gebied (denk aan Ypenburg en Leidseveen) bij een ander CWI. De motieven voor wijziging van de indeling waren veelal:
· de bereikbaarheid van het CWI;
· aansluiting van de (nieuwe) indeling bij aangegane vormen van intergemeentelijke samenwerking op het terrein van sociale zaken;
· aansluiting van nieuw gevormde gemeenten (na samenvoeging als gevolg van gemeentelijke herindeling) bij één CWI in plaats van spreiding over meerdere CWI's. Tot op heden zijn geen ontvangen verzoeken tot aanpassing van de indeling werkgebieden CWI's afgewezen (zie p.40 Jaarverslag CWI 2002). Een aantal aanvragen is op dit moment in behandeling.

Knelpunten in de procedure hebben zich nauwelijks voorgedaan. In enkele situaties was er wel sprake van dat de grens voor wat betreft de levensvatbaarheid van "afstaande" CWI's dicht werd genaderd. Wijzigingen van de indeling die hun reden vinden in gevormde samenwerkingsverbanden op het terrein van ondermeer Sociale Zaken kunnen bovendien op gespannen voet komen te staan met het uitgangspunt van bereikbaarheid van het CWI voor de cliënten. Dit is een lastig afweegpunt aangezien de intergemeentelijke samenwerking de relatief kleinere Abw-populatie betreft waartegenover een omvangrijk contingent WW-cliënten staat waarvoor het bereikbaarheidsargument voorop zal staan.
Daarnaast is gebleken dat de dienstverlening aan inwoners van meer afgelegen gebieden (bijvoorbeeld de Waddeneilanden) vanuit de bestaande CWI's niet altijd goed mogelijk is (zeer lange reistijden). Een vorm van dienstverlening binnen de betreffende gebieden bleek dan onontkoombaar.

5.2 Vooruitblik

De arbeidsmarkt is in de tweede helft van 2002 fundamenteel omgeslagen: de werkloosheid neemt toe en het aantal vacatures neemt snel af (zie p. 8 Jaarverslag CWI 2002). De Raad voor werk en
24



inkomen heeft het plan gelanceerd een vacatureoffensief door CWI te laten uitvoeren. Hiermee worden twee doelstellingen gerealiseerd:
· (moeilijk vervulbare) vacatures van werkgevers worden ingevuld; · werkzoekenden worden aan de slag geholpen, waardoor een (WW-)uitkering wordt voorkomen.
De minister heeft CWI gevraagd een projectmatige aanpak in tranches uit te werken met als doel het koppelen van werkzoekenden met bestaande (moeilijk vervulbare) vacatures. De eerste tranche gaat
1 juni van start en wordt vanuit de eigen middelen van CWI gefinancierd. Voor het vervolg wordt bekeken of ESF-gelden ingezet kunnen worden.
In het kader van het "plan van aanpak jeugdwerkloosheid" geeft CWI prioriteit aan de bemiddeling van jongeren.

ICT
In overleg met de auditors heeft de Raad van Bestuur CWI voor de realisatie en implementatie van het pakket Werk en Inkomen (W&I) een planning opgesteld. De selectie van de leverancier van het pakket zal mede met inschakeling van externe en onafhankelijke adviseurs plaatsvinden. Volgens de planning zal de selectiefase in september 2003 afgerond zijn. Het pakket zal in de loop van 2004 worden geïmplementeerd met een doorloop in 2005.

Het systeem Herstructurering Vacature Service zal in 2003 stapsgewijs worden geïmplementeerd met een doorloop in 2004.

Er wordt naar gestreefd het registratieproces zo efficiënt mogelijk te maken door gebruik te maken van moderne faciliteiten, waarbij onder andere gedacht wordt aan registratie vanaf het huisadres.

Personele aspecten en huisvesting
De eerder beschreven kwaliteitsslag medewerkers wordt in 2003 uitgevoerd. De certificering van uitvoerend medewerkers (eventueel op onderdelen van het dienstverleningspakket) zal naar verwachting in 2004 worden afgerond. Via een onafhankelijk extern onderzoek zal in 2004 de efficiency van CWI worden vergeleken met andere organisaties.

Ten aanzien van de huisvesting zijn geen belangwekkende zaken te melden behoudens dat CWI pro- actief participeert in de ontwikkeling van bedrijfsverzamelgebouwen (zie hoofdstuk 6 gemeenten). Beoogd wordt situaties van eventuele leegstand in de tijd zoveel mogelijk te beperken. De huisvesting van CWI's in bedrijfsverzamelgebouwen zal mogelijk een kostenstijging en tijdelijke extra leegstand met zich meebrengen.

Poortwachtersrol
De ontwikkeling van de poortwachtersrol wordt onder meer in de kwaliteitsslag opgepakt evenals de invulling van de werkgeversbenadering. Het ontwikkelde nieuwe dienstverleningsconcept wordt op de vestigingen verder uitgebouwd.

De dienstverlening wordt in toenemende mate afgestemd op de betekenis ervan voor de keten als geheel. In overleg met de ketenpartners zijn ketenbrede prestatie-indicatoren geformuleerd (zie ook hoofdstuk 7.1).


25



Service Niveau Overeenkomsten
De Service Niveau Overeenkomst wordt per jaar geactualiseerd. De SNO met gemeenten maakt maatwerkafspraken mogelijk.


26



Cliëntenparticipatie
De cliëntenraden gaan vanaf mei 2003 van start, om te beginnen op centraal niveau. Van de cliëntenparticipatie wordt een belangrijke impuls verwacht op verbetering van de dienstverlening en de ontwikkeling van een klantgerichte instelling.

Klanttevredenheidsonderzoek
Voor 2003 is een klanttevredenheidsonderzoek onder werkzoekenden, ketenpartners en werkgevers gepland (zie p. 25 Jaarverslag CWI 2002). CWI en UWV werken momenteel een voorstel uit voor een gezamenlijk ketenbreed klanttevredenheidsonderzoek. Het uit te werken voorstel wordt ook besproken met de Landelijke Cliëntenraad.

5.3 Beheersing van de risico's

Berenschot wees vooral op de diversiteit die medio 2002 werd aangetroffen op het punt van de registratie van gegevens ten behoeve van de bepaling van preventie en uitstroom. Vanaf 1 januari 2003 zijn definities en wijze van registratie voor de hele organisatie gelijk. Er is nog in beperkte mate sprake van verschillen in de feitelijke wijze van vastlegging. Daarvoor zijn verbeterteams ingesteld.

De normtijden worden aangepast aan het beschikbaar komen van meer efficiënte hulpmiddelen. De normtijden worden regelmatig gevalideerd. In 2002 zijn de normtijden nog uitvoerig getoetst door Deloitte & Touche.

Het bijspringen van medewerkers van UWV en gemeenten bij CWI is slechts beperkt aan de orde. Samen met het UWV wordt bekeken of in noodsituaties telefonische uitkeringsintake door medewerkers UWV een oplossing kan bieden. Vanuit gemeenten wordt incidenteel bijgesprongen of coachingscapaciteit op Abw-intake ingezet.


27



Planningsoverzicht CWI
Onderwerp Ambitie per Ambitie per 1 Ambitie per Realisatie per 1
1 januari 2006 januari 2004 1 januari 2003 januari 2003, inclusief eventuele maatregelen ICT Implementatie · Implementatie · Voor langere · De Raad van van Werk en van termijn twee Bestuur CWI Inkomen (W&I): Herstructure-ren projecten heeft 25 maart
2004/ Vacature opgestart: 2003 een besluit begin 2005 Service (HVS): Herstructureren genomen om over
2003 Vacature Service te gaan tot · Efficiënter (HVS); Werk en openbare, maken van Inkomen (W&I): Europese registratie- Europees aanbesteding van proces door aanbesteden in de ontwikkeling moderne najaar en implementatie technieken van een software- applicatie ter ondersteuning van de · KA/WAN- werkprocessen infrastructuur · Een nieuwe KA- uitgerold omgeving, implementatie van volledig WAN. · Digitale formulieren zijn geïmplementeerd Personele · Extern · Einde · Aantal aspecten en efficiency- detachering van medewerkers door huisvesting onderzoek medewerkers CWI in dienst uitgevoerd gemeenten: genomen (m.n. in beslissing over voorjaar 2002) wel/niet werken bij CWI · CAO 2003 is · Nieuwe onder- · In maart 2003 afgesloten handelingen onderhandelaars- over de CAO akkoord bereikt; starten eind 2002 gesprekken lopen nog · De medewer- · De medewerkers · Opleiding van kers zijn worden opgeleid medewerkers is opgeleid m.b.t. m.b.t. intensi- onderdeel van functie van vering van de kwaliteitsslag dat in poortwachter en poortwachtersrol 2003 zal worden kwaliteitsslag uitgevoerd · Certificerings- systeem wordt ingevoerd · Hoofdkantoor CWI · Hoofdkantoor is is per 14 november