European Commission

ECA/03/10 Luxembourg, le 21 mai 2003

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende speciaal verslag nr. 6/2003 over twinning als voornaamste instrument ter ondersteuning van de institutionele versterking in de kandidaat-lidstaten (1)

Een sterke administratieve capaciteit (institutionele versterking) is van essentieel belang voor de kandidaat-lidstaten in Midden- en Oost-Europa, om het gemeenschapsrecht ("acquis communautaire") te kunnen overnemen en toepassen, één van de criteria voor de toetreding. De Commissie startte in 1998 met twinning als voornaamste instrument om kandidaat-lidstaten bij te staan bij de versterking van hun administratieve capaciteit. De bestuurs- en andere instanties van de lidstaten beschikken over unieke kennis van, en specifieke ervaring met de tenuitvoerlegging en de handhaving van het gemeenschapsrecht. Het instrument twinning voorziet in de overdracht van deze kennis en ervaring doordat ambtenaren van de lidstaten ter beschikking van de kandidaat-lidstaten worden gesteld.

De Europese Rekenkamer verrichtte een controle om na te gaan of de tenuitvoerlegging van het twinninginstrument door de Commissie, de lidstaten en de kandidaat-lidstaten doelmatig en doeltreffend is geweest.

Wanneer de twinningprojecten zijn afgerond, wordt er van de kandidaat-lidstaten verwacht dat zij kunnen voldoen aan de vereisten van het relevante gemeenschapsrecht. Over het algemeen beantwoordden de resultaten van twinning echter niet aan deze globale verwachtingen. Er werd aanmerkelijke vooruitgang geboekt bij de overname van het gemeenschapsrecht, maar veel minder bij de toepassing en handhaving ervan. De zogeheten "gegarandeerde" resultaten werden vaak slechts ten dele en met aanzienlijke vertraging bereikt. Het was te optimistisch om te verwachten dat binnen het tijdsbestek van één twinningproject een volledig functionerende, efficiënte en duurzame organisatie in een kandidaat-lidstaat kon worden opgezet.

De interactie tussen de vele overheden die bij twinning betrokken zijn, leidt tot administratieve complexiteit die de doelmatigheid en doeltreffendheid vermindert. Er wordt te veel tijd besteed aan zuiver administratieve aangelegenheden, hetgeen ten koste gaat van de hoofdtaak, namelijk het adviseren van kandidaat-lidstaten over de institutionele versterking.

De nog steeds langdurige perioden tussen de inventarisatie van behoeften en de verwezenlijking van het project, alsmede de zeer gecompliceerde betaalsystemen, zijn twee voorbeelden van de problemen die zijn vastgesteld. Ook was er een tendens om te veel de nadruk op twinning te leggen, hetgeen ten koste ging van andere mechanismen die ook voor steun in aanmerking komen. Dit leidde er soms toe dat werd afgeweken van de oorspronkelijke doelstelling van twinning, en dat dit niet voldoende selectief en gecoördineerd werd gebruikt.

Europese Rekenkamer

12, rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luxemburg

Tel.: (352) 4398 45410 - Fax: (352) 4398 46430 e-mail: euraud@eca.eu.int

(1)
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de internetsite HYPERLINK http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs06_03nl.pdf http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs06_03nl.pdf^en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, serie C, verschijnen.