European Commission
ECA/03/10 Luxembourg, le 21 mai 2003
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende speciaal verslag
nr. 6/2003 over twinning als voornaamste instrument ter ondersteuning
van de institutionele versterking in de kandidaat-lidstaten
(1)
Een sterke administratieve capaciteit (institutionele versterking) is
van essentieel belang voor de kandidaat-lidstaten in Midden- en
Oost-Europa, om het gemeenschapsrecht ("acquis communautaire") te
kunnen overnemen en toepassen, één van de criteria voor de toetreding.
De Commissie startte in 1998 met twinning als voornaamste instrument
om kandidaat-lidstaten bij te staan bij de versterking van hun
administratieve capaciteit. De bestuurs- en andere instanties van de
lidstaten beschikken over unieke kennis van, en specifieke ervaring
met de tenuitvoerlegging en de handhaving van het gemeenschapsrecht.
Het instrument twinning voorziet in de overdracht van deze kennis en
ervaring doordat ambtenaren van de lidstaten ter beschikking van de
kandidaat-lidstaten worden gesteld.
De Europese Rekenkamer verrichtte een controle om na te gaan of de
tenuitvoerlegging van het twinninginstrument door de Commissie, de
lidstaten en de kandidaat-lidstaten doelmatig en doeltreffend is
geweest.
Wanneer de twinningprojecten zijn afgerond, wordt er van de
kandidaat-lidstaten verwacht dat zij kunnen voldoen aan de vereisten
van het relevante gemeenschapsrecht. Over het algemeen beantwoordden
de resultaten van twinning echter niet aan deze globale verwachtingen.
Er werd aanmerkelijke vooruitgang geboekt bij de overname van het
gemeenschapsrecht, maar veel minder bij de toepassing en handhaving
ervan. De zogeheten "gegarandeerde" resultaten werden vaak slechts ten
dele en met aanzienlijke vertraging bereikt. Het was te optimistisch
om te verwachten dat binnen het tijdsbestek van één twinningproject
een volledig functionerende, efficiënte en duurzame organisatie in een
kandidaat-lidstaat kon worden opgezet.
De interactie tussen de vele overheden die bij twinning betrokken
zijn, leidt tot administratieve complexiteit die de doelmatigheid en
doeltreffendheid vermindert. Er wordt te veel tijd besteed aan zuiver
administratieve aangelegenheden, hetgeen ten koste gaat van de
hoofdtaak, namelijk het adviseren van kandidaat-lidstaten over de
institutionele versterking.
De nog steeds langdurige perioden tussen de inventarisatie van
behoeften en de verwezenlijking van het project, alsmede de zeer
gecompliceerde betaalsystemen, zijn twee voorbeelden van de problemen
die zijn vastgesteld. Ook was er een tendens om te veel de nadruk op
twinning te leggen, hetgeen ten koste ging van andere mechanismen die
ook voor steun in aanmerking komen. Dit leidde er soms toe dat werd
afgeweken van de oorspronkelijke doelstelling van twinning, en dat dit
niet voldoende selectief en gecoördineerd werd gebruikt.
Europese Rekenkamer
12, rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luxemburg
Tel.: (352) 4398 45410 - Fax: (352) 4398 46430 e-mail:
euraud@eca.eu.int
(1)
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de
internetsite HYPERLINK http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs06_03nl.pdf
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs06_03nl.pdf^en zal binnenkort in
het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, serie C,
verschijnen.