easyJet

easyJet adverteerder van het jaar 2002

Afgelopen donderdag 15 mei is easyJet gekozen als beste adverteerder van Nederland voor haar reclame-inspanningen in 2002. Adverteerder van het jaar is een van de meest prestigieuze reclameprijzen die er te winnen zijn. Zelfs De Telegraaf heeft er een volle pagina aan gewijd. De titel boven de pagina in Telegraaf was een goed samenvatting van het juryrapport: Meer reclame, voor minder geld

De andere genomineerden waren: de Lotto, Heineken, Cup-a-soup (Unilever) en Albert Hein. De uitreiking vond plaats in de Heineken Music Hall in Amsterdam en werd bijgewoond door ongeveer 1500 mensen die in Nederland verbonden zijn aan het reclamevak. In de afgelopen jaren hebben grote Multinationals deze prijs al een keer gewonnen zoals Nestlé (1995), ABN/AMRO Bank (1996), Heineken (2000) en Unilever (zowel in 1998 en 2001).

Het budget van easyJet stelt weinig voor t.o.v de andere genomineerden, maar easyJet was in staat om zichzelf erg zichtbaar te maken. De pijlers onder dit succes zijn: een uitgekiende creatieve strategie, slim gebruik maken van diverse media, door media goed in te kopen en door ongelooflijk lage productiekosten. De simpelheid en consistentie maakten grote indruk op de professionals van adverterend Nederland.

De afgelopen jaren was de campagne gefocust op onze "dure collega's" van KLM. Afgelopen jaar belanden 2 easyJet Tv-commercials in de top 5 van best geteste Tv-commercials in Nederland. In dergelijke onderzoeken krijgen proefpersonen een band te zien met 20 Tv-commercials, waarna ze naar afloop de vraag krijgen welke bedrijven ze zijn tegengekomen.

Het centrale thema van easyJet: easyJet is goedkoop en KLM is duur. Door dit thema te gebruiken binnen de grenzen van vergelijkende reclame was easyJet in staat deze boodschap uit te dragen en daarbij de sympathie van de Nederlandse consument voor easyJet verder uit te bouwen.

easyJet.com
© 1997-2003 easyJet airline company ltd