easyJet
easyJet adverteerder van het jaar 2002
Afgelopen donderdag 15 mei is easyJet gekozen als beste adverteerder
van Nederland voor haar reclame-inspanningen in 2002. Adverteerder van
het jaar is een van de meest prestigieuze reclameprijzen die er te
winnen zijn. Zelfs De Telegraaf heeft er een volle pagina aan gewijd.
De titel boven de pagina in Telegraaf was een goed samenvatting van
het juryrapport: Meer reclame, voor minder geld
De andere genomineerden waren: de Lotto, Heineken, Cup-a-soup
(Unilever) en Albert Hein. De uitreiking vond plaats in de Heineken
Music Hall in Amsterdam en werd bijgewoond door ongeveer 1500 mensen
die in Nederland verbonden zijn aan het reclamevak. In de afgelopen
jaren hebben grote Multinationals deze prijs al een keer gewonnen
zoals Nestlé (1995), ABN/AMRO Bank (1996), Heineken (2000) en Unilever
(zowel in 1998 en 2001).
Het budget van easyJet stelt weinig voor t.o.v de andere
genomineerden, maar easyJet was in staat om zichzelf erg zichtbaar te
maken. De pijlers onder dit succes zijn: een uitgekiende creatieve
strategie, slim gebruik maken van diverse media, door media goed in te
kopen en door ongelooflijk lage productiekosten. De simpelheid en
consistentie maakten grote indruk op de professionals van adverterend
Nederland.
De afgelopen jaren was de campagne gefocust op onze "dure collega's"
van KLM. Afgelopen jaar belanden 2 easyJet Tv-commercials in de top 5
van best geteste Tv-commercials in Nederland. In dergelijke
onderzoeken krijgen proefpersonen een band te zien met 20
Tv-commercials, waarna ze naar afloop de vraag krijgen welke bedrijven
ze zijn tegengekomen.
Het centrale thema van easyJet: easyJet is goedkoop en KLM is duur.
Door dit thema te gebruiken binnen de grenzen van vergelijkende
reclame was easyJet in staat deze boodschap uit te dragen en daarbij
de sympathie van de Nederlandse consument voor easyJet verder uit te
bouwen.
easyJet.com
© 1997-2003 easyJet airline company ltd