O2
O2 (NETHERLANDS) B.V. TOONT POSITIEVE JAARCIJFERS 2002 - `03
Zelfstandig O2 gaat ebitda-positief van start Amsterdam, 21 mei 2003 - De jaarcijfers van mobiele operator O2 (Netherlands) B.V. zijn positief. O2 (Netherlands) B.V. heeft een omzet gerealiseerd van 410 miljoen euro, een stijging van 27 procent ten opzichte van vorig boekjaar. De operationele winst (ebitda) is positief, dit was vorig boekjaar -87 miljoen euro. Het bedrijf heeft hiermee het afgelopen jaar een belangrijke financiële omslag tot stand gebracht.
Ton aan de Stegge, CEO van O2 (Netherlands) B.V. is tevreden over de behaalde resultaten. "Met deze cijfers tonen we aan dat de efficiency van de bedrijfsvoering daadwerkelijk verbeterd is", constateert Aan de Stegge. "Het afgelopen jaar is een keerpunt voor de financiële positie van onze organisatie geweest. De cijfers zijn een uitstekend vertrekpunt voor een zelfstandig bedrijf, dat zich richt op gezonde groei. Een aanvullende positieve ontwikkeling is dat we door de afsplitsing van mmO2 schuldenvrij zijn geworden."
Het totale klantenbestand bestaat uit 1.196 miljoen klanten, exclusief de klanten die via derden op het netwerk van O2 bellen. Het aantal postpay klanten is conform strategische doelstelling fors toegenomen met 27 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal prepay klanten is afgenomen. De verhouding van prepay en postpay klanten in het totale klantenbestand is sterk verbeterd. Hierdoor steeg de gemiddelde arpu met 9 procent ten opzichte van vorig jaar tot 25 euro.
O2 (Netherlands) B.V. heeft goede vorderingen geboekt op gebied van
kostenbesparing en schuldenreductie. In de groeiplannen voor het
boekjaar 2003-'04 staan activiteiten ter verbetering van de
klanttevredenheid en een verdere groei van het bedrijf centraal. Op
korte termijn wordt de invulling van de nieuwe bedrijfsstrategie
bekend gemaakt.
De belangrijkste ontwikkelingen boekjaar 2002-`03 ten opzichte van
vorig boekjaar 2001-`02
- Ebitda-positief; +1 miljoen ten opzichte van -87 miljoen euro
2001-`02
- Omzet is 410 miljoen euro ten opzichte van 323 miljoen 2001-`02; dit
is een stijging van 27 procent
- Het aantal klanten is 1.196 miljoen; bestaande uit 297.000 postpay
klanten en 899.000 prepay klanten
- De verhouding in het totale klantenbestand is gewijzigd; het aantal
postpay klanten is fors toegenomen met 27 procent (2001-`02: 232.989).
Het aantal prepay klanten is afgenomen
- Sterke resultaatsverbetering door lage acquisitiekosten per klant:
137 euro (2001-`02: 124 euro)
- De gemiddelde arpu is 25 euro, een stijging van 9 procent (2001-`02:
23 euro)
- Verlenging van succesvolle wholesale-activiteiten met debitel en
Tele2
Over O2
O2 (Netherlands) B.V. is een zelfstandige onderneming met een
Nederlandse mentaliteit en doeltreffende oplossingen tegen scherpe
tarieven. De eenvoud van mobiele communicatie staat altijd centraal.
Met 1.196 miljoen klanten richt O2 (Netherlands) B.V. zich op
verschillende markten, zowel op consumenten en zakelijke klanten als
de wholesale-activiteiten.
O2 (Netherlands) B.V. is verzelfstandigd door de overname van
Greenfield Capital Partners. Als gevolg van de afsplitsing van mmO2
plc zal de merknaam O2 in Nederland worden vervangen. Binnen zes
maanden zal de onderneming onder de naam Telfort worden voortgezet.
Conform wettelijke verplichting is de koopovereenkomst aangemeld bij de NMa. Goedkeuring wordt eind mei begin juni 2003 verwacht.