Dienstenbond CNV
CNV: Mouwen opstropen voor regeerakkoord
20-05-2003
Het CNV heeft het regeerakkoord met name op deze uitgangspunten
getoetst. Dit akkoord kan die toets der kritiek niet doorstaan.
Financiële soliditeit telt voor dit kabinet blijkbaar zwaarder dan
maatschappelijke solidariteit.
Het CNV streeft naar sociale gerechtigheid. Het adagium de sterkste
schouders moeten de zwaarste lasten dragen is de samenvatting van die
benadering. Daarnaast moet er zicht zijn op een perspectiefvolle
toekomst.
Het CNV heeft het regeerakkoord met name op deze uitgangspunten
getoetst. Dit akkoord kan die toets der kritiek op niet doorstaan.
Financiële soliditeit telt voor dit kabinet blijkbaar zwaarder dan
maatschappelijke solidariteit.
De bezuinigingsbijl hakt diepe kloven in de sociale cohesie van onze
samenleving. Het CNV meent dat juist daarom zo spoedig mogelijk
overleg moet worden gevoerd tussen sociale partners en kabinet. Het
loslaten van de koppeling moet daarbij het eerste agendapunt zijn.
Het CNV bestrijdt de noodzaak tot financiële ombuigingen niet, maar
meent dat deze onderdeel moeten zijn van een breder georiënteerd
beleid. Dit beleid moet leiden tot betere overheidsfinanciën in 2007,
maar niet blijkt of het ook bijdraagt aan echte vermindering van de
werkloosheid.
Het CNV meent dat de voorgestelde ombuigingen te veel neerslaan bij de
laagste inkomens en de groeiende groep werklozen. De introductie van
een eigen risico van e200 per volwassene in de gezondheidszorg in
samenhang met een kleiner pakket is in dat kader niet te aanvaarden.
Het nieuwe kabinet zal eindelijk de regelgeving rond de WAO herzien.
Het CNV gaat er vanuit dat het kabinet het unanieme SER-advies
inclusief het afschaffen van de partnertoets en de verhoging van de
uitkering voor duurzaam arbeidsongeschikten op 75% brengt. Het CNV
begrijpt in dit kader het voornemen tot grootscheepse herkeuring van
de huidige WAO-ers onder de 45 absoluut niet.
Voor het CNV is de sanering van de openbare financiën slechts
bespreekbaar als er perspectief is op investeringen in onderwijs,
innovatie en kenniseconomie. Weliswaar worden extra middelen
beschikbaar gesteld voor deze investeringen, maar niet duidelijk
blijkt dat daar meer dan een financiële visie achter zit. Te veel is
sprake van een boekhoudermentaliteit.
Sanering van de collectieve sector kent een financiële doelstelling.
De komende jaren verliezen duizenden ambtenaren hun werk, waardoor de
overheid zelf bijdraagt aan de stijging van de werkloosheid. De
benadering moet vervangen worden door een discussie over de taken
desgewenst minder taken van de overheid. Overigens meent het CNV dat
de voornemens inzake de arbeidsvoorwaardenontwikkeling in de
collectieve sector feitelijk een loonmaatregel is. Zon
beleidsbenadering past niet in moderne arbeidsverhoudingen.
Ook het CNV is van oordeel dat de participatie van oudere werknemers gelet op de vergrijzing de komende jaren moet toenemen. Maar omdat te doen terwijl de werkloosheid oploopt en de arbeidsmarktpositie van ouderen verzwakt is hoogst ongewenst en contraproductief. De betrouwbaarheid van de overheid in het geding. Op basis van wet- en regelgeving zijn afspraken gemaakt tussen cao-partijen om VUT-regelingen om te zetten in pré-pensioenregelingen. Nu dit proces grotendeels is afgerond geeft het geen pas de wet- en regelgeving opnieuw te veranderen en zo de gemaakte afspraken te ondermijnen.
Het voornemen van de nieuwe coalitie om de Raad voor Werk en Inkomen
op te heffen kan worden opgevat als het verder marginaliseren van de
rol van sociale partners op deze beleidsterreinen. Dit is niet alleen
in strijd met gemaakte afspraken, maar vermindert ook het
maatschappelijke draagvlak voor arbeidsmarkt- en sociale
zekerheidsbeleid.
Het CNV is te spreken over het voornemen de topinkomens aan te pakken.
Ook de beperking van de hypotheekrenteaftrek acht het CNV een goede
eerste stap net als het behoud van gesubsidieerde banen. Het handhaven
van 0,8% bbp voor ontwikkelingssamenwerking en het herstel van de
ministersfunctie is een goede zaak. Evenals de instelling van een
Innovatieplatform.
Bron: CNV Vakcentrale - www.cnv.nl