Gemeente Maastricht

GemeenteLoket volop in beweging

Wachten is vervelend. Daarom wordt er hard gewerkt om de wachttijden terug te dringen bij het GemeenteLoket. De medewerkers moeten leren omgaan met nieuwe systemen en werkwijzen. Net nu er een piek in de vraag naar paspoorten is, zijn veel medewerkers in opleiding. Hierdoor kunnen de wachttijden helaas oplopen. Hoe worden lange wachttijden tegengegaan?

Piektijden
Het is moeilijk te voorspellen wanneer het druk zal worden. De woordvoerder van het GemeenteLoket (GL): "Het is heel wisselvallig. Vroeger was dat makkelijker te voorspellen: op marktdagen was het altijd drukker. Dus de woensdag en vrijdag. Wel is het nog altijd na feestdagen drukker. Soms is er op de donderdagavond bijna niemand, de week erop zit het helemaal vol." Een medewerker van het GemeenteLoket: "Pieken zijn moeilijk te voorspellen. Laatst hebben we meer dan 700 klanten op één dag bediend. Dan wil de wachttijd inderdaad wel oplopen, in sommige gevallen tot zelfs 2 uur."

Beïnvloeden
Momenteel is het erg druk met het aanvragen van reisdocumenten. GL: "Mensen krijgen een herinneringsbrief waarin staat dat hun paspoort bijna verlopen is, en waarin hen gevraagd wordt naar het stadskantoor te komen. In het verleden verzorgde een externe leverancier deze brieven. Ze werden eenmaal in de maand tegelijkertijd verstuurd. Nu hebben we dit in eigen hand en kunnen we bekijken in welke week het wat rustiger is. Zodat we dan extra veel herinneringsbrieven de deur kunnen uitsturen. Als het een week erg druk wordt, dan houden we de brieven even vast. Op die manier kunnen we pieken in wachttijden wat afvlakken."

Aangenaam
Veel bezoekers vinden de hal mooi. Een man die voor een paspoort komt, vindt de hal stukken beter dan de oude `pijpenla'; veel ruimer en meer licht. Een van de wachtenden merkt op dat een bar best zou mogen: "Maar koffie of thee, zou ook al wel fijn zijn." GL: "Wachten kun je nooit helemaal uitbannen. Maar we willen het wachten zo kort en aangenaam mogelijk maken. In het oude stadskantoor was er geen plaats voor een kinderspeeltje. De kinderen verveelden zich al snel. Nu kunnen ze hier wat spelen of video kijken. En voor de volwassenen is er de `selfservicehoek.' Drie pc's waarmee de klant onze onlangs ingrijpend vernieuwde internetsite www.maastricht.nl kan bekijken. Sommigen zijn zelfs zo druk bezig in de selfservicehoek dat ze hun beurt missen. Ook is er volop te lezen. Allerlei foldermateriaal en uiteraard de Maaspost met daarin de Stadskrant."

Klantonderzoek
Tot eind mei voert de gemeente een klanttevredenheidsonderzoek uit. Wilt u hieraan meewerken? Vul dan een deelnamekaart in, verkrijgbaar bij de receptie. Uit alle kaarten wordt een representatieve steekproef geselecteerd voor deelname aan het onderzoek.

Wachten is vervelend. Daarom wordt er hard gewerkt om de wachttijden terug te dringen bij het GemeenteLoket. De medewerkers moeten leren omgaan met nieuwe systemen en werkwijzen. Net nu er een piek in de vraag naar paspoorten is, zijn veel medewerkers in opleiding. Hierdoor kunnen de wachttijden helaas oplopen. Hoe worden lange wachttijden tegengegaan?

Piektijden
Het is moeilijk te voorspellen wanneer het druk zal worden. De woordvoerder van het GemeenteLoket (GL): "Het is heel wisselvallig. Vroeger was dat makkelijker te voorspellen: op marktdagen was het altijd drukker. Dus de woensdag en vrijdag. Wel is het nog altijd na feestdagen drukker. Soms is er op de donderdagavond bijna niemand, de week erop zit het helemaal vol." Een medewerker van het GemeenteLoket: "Pieken zijn moeilijk te voorspellen. Laatst hebben we meer dan 700 klanten op één dag bediend. Dan wil de wachttijd inderdaad wel oplopen, in sommige gevallen tot zelfs 2 uur."

Beïnvloeden
Momenteel is het erg druk met het aanvragen van reisdocumenten. GL: "Mensen krijgen een herinneringsbrief waarin staat dat hun paspoort bijna verlopen is, en waarin hen gevraagd wordt naar het stadskantoor te komen. In het verleden verzorgde een externe leverancier deze brieven. Ze werden eenmaal in de maand tegelijkertijd verstuurd. Nu hebben we dit in eigen hand en kunnen we bekijken in welke week het wat rustiger is. Zodat we dan extra veel herinneringsbrieven de deur kunnen uitsturen. Als het een week erg druk wordt, dan houden we de brieven even vast. Op die manier kunnen we pieken in wachttijden wat afvlakken."

Aangenaam
Veel bezoekers vinden de hal mooi. Een man die voor een paspoort komt, vindt de hal stukken beter dan de oude `pijpenla'; veel ruimer en meer licht. Een van de wachtenden merkt op dat een bar best zou mogen: "Maar koffie of thee, zou ook al wel fijn zijn." GL: "Wachten kun je nooit helemaal uitbannen. Maar we willen het wachten zo kort en aangenaam mogelijk maken. In het oude stadskantoor was er geen plaats voor een kinderspeeltje. De kinderen verveelden zich al snel. Nu kunnen ze hier wat spelen of video kijken. En voor de volwassenen is er de `selfservicehoek.' Drie pc's waarmee de klant onze onlangs ingrijpend vernieuwde internetsite www.maastricht.nl kan bekijken. Sommigen zijn zelfs zo druk bezig in de selfservicehoek dat ze hun beurt missen. Ook is er volop te lezen. Allerlei foldermateriaal en uiteraard de Maaspost met daarin de Stadskrant."

Klantonderzoek
Tot eind mei voert de gemeente een klanttevredenheidsonderzoek uit. Wilt u hieraan meewerken? Vul dan een deelnamekaart in, verkrijgbaar bij de receptie. Uit alle kaarten wordt een representatieve steekproef geselecteerd voor deelname aan het onderzoek.

Wachten is vervelend. Daarom wordt er hard gewerkt om de wachttijden terug te dringen bij het GemeenteLoket. De medewerkers moeten leren omgaan met nieuwe systemen en werkwijzen. Net nu er een piek in de vraag naar paspoorten is, zijn veel medewerkers in opleiding. Hierdoor kunnen de wachttijden helaas oplopen. Hoe worden lange wachttijden tegengegaan?

Piektijden
Het is moeilijk te voorspellen wanneer het druk zal worden. De woordvoerder van het GemeenteLoket (GL): "Het is heel wisselvallig. Vroeger was dat makkelijker te voorspellen: op marktdagen was het altijd drukker. Dus de woensdag en vrijdag. Wel is het nog altijd na feestdagen drukker. Soms is er op de donderdagavond bijna niemand, de week erop zit het helemaal vol." Een medewerker van het GemeenteLoket: "Pieken zijn moeilijk te voorspellen. Laatst hebben we meer dan 700 klanten op één dag bediend. Dan wil de wachttijd inderdaad wel oplopen, in sommige gevallen tot zelfs 2 uur."

Beïnvloeden
Momenteel is het erg druk met het aanvragen van reisdocumenten. GL: "Mensen krijgen een herinneringsbrief waarin staat dat hun paspoort bijna verlopen is, en waarin hen gevraagd wordt naar het stadskantoor te komen. In het verleden verzorgde een externe leverancier deze brieven. Ze werden eenmaal in de maand tegelijkertijd verstuurd. Nu hebben we dit in eigen hand en kunnen we bekijken in welke week het wat rustiger is. Zodat we dan extra veel herinneringsbrieven de deur kunnen uitsturen. Als het een week erg druk wordt, dan houden we de brieven even vast. Op die manier kunnen we pieken in wachttijden wat afvlakken."

Aangenaam
Veel bezoekers vinden de hal mooi. Een man die voor een paspoort komt, vindt de hal stukken beter dan de oude `pijpenla'; veel ruimer en meer licht. Een van de wachtenden merkt op dat een bar best zou mogen: "Maar koffie of thee, zou ook al wel fijn zijn." GL: "Wachten kun je nooit helemaal uitbannen. Maar we willen het wachten zo kort en aangenaam mogelijk maken. In het oude stadskantoor was er geen plaats voor een kinderspeeltje. De kinderen verveelden zich al snel. Nu kunnen ze hier wat spelen of video kijken. En voor de volwassenen is er de `selfservicehoek.' Drie pc's waarmee de klant onze onlangs ingrijpend vernieuwde internetsite www.maastricht.nl kan bekijken. Sommigen zijn zelfs zo druk bezig in de selfservicehoek dat ze hun beurt missen. Ook is er volop te lezen. Allerlei foldermateriaal en uiteraard de Maaspost met daarin de Stadskrant."

Klantonderzoek
Tot eind mei voert de gemeente een klanttevredenheidsonderzoek uit. Wilt u hieraan meewerken? Vul dan een deelnamekaart in, verkrijgbaar bij de receptie. Uit alle kaarten wordt een representatieve steekproef geselecteerd voor deelname aan het onderzoek.