Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 21 mei 2003 Publicaties - 21 mei 2003
Advies Programmaraad Brunssum Gemeente inspecteert rioleringen Nieuwbouw op het voormalige terrein Quality Bakers Gemeente neemt welstand op schop
Wijkatlas 2003 op internet De gemeente tijdens Hemelvaart Gezocht: oudkomers Doorbraak in Emmaproblematiek Koopzondagen 2003 Burgemeester Brocken kiest voor goed hout Alles wat u wilde weten over Brunssum Raadsvergadering op 27 mei 2003 Nieuwbouw bibliotheek weer stap dichterbij Laat uw stem horen via het referendum
"Liever praten dan bekeuren" Spreekuren wethouders Een 7,3 voor wonen in Brunssum
Evenementenkalender 2003
Weekmarkt "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
MILIEU: VERKEER/VERVOER:
Regels voor bedrijfsafval Gouverneurstraat/Bexdellestraat afgesloten voor vrachtverkeer
Zwerfafval? In de afvalbak! Toewijzing gehandicaptenparkeerplaats Scheiden van afval? Goed voor uw beurs! Intrekking stopverbod Treebeekstraat
Inleveren asbest Bushalten Servatiusstraat
Papier ophalen Verkeersspreekuur
BOUWEN IN BRUNSSUM: SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit De gemeentelijke belastingen: betaal op tijd
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas
Bouwen zonder vergunning? Info ReisNet Parkstad Limburg Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002
De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Vul uw bouwaanvraag goed in! Dualisme in de gemeentepolitiek Heeft m'n buurman bouwplannen? Inspreekuur voor burgers
---

Gemeente inspecteert rioleringen

De gemeente is begin mei begonnen met een grootschalige inspectie van de rioleringen. In de komende twee maanden worden 50 van de 130 kilometer aan rioleringen eerst gereinigd en vervolgens geïnspecteerd. Aan de hand van de resultaten van die inspecties wordt een planning gemaakt voor rioolvervanging- en renovatie. De inspecties vinden plaats op locaties in heel Brunssum.

De rioolreiniging en -inspecties gebeuren door medewerkers van het bedrijf Van de Velden Rioleringsbeheer. In de komende weken zullen ze aan de slag gaan in de wijken Treebeek, Langeberg, De Struiken, Rumpenerbeemden, Achter de Put, 't Heufke, Kruisberg, Centrum, Hofpoel, Op den Haan, Op gen Hoes, Oeloven en Eggen.

Rioleringen hebben een lange levensduur. Buizen die na de Tweede Wereldoorlog zijn gelegd, gaan gemakkelijk 50 jaar mee. Hedendaagse rioleringen moeten zelfs 80 jaar mee kunnen. Jaarlijks trekt de gemeente Brunssum 600.000 euro uit om zo'n 1,5 kilometer aan buizen te vervangen, van het totale buizenstelsel van 130 kilometer. De inspecties zijn bedoeld om vast te stellen of een vervanging van 1,5 kilometer per jaar een haalbare planning is. Afhankelijk van de resultaten worden de plannen voor vervanging naar boven, danwel naar beneden bijgesteld.

Scheuren
De reiniging van de rioleringen gebeurt met een speciale wagen. Eerst wordt een spuitkop ingebracht die onder grote druk de buizen schoonsproeit, steeds over een afstand tot maximaal 100 meter. Daarna wordt het slib opgezogen en afgevoerd naar Afvalzorg, aan de Waubacherweg, waar het wordt verwerkt. Na de reiniging wordt vanuit een tweede wagen een videocamera de rioolbuizen ingestuurd. Deze rijdende camera beweegt zich voort op ruspbanden en kan met de camera in alle hoeken draaien zodat elke centimeter van de rioolbuizen gefilmd kan worden. De beelden worden op band en foto's vastgelegd. Vervolgens worden deze beelden nauwkeurig bestudeerd, bijvoorbeeld op de aanwezigheid van scheuren, aantasting, ingroeiende wortels, en andere beschadigingen.

In totaal wordt ruim éénderde van het totale rioolstelsel van Brunssum op deze wijze in kaart gebracht. De gegevens die deze inspecties opleveren, helpen de gemeente bij het bepalen van de algehele conditie van het rioolstelsel en bij het plannen van maatregelen die nodig zijn om rioleringen te vervangen of te repareren. Deze maatregelen zullen worden vertaald in een schema dat in de komende jaren uitgevoerd zal gaan worden. Aan de hand hiervan kan de gemeente bepalen hoeveel geld ze in de komende periode vrij moet maken voor rioolvervanging en
-renovatie.

rioolreiniging.jpg (602371 bytes)

De reinigingswagen in actie.
---

Raad bespreekt plan van aanpak lokale Welstandsnota Brunssum

Gemeente neemt welstand op schop

Volgend week dinsdag, 27 mei 2003, spreekt de gemeenteraad over het plan van aanpak om te komen tot een lokale Welstandsnota Brunssum. In deze nota ligt straks, vanaf de zomer van 2004, vast welke welstandscriteria er gelden voor woningen en andere gebouwen in Brunssum. De lokale Welstandsnota Brunssum is daarmee een belangrijk document: iedere inwoner van Brunssum die gaat bouwen of verbouwen krijgt ermee te maken.

Op 27 mei bespreekt de raad verder ook over de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit, waarin de regionale (Parkstad)visie op het gebied van welstandszorg is vastgelegd. Die kadernota vormt daarmee het kader en het uitgangspunt voor de verder uit te werken lokale Brunssumse Welstandsnota.

Vaag
Welstand. De meeste mensen kennen het woord van de welstandscommissie, ook wel de 'schoonheidscommissie' genoemd. Dat is de commissie die kijkt of bouwplannen (van grootschalige bouwprojecten tot aanvragen van particulieren die er een dakkapel bij willen) "niet in strijd zijn met redelijke eisen van welstand". Nou klinkt die officiële definitie nogal vaag en er valt dan ook veel onder: zo beoordelen de leden van commissie bijvoorbeeld of het uiterlijk van een gepland appartementencomplex wel in de omgeving past; of een dakkapel niet vloekt met de uitstraling van een bepaalde straat; of de raamindeling in een nieuwe woning volgens de juiste verhoudingen is; of de materiaalkeuze voor een nieuwe serre goed aansluit bij de woning; en nog veel meer.

Andere naam
Welstandsland is al enige tijd in beweging. Vorig jaar oktober kreeg de welstandscommissie al een andere naam. Ze heet nu de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Maar er staan nog meer veranderingen aan te komen, en de grootste is wel de komst van de Lokale Welstandsnota Brunssum. Alle gemeenten in Nederland moeten zo'n nota uiterlijk per 1 juli 2004 hebben.

De Lokale Welstandsnota Brunssum moet gaan zorgen voor meer duidelijkheid. Want wat is nu het geval: de leden van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit, die dus beoordelen wat een 'mooi' en 'passend' gebouw is, doen dat volgens algemene, nogal vage criteria, gebaseerd op inmiddels verouderde wetgeving. Dat moet allemaal wat eigentijdser: vanaf juli 2004 zijn Nederlandse gemeenten verplicht om een transparant (dus helder en eenduidig) welstandsbeleid te gaan voeren. Dit wil zeggen dat de inwoners vooraf bij de gemeente moeten kunnen nagaan welke welstandseisen er voor hun woning gelden. Dat welstandsbeleid moet door de gemeenteraad worden vastgelegd in een zogenaamde lokale Welstandsnota. Voor de leesbaarheid is er voor gekozen om naast de welstandsnota ook een handboek samen te stellen, waarin beknopt en op een klantvriendelijke manier uitleg wordt gegeven over het vastgestelde beleid.

Welstandsnota
Zoals gezegd legt de gemeente in zo'n nota vast wat de welstandseisen zijn voor een bepaald gebied. De gemeente mag zelf bepalen of het voor de hele bebouwde kom één plan opstelt (met algemeen geformuleerde welstandseisen) of -het andere uiterste- voor elke straat apart een plan maakt (met veel gedetailleerdere eisen). Het werk van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit komt er in de nieuwe situatie op neer dat ze elke bouwaanvraag dient te toetsen aan de criteria die in die nota staan.

De raad wordt in het plan van aanpak voor de lokale Welstandsnota Brunssum voorgesteld om Brunssum op basis van deze samenhangende gebieden onder te verdelen in circa 80 deelgebieden. Voor elk deelgebied gaat een bepaald niveau van welstand gelden. Het gaat daarbij om vier welstandsniveaus:

Welstandsniveau 1: Dit is het hoogste welstandsniveau. Het gaat hier om een gebied (een straat, een wijk) met een uniek karakter en een zeer bijzondere architectuur. De bebouwing is zo bijzonder dat ze met strenge welstandseisen beschermd moet worden, met andere woorden: voor nieuwe bebouwing gelden strenge welstandseisen. Welstandsniveau 2: Gebieden met dit niveau hebben een eigen karakter, met typische bouwelementen. Door bepaalde welstandseisen te formuleren (bijvoorbeeld met betrekking tot gevels) kun je ervoor zorgen dat de typische architectuur in dit gebied verbeterd wordt. Welstandsniveau 3: Dit is een 'gewoon' gebied, zonder speciale architectuur, en waar ook geen bescherming van typische bouwstijlen of bouwelementen nodig is. Voor een dergelijk gebied zijn gemiddelde welstandseisen van kracht.
Welstandsniveau 4: Dit is het laagste welstandsniveau. De uitstraling van dit gebied is van lage kwaliteit. Voor een dergelijk gebied gelden geen welstandscriteria.

Inspraak
De afgelopen weken heeft de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit ter inzage gelegen. Daarnaast hebben de raadsleden en de leden van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit in de afgelopen weken aangegeven voor welke van de circa 80 deelgebieden welk niveau zou kunnen gaan gelden. Die inventarisatie is een eerste aanzet tot de definitieve lokale Welstandsnota Brunssum. Op 27 mei behandelt de gemeenteraad, naast de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit Parkstad, ook het plan van aanpak tot het welstandsbeleid van de gemeente Brunssum. Daarna gaat een extern bureau aan de slag met de aangeleverde gegevens. Uiteindelijk zal er een definitieve nota en een handboek worden gepresenteerd waarin het welstandsbeleid van onze gemeente is vastgelegd. Aan het einde van dit jaar worden beide onderdelen (nota en handboek) door de raad vastgesteld.

Nadat de raad ook de lokale Welstandsnota Brunssum met handboek heeft vastgesteld, volgt er nog een inspraakprocedure. Als u het dus niet eens bent met het welstandsniveau en de daarbij behorenden welstandseisen die in uw straat of wijk gaat gelden, dan kunt u uw mening alsnog kenbaar maken aan de gemeenteraad van Brunssum. Over die mogelijkheid zult u tegen die tijd nog uitgebreid worden geïnformeerd.
---

De gemeente tijdens Hemelvaart

In verband met Hemelvaart is de gemeente op donderdag 29 mei en vrijdag 30 mei gesloten.

De afdeling Bevolking is op zaterdag 31 mei geopend tussen 10.00 en 12.00 uur. U kunt hier dan alléén terecht voor aangifte van geboorte en overlijden.

---

Toewijzing gehandicaptenparkeerplaats

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te richten voor het pand Flemingstraat 4.

Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college kunnen bezwaar maken. Hoe dat moet staat in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum.

---

Gouverneurstraat/Bexdellestraat afgesloten voor vrachtverkeer

Het college van Burgemeester en wethouders heeft besloten de Gouverneurstraat/Bexdellestraat af te sluiten voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer.

Het college van B&W wil met deze maatregel het relatief hoge aandeel vrachtverkeer in de Gouverneurstraat/Bexdellestraat terugdringen. Hiermee wordt de verkeersveiligheid en leefbaarheid in deze straten verbeterd. Door de afsluiting wordt het doorgaand vrachtverkeer gestimuleerd gebruik te maken van de hoofdwegen die voor de afwikkeling van zwaarder verkeer beter zijn ingericht.

Meer informatie? Neem contact op met de gemeente, telefoon 527 86 23.

Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college kunnen bezwaar maken. Dat moet u doen binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (21 mei 2003). Hoe u precies bezwaar kunt maken, leest u in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum. Sportpas voor jongeren in Brunssum Raadsvergadering op 27 mei 2003
De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 27 mei 2003 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze Welstandsnota gemeente Brunssum
Vanaf juli 2004 zijn Nederlandse gemeenten verplicht om een welstandsbeleid te gaan voeren. Dat welstandsbeleid moet door de gemeenteraad worden vastgesteld. Welstand heeft betrekking op de kwaliteit van de bebouwde omgeving, dus van woningen en andere gebouwen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit Parkstad (waarin de kaders voor het welstandsbeleid van de gemeente Brunssum op Parkstad Limburg-niveau zijn aangegeven) en met de vervolgprocedure Lokale Welstandsnota Gemeente Brunssum (zie ook artikel 'gemeente neemt welstand op de schop' elders op deze gemeentepagina's).

Aanvraag spoedvoorziening als gevolg van inbraak/vandalisme Een aantal basisscholen heeft bij de gemeente een aanvraag ingediend voor vergoeding van kosten als gevolg van inbraak en/of vandalisme. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de vergoeding. Het gaat om de volgende aanvragen:

- Basisschool Fatima, schade (179,10 euro) als gevolg van vandalisme;
- Basisschool Rumpenerhof, schade (169,90 euro) als gevolg van inbraak;

- De Eggerank, schade (2,708,52 euro) als gevolg van inbraak.
Huisvesting basisschool Langeberg
Het bestuur van de basisschool Langeberg heeft bij de gemeente een verzoek ingediend om in te stemmen met een voorstel om, tegelijk met uitbreiding van de school (1 lokaal), bouwkundige aanpassingen door te voeren. Deze aanpassingen zijn nodig voor onderwijskundige vernieuwingen van het gebouw, het vervangen van kozijnen en het aanpassen van de tijdelijke huisvesting (noodlokaal). De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met dit voorstel en, in het verlengde daarvan, de 5e begrotingswijziging van de gemeente Brunssum vast te stellen.

Verordening Leerlingenvervoer
Door een aantal wetswijzigingen dient de 'Verordening Leerlingenvervoer gemeente Brunssum', daterend uit 1987, aangepast te worden. De aanpassingen zijn onder meer het gevolg van wijziging van de Wet op de inkomstenbelasting 1964. De raad wordt gevraagd de aangepaste Verordening vast te stellen.

Nieuwe Beheervisie Brunssummerheide
Voor de Brunssummerheide is een nieuwe beheervisie en een maatregelenplan opgesteld. In deze documenten is aangegeven hoe in de komende 12 jaar (tot en met 2014) de natuur- en recreatiewaarden van de Brunssummerheide behouden en versterkt kunnen worden. De hoofddoelstelling voor het beheer van de Brunssummerheide is "het behouden en versterken van een halfnatuurlijk landschap, met een hoge recreatieve waarde gericht op natuur- en landschapsbeleving". De gemeenteraad van Brunssum wordt gevraagd de beheervisie en het maatregelenplan vast te stellen.

Saneringsplan Parkplan Emma
Op Parkplan Emma, Woonvlek I, zijn verontreinigingen in de bodem aangetroffen. De gemeente Brunssum is in overleg met de Provincie Limburg over een saneringsplan voor dit gebied. De raad verzoekt het college om een stand van zaken.

Benoeming raadsgriffier
Sinds de invoering van het duaal systeem in de gemeentepolitiek (maart 2002) beschikt de gemeente Brunssum over een raadsgriffier. Vanwege het vertrek van de huidige raadsgriffier zoekt de gemeente een nieuwe griffier. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de beoogde kandidaat.

Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30 tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de vergadering van 27 mei, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 23 mei, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 573 57 34 / 527 85 91).