Vereniging Milieudefensie

Aankondiging voor de pers

Milieudefensie voert actie tegen Spoedwet Wegverbreding

Senatoren uitgedaagd geld te smijten in bodemloze put

Amsterdam, 14 mei 2003 --- Voorafgaand aan de stemming over de Spoedwet Wegverbreding in de Eerste Kamer daagt Milieudefensie de leden van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat uit geld te smijten in een bodemloze put, sf te investeren in openbaar vervoer. Volgens Milieudefensie leidt de aanleg van meer rijbanen tot groei van het autoverkeer, waardoor luchtvervuiling en herrie toenemen. Bovendien helpt wegverbreding niet tegen files. De actie van Milieudefensie vindt plaats op het Binnenhof, dinsdag 20 mei om 13.00 uur.

De senatoren krijgen van Milieudefensie een zak geld uitgereikt en kunnen deze zak geld in een ter plekke opgerichte bodemloze put gooien (meer asfalt) of spenderen aan het openbaar vervoer, gesymboliseerd door een vier meter lange trein. Albert ten Kate van Milieudefensie overhandigt de Kamerleden een petitie met argumenten tegen de Spoedwet en citaten van tien wetenschappers, die het nut van meer asfalt als remedie tegen files bestrijden. Niet alleen deskundigen, zelfs verkeersminister De Boer erkent dat de aanleg van spitsstroken op termijn slechts leidt tot het verschuiven van files naar andere plekken.

Wat: Milieudefensie daagt senatoren uit geld te smijten in bodemloze put Waar: Binnenhof, Den Haag, bij ingang Eerste Kamer Wanneer: Dinsdag 20 mei, 13.00 uur Wie: Milieudefensie en de leden van de Vaste Commissie voor V&W van de Eerste Kamer

De Spoedwet moet het mogelijk maken 150 kilometer spitsstrook versneld aan te leggen. De Boer wil daar 380 miljoen euro voor uittrekken. Dat geld kan volgens Milieudefensie beter besteed worden aan achterstallig onderhoud bij het spoor. De Boer erkent weliswaar dat het rijk haar verantwoordelijkheid als beheerder van spoor en bovenleidingen onvoldoende neemt, maar weigert het benodigde extra geld te investeren.

Voor de Spoedwet wordt de Wet Geluidhinder opzij gezet. Het is voor de meeste projecten in de Spoedwet geheel onduidelijk of en wanneer er geluidsmaatregelen worden genomen. 'De spoedwet confronteert omwonenden van snelwegen met meer herrie en luchtvervuiling en lost niks op,' aldus Albert ten Kate. 'Juist in deze bezuinigingstijd moet deze Spoedwet worden geschrapt. Zelfs clubs als de ANWB en VNG hebben grote twijfels over het nut. Daarbij zullen de stevig beperkte inspraakmogelijkheden de kloof tussen politiek en burger alleen maar vergroten.'