CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES

Aantal particuliere beleggers met 320.000 gedaald

320.000 Particuliere beleggers hebben de beurs in het afgelopen jaar

DE
Rug toegekeerd. aantal beleggende huishoudens is weer terug op het

NIVEAU VAN 1998.

Centrum voor Marketing Analyses heeft in het voorjaar van 2003 weer haar jaarlijkse onderzoek onder particuliere beleggers uitgevoerd. Wij hebben ruim 1.000 beleggende huishoudens ondervraagd. Het handelt om huishoudens die beleggen in individuele aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, derivaten of aandelenleaseconstructies. Hier volgen enkele opvallende resultaten:


- In het afgelopen jaar heeft een ongewoon grote groep particuliere beleggers de deur van de beurs achter zich dichtgeslagen. Niet minder dan 320.000 huishoudens hebben een punt achter het beleggen gezet, terwijl slechts 20.000 nieuwe huishoudens zijn begonnen met beleggen. Al met al is het aantal beleggende huishoudens in een jaar tijd fors afgenomen van 1,67 naar 1,37 miljoen. Deze marktomvang is vergelijkbaar met de situatie in 1998. Het voorjaar van 2000 zal nog lange tijd het onbetwiste hoogtepunt zijn. Ten tijde van de beursgang van WorldOnline telde Nederland na de robuuste groei van de jaren negentig ruim 1,9 miljoen beleggende huishoudens.


- De netto instroom van nieuwe beleggers bedraagt nauwelijks 2%. Niet eerder hebben wij zo een geringe aanwas vastgesteld. Beleggen heeft dus veel van zijn aantrekkingskracht verloren.


- De sterk gegroeide uitstroom van beleggers leidt tot een scherper profiel van beleggers die overblijven. Degenen die voor een quick win de markt betraden zijn inmiddels vertrokken. Doorgewinterde beleggers blijven over, die hebben ook een wat welstandiger profiel. Er is dus een einde gekomen aan de democratisering van het beleggen.


- De assetmix van particuliere beleggers vertoont een voortgaande verschuiving richting obligaties en beleggingsfondsen. Portefeuilles worden daarmee veel minder risicovol dan in de late jaren negentig het geval was. Inmiddels belegt weer 30% van de beleggers in obligaties, terwijl dit enkele jaren geleden nog amper 20% bedroeg.


- Fiscale drijfveren worden steeds minder belangrijk voor beleggers. Slechts 40% laat dit meewegen, terwijl dit enkele jaren geleden nog vrijwel het dubbele was. Het dividendrendement laat een veel minder sterke daling zien als drijfveer.


- Twee van de drie particuliere beleggers hebben een belegd vermogen dat minder is dan 50.000 euro. Er is een zeer sterk verband met leeftijd: hoe ouder men is, hoe groter het vermogen.
- Internet als transactiekanaal boet niet aan kracht in. Hoewel de totale markt van particuliere beleggers krimpt, zien we de proportie on line beleggers daarbinnen nog steeds groeien. Inmiddels voert bijna een kwart van alle beleggers on line transacties uit. Door dit alles blijft per saldo het totale aantal on line beleggers op een ongewijzigd niveau (circa 315.000). Aangezien het zeer actieve beleggers betreft, is het totale transactievolume van dit distributiekanaal relatief groot.


- Beleggers hanteren steeds vaker internet om beleggingsinformatie te verkrijgen. Inmiddels doet de helft dit en dat zijn vooral de actieve en speculatief ingestelde beleggers. In het afgelopen jaar zien we overigens geen verdere daling optreden van het gebruik van printmedia. Dezelfde proporties beleggers lezen dagbladen, weekbladen of gespecialiseerde beleggingsbladen. Radio en tv daarentegen blijken verder aan bereik onder beleggers te winnen.


- Na de turbulente beursjaren, eerst in positieve, later in negatieve zin, lijkt de markt van particuliere beleggers nu in rustiger vaarwater te komen. De doorgewinterde beleggers blijven achter; consumenten die voor een quick win indertijd de markt betraden, hebben zich terug getrokken. Het lijkt erop dat de situatie zich normaliseert.

Tot zover een selectie van onze onderzoeksresultaten. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u zich wenden tot Centrum voor Marketing Analyses. Contactpersonen: Reg van Steen (directeur) tel
020-55 66 666 (of 06-53 24 30 47 buiten kantoortijden), e-mail: r.van.steen@cma.nl,Peter Zegwaart (directeur) tel 020-55 66 666 (of
06- 547 253 11),e-mail: p.zegwaart@cma.nl,Jan Willem Gehrels (senior projectmanager) tel 020-55 66 666, e-mail: j.gehrels@cma.nl.

U kunt ook onze website bezoeken: www.cma.nl.

19 mei 03 10:01