CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES
Aantal particuliere beleggers met 320.000 gedaald
320.000 Particuliere beleggers hebben de beurs in het afgelopen jaar
DE
Rug toegekeerd. aantal beleggende huishoudens is weer terug op het
NIVEAU VAN 1998.
Centrum voor Marketing Analyses heeft in het voorjaar van 2003 weer
haar jaarlijkse onderzoek onder particuliere beleggers uitgevoerd. Wij
hebben ruim 1.000 beleggende huishoudens ondervraagd. Het handelt om
huishoudens die beleggen in individuele aandelen, obligaties,
beleggingsfondsen, derivaten of aandelenleaseconstructies. Hier volgen
enkele opvallende resultaten:
- In het afgelopen jaar heeft een ongewoon grote groep particuliere
beleggers de deur van de beurs achter zich dichtgeslagen. Niet minder
dan 320.000 huishoudens hebben een punt achter het beleggen gezet,
terwijl slechts 20.000 nieuwe huishoudens zijn begonnen met beleggen.
Al met al is het aantal beleggende huishoudens in een jaar tijd fors
afgenomen van 1,67 naar 1,37 miljoen. Deze marktomvang is
vergelijkbaar met de situatie in 1998. Het voorjaar van 2000 zal nog
lange tijd het onbetwiste hoogtepunt zijn. Ten tijde van de beursgang
van WorldOnline telde Nederland na de robuuste groei van de jaren
negentig ruim 1,9 miljoen beleggende huishoudens.
- De netto instroom van nieuwe beleggers bedraagt nauwelijks 2%. Niet
eerder hebben wij zo een geringe aanwas vastgesteld. Beleggen heeft
dus veel van zijn aantrekkingskracht verloren.
- De sterk gegroeide uitstroom van beleggers leidt tot een scherper
profiel van beleggers die overblijven. Degenen die voor een quick win
de markt betraden zijn inmiddels vertrokken. Doorgewinterde beleggers
blijven over, die hebben ook een wat welstandiger profiel. Er is dus
een einde gekomen aan de democratisering van het beleggen.
- De assetmix van particuliere beleggers vertoont een voortgaande
verschuiving richting obligaties en beleggingsfondsen. Portefeuilles
worden daarmee veel minder risicovol dan in de late jaren negentig het
geval was. Inmiddels belegt weer 30% van de beleggers in obligaties,
terwijl dit enkele jaren geleden nog amper 20% bedroeg.
- Fiscale drijfveren worden steeds minder belangrijk voor beleggers.
Slechts 40% laat dit meewegen, terwijl dit enkele jaren geleden nog
vrijwel het dubbele was. Het dividendrendement laat een veel minder
sterke daling zien als drijfveer.
- Twee van de drie particuliere beleggers hebben een belegd vermogen
dat minder is dan 50.000 euro. Er is een zeer sterk verband met
leeftijd: hoe ouder men is, hoe groter het vermogen.
- Internet als transactiekanaal boet niet aan kracht in. Hoewel de
totale markt van particuliere beleggers krimpt, zien we de proportie
on line beleggers daarbinnen nog steeds groeien. Inmiddels voert bijna
een kwart van alle beleggers on line transacties uit. Door dit alles
blijft per saldo het totale aantal on line beleggers op een
ongewijzigd niveau (circa 315.000). Aangezien het zeer actieve
beleggers betreft, is het totale transactievolume van dit
distributiekanaal relatief groot.
- Beleggers hanteren steeds vaker internet om beleggingsinformatie te
verkrijgen. Inmiddels doet de helft dit en dat zijn vooral de actieve
en speculatief ingestelde beleggers. In het afgelopen jaar zien we
overigens geen verdere daling optreden van het gebruik van printmedia.
Dezelfde proporties beleggers lezen dagbladen, weekbladen of
gespecialiseerde beleggingsbladen. Radio en tv daarentegen blijken
verder aan bereik onder beleggers te winnen.
- Na de turbulente beursjaren, eerst in positieve, later in negatieve
zin, lijkt de markt van particuliere beleggers nu in rustiger
vaarwater te komen. De doorgewinterde beleggers blijven achter;
consumenten die voor een quick win indertijd de markt betraden, hebben
zich terug getrokken. Het lijkt erop dat de situatie zich
normaliseert.
Tot zover een selectie van onze onderzoeksresultaten. Voor meer
informatie over dit onderzoek kunt u zich wenden tot Centrum voor
Marketing Analyses. Contactpersonen: Reg van Steen (directeur) tel
020-55 66 666 (of 06-53 24 30 47 buiten kantoortijden), e-mail:
r.van.steen@cma.nl,Peter Zegwaart (directeur) tel 020-55 66 666 (of
06- 547 253 11),e-mail: p.zegwaart@cma.nl,Jan Willem Gehrels (senior
projectmanager) tel 020-55 66 666, e-mail: j.gehrels@cma.nl.
U kunt ook onze website bezoeken: www.cma.nl.
19 mei 03 10:01