Verbond van Verzekeraars
Afwikkeling personenschade kan efficiënter
De afwikkeling van personenschaden waarvoor een ander aansprakelijk is
kan op een aantal punten nog verder worden verbeterd. Dat concludeert
de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV) in het
jaarverslag over 2002, dat onlangs is verschenen. Volgens het PIV
kunnen betrokken partijen het proces efficiënter en transparanter
laten verlopen, door onder meer duidelijke termijnen te hanteren en
tijdig informatie te verstrekken. Daarnaast moet meer aandacht worden
besteed aan het medisch traject en aan de oplossing van geschillen.
Het PIV wil een voortrekkersrol vervullen bij het bereiken van
verbeteringen in het schaderegelingstraject van personenschade,
waarbij de nadruk ligt op verkeersongevallen, bedrijfsongevallen en
beroepsziekten. Volgens het PIV is een goede en tijdige afwikkeling
van letselschade door verzekeraars van groot belang. Wanneer een zaak
lang duurt, wordt maar al te gauw met de beschuldigende vinger naar de
verzekeraar gewezen. Soms is dat terecht, maar lang niet altijd, aldus
het PIV.
Het instituut stelt in zijn jaaroverzicht verder vast dat er in
Nederland sprake is van een gewijzigd claimgedrag. Een aantal
ontwikkelingen maakt dat zichtbaar. Zo is merkbaar dat mensen
makkelijker hun schade claimen bij derden. Mensen zijn assertiever
geworden als het gaat om het recht om schadevergoeding, zegt
PIV-directeur Theo Kremer. Dat mensen assertiever worden, komt de
rechtszekerheid alleen maar ten goede. Maar als er onterecht wordt
geclaimd, draait de hele gemeenschap op voor de kosten daarvan. Dat
wordt nog versterkt doordat mensen er steeds sneller van uitgaan dat
ze schade lijden. Het is de vraag of dit een goede ontwikkeling is.
Het PIV-jaarverslag kan worden opgevraagd via telefoonnummer
070-3338875.