European Commission

IP/03/691

Brussel, 15 mei 2003

Motorrijtuigenverzekering: Commissie brengt Nederland voor Europees Hof van Justitie

De Europese Commissie heeft besloten Nederland voor het Hof van Justitie te brengen omdat het de Vierde richtlijn motorrijtuigenverzekering (2000/26/EG) niet, zoals afgesproken, heeft omgezet tegen 20 juli 2002. Zolang de richtlijn niet naar behoren wordt toegepast in heel de EU, blijft het voor bestuurders uit één lidstaat die betrokken raken in een ongeval met een voertuig dat ingeschreven en verzekerd is in een andere lidstaat, erg moeilijk om snel hun schade vergoed te krijgen. Dit besluit van de Commissie komt er na een eerder besluit in april 2003. Toen werden gelijksoortige zaken ingeleid tegen Frankrijk, Luxemburg, Italië, Ierland en Portugal (zie IP/03/530).

Anders dan bij de drie eerste richtlijnen motorrijtuigenverzekering, betreft de Vierde richtlijn gevallen waarin het ongeval plaatsvindt buiten de lidstaat van de woonplaats van het slachtoffer. De richtlijn is ook van toepassing op ongevallen tussen twee EU-partijen in een van de 43 landen die deelnemen aan het Groenekaart-systeem (voor verdere informatie, zie de website van de Council of Bureaux, die het Groenekaart-systeem beheert, op :

http://www.cobx.org

Doel van deze richtlijn is de afwikkeling van schadeclaims te vereenvoudigen en te versnellen door het voor slachtoffers mogelijk te maken rechtstreeks de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken, in plaats van zelf de aansprakelijke partij te moeten aanspreken. Elke verzekeraar moet een schaderegelaar aanstellen in elke van de EU-lidstaten zodat slachtoffers van een ongeval hun zaak kunnen afhandelen met een vertegenwoordiger van de aansprakelijke verzekeraar in hun eigen lidstaat en in hun eigen taal.

Volgens de richtlijn moeten lidstaten ook:
sancties opleggen om de schadeafwikkeling te versnellen wanneer aansprakelijke verzekeraars er langer dan drie maanden over doen om een gemotiveerd antwoord te geven op een verzoek tot schadevergoeding;
informatiecentra oprichten die algemene informatie geven rond motorrijtuigenverzekeringen, zodat slachtoffers van ongevallen gemakkelijker te weten komen bij welke maatschappij de aansprakelijke partij verzekerd is;
een schadevergoedingsorgaan instellen om schadeclaims af te wikkelen wanneer geen schaderegelaar is aangewezen of wanneer de aansprakelijke verzekeraar te traag handelt bij de afwikkeling. Dit orgaan claimt op zijn beurt het geld bij het schadevergoedingsorgaan in de lidstaat waar de aansprakelijke verzekeraar is gevestigd.

Recente algemene informatie over alle inbreukprocedures tegen de verschillende lidstaten is te vinden op de Europa-website:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.h tm