BedrijfsautoRAI
15-05-2003
Iveco Eurocargo 2003: nieuwe middelzware trucklijn
De evolutie van een succesvolle truck. Sinds de introductie in 1991
heeft de Eurocargo talloze onderscheidingen en prijzen van de vakpers
en beroepsinstanties mogen ontvangen. In die periode is het model
voortdurend vernieuwd.
Innovatie is steeds de rode draad geweest in de carrière van de
Eurocargo, teneinde voortdurend de kwaliteit te verbeteren en
doeltreffend op de allengs hogere eisen van de klanten in te spelen.
Dankzij dit beleid heeft het model zich stevig aan de top van het
middelzware trucksegment kunnen nestelen.
De meest recente innovatie betrof de complete vernieuwing van het
motorenprogramma. Na de lancering van de geheel nieuw ontwikkelde
Tector-motoren in 2000 veroverde Iveco met de Eurocargo zelfs het
Europees markleiderschap.
Met een huidig marktaandeel van dertig procent en vijf procent groei
over de laatste twee jaar, bewijst de Eurocargo na twaalf jaar nog
altijd aan de top van het middelzware segment te staan. Om deze
positie te behouden en te versterken, presenteert Iveco thans voor de
vijfde maal een vernieuwd Eurocargo-gamma, waarin ditmaal de volledig
nieuw ontworpen cabine centraal staat.
Drie cabine-uitvoeringen en een versie met middelhoog dak
De Eurocargo 2003 is verkrijgbaar met de volgende cabines:
* een korte cabine zonder slaapgedeelte
* een lange cabine, voorzien van slaapgedeelte (met één of twee
bedden)
* een dubbele cabine met '6+1' zitplaatsen, speciaal voor
onderhoudsdiensten, hulpdiensten, bouw, etc.
De lange cabine is als optie ook verkrijgbaar met een middelhoog dak
('medium roof'). Dankzij een inwendige hoogte van circa twee meter
biedt deze de chauffeur optimale ruimte en comfort met onder andere:
* een elektrisch bediend ventilatieluik in het dak (zowel te
bedienen met een schakelaar op de middenconsole, als via het
bedieningspaneel bij het bed)
* een groot bagagecompartiment langs de gehele bovenzijde van de
achterwand
* opbergvakken en verlichting op beide zijwanden
* een console boven de voorruit met twee afsluitbare kastjes.
De chauffeur beschikt in deze cabine dus niet alleen over aanzienlijk
meer leefruimte, maar ook over meer en makkelijk toegankelijke
opbergmogelijkheden voor zijn persoonlijke bezittingen, kleding,
beddengoed, etcetera.
Ontwikkeld met het oog op de productiviteit
De nieuwe Eurocargo is ontwikkeld om de klant maximaal rendement uit
zijn investering te garanderen.
Er is daarom veel aandacht besteed aan het verbeteren van de
efficiency
door het beperken van de tijd en moeite die de chauffeur kwijt is met
frequente handelingen zoals het in- en uitstappen, het openen en
sluiten van de portieren, het kantelen van de cabine, het zich
verplaatsen in de cabine, het opbergen (en terugvinden!) van
persoonlijke eigendommen of documenten, het controleren van de
vloeistofniveaus, etc.
Het ontwerp is tot in detail afgestemd op:
* sneller en efficiënter werken
* meer rijcomfort en bedieningsgemak
* langere service-intervallen en kortere onderhoudstijden (de
chauffeur wordt via het display automatisch geattendeerd op
eventueel noodzakelijk onderhoud).
Daarnaast zijn de meest moderne veiligheidsvoorzieningen
toegepast.
Iveco stelt kwaliteit en betrouwbaarheid centraal
Iveco heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een substantiële
verbetering van de kwaliteit en betrouwbaarheid van haar
producten. Hierbij was een investering van meer dan vijf miljard
euro gemoeid.
De Eurocargo 2003 vormt een nieuwe mijlpaal in dit proces dat als
doel had Iveco zowel in het zware, het middelzware als het lichte
segment aan de top te brengen op het gebied van betrouwbaarheid en
kwaliteit. En daarbij gaat het niet alleen om de trucks zelf, maar
ook om service aan de klant en om het bieden van inventieve
oplossingen met gebruikmaking van de nieuwste technologie.
Service aan de klant als onderdeel van het product
Iveco kent de klant een belangrijke rol toe bij het ontwikkelen
van nieuwe producten. In alle fases van het ontwikkelingsproces
wordt de afdeling Customer Service dan ook nauw betrokken. Dit
heeft onder andere als resultaat dat bij de nieuw ontwikkelde
modellen reparaties en onderhoud tot een minimum beperkt blijven.
Daarnaast is er een serie Reparatie & Onderhoudspakketten
samengesteld die de klant optimale keuzevrijheid biedt. Al naar
gelang zijn behoefte, kan hij kiezen voor een contractsvorm die
alleen het algemene onderhoud omvat, maar daarnaast is er de
mogelijkheid om diverse uitbreidingen in het contract op te nemen,
zoals verlengde garanties op de aandrijflijn en de motor, tot en
met het uiterst complete Planned Maintenance concept, waarbij
onderhoud en reparatie kunnen worden gecombineerd met andere
diensten op maat.
Mijlpalen in de geschiedenis van de Eurocargo
Nog nooit in de geschiedenis is een truck met zoveel prijzen en
onderscheidingen bekroond als de Eurocargo.
1991 Introductie
1992 - "International Truck of the Year"
1993 - "Road Testers Choice" in Groot-Brittannië
1993 - Wereldrecord brandstofzuinigheid in de klasse van 7,5 ton
GVW
1995 - "Fleet Truck of the Year" in Groot-Brittannië
1996 - "Beste geïmporteerde truck" in Duitsland
1996 - Winnaar "MidiEuro Test" op het gebied van
brandstofzuinigheid en algehele productiviteit in de klasse van 12
ton GVW
1997 Presentatie van de nieuwe Eurocargo
1998 - Winnaar "MidiEuro Test" in de klasse van 7,5 ton GVW
1999 - Introductie van de nieuwe Eurocargo EL-serie
2001 Introductie van de nieuwe Eurocargo Tector
2002 Best Light Truck in Groot-Brittannië
2003 Presentatie van de nieuwe Eurocargo 2003