PERSBERICHT
14 mei 2003
BOM en LIOF presenteren imagocampagne industrie Zuidoost-Nederland:
FAMOUS FACTORY LAND gaat Brabant en Limburg op de kaart zetten
Op woensdag 14 mei 2003 presenteren NV BOM en NV Industriebank LIOF de imagocampagne Famous Factory Land. De twee ontwikkelingsmaatschappijen willen deze campagne gaan uitvoeren ter versterking van het imago van de industrie van Zuidoost-Nederland. Zij doen daartoe een beroep doen op samenwerking met andere organisaties en het bedrijfsleven. Brabant en Limburg hebben een sterk ontwikkelde industrie die op de wereldmarkt een rol van betekenis speelt, maar dat is nog onvoldoende bekend. Bovendien is er binnen de regio nauwelijks sprake van een gevoel van trots op de eigen industrie. De imagocampagne Famous Factory Land moet daar verandering in brengen. Beide provincies moeten worden herkend als een industriële regio van allure.
De campagne bestaat uit een veelheid aan activiteiten zoals een internetsite, advertenties, nieuwsbrief, symposia, een brochurelijn, mailings en tal van andere activiteiten, zoals een paspoort en een poststempel. Famous Factory Land krijgt als toevoeging: "The technologically sophisticated and innovative manufacturing industry of the Dutch provinces of Brabant and Limburg". Belangrijk in de uitvoering van de campagne is de rol van de bedrijven uit de maakindustrie zelf en van de diverse intermediaire organisaties die de belangen van de maakindustrie behartigen. Ook zij zullen worden verzocht om in hun communicatie gewag te maken van hun betrokkenheid bij Famous Factory Land. De campagne gaat in het najaar officieel van start met een kick off meeting. Met de campagne is een bedrag gemoeid van circa E 350.000,- voor de eerste 3 jaar.
Belang maakindustrie
De campagne is een van de resultanten van het rapport "De toekomst van de Maakindustrie in Zuid-Nederland" van de Boston Consulting Group (BCG). Vorig jaar deed BCG in opdracht van BOM en LIOF onderzoek naar het belang van de maakindustrie. Dit belang bleek groot: Brabant en Limburg zijn verantwoordelijk voor 20% van het Bruto Binnenlands Product en voor meer dan 30% van de industriële werkgelegenheid in Nederland. De twee provincies leveren bijna 40% van de toegevoegde waarde van de totale Nederlandse industrie en zelfs ongeveer 50% van de Nederlandse industriële R&D-uitgaven. Ook voor de economie van de twee provincies zelf is de industrie, met zo'n 150.000 arbeidsplaatsen, van groot belang.
Actielijnen
Het onderzoek leverde tevens aanbevelingen op hoe de maakindustrie in onze regio verder te versterken. Imagoversterking was er daar een van. Maar ook de overige aanbevelingen hebben BOM en LIOF zich ter harte genomen en uitgewerkt in nog vijf andere actielijnen: toeleveren en uitbesteden, automotive, intelligente systemen, industrie-universiteit en strategie. Het actieprogramma dat tot nu toe onder de werktitel "Make it" werd gevoerd, is vandaag eveneens omgedoopt tot Famous Factory Land. Het programma heeft als algemeen doel de concurrentiekracht van de industrie in Limburg en Brabant verder te versterken.
Voortgang
Ook in de overige genoemde actielijnen van het programma werd in het afgelopen jaar flinke vooruitgang geboekt en zijn er al verscheidene projecten van start gegaan. Zo worden binnen de actielijn Toeleveren en Uitbesteden toeleveranciers en uitbesteders en hun samenwerkingsrelaties doorgelicht met behulp van de scanmethodiek, de Demain Chain Navigator. Ook worden toeleveranciers ondersteund bij het op- of uitbouwen van competenties als marketing, inkoop en engineering. Bij de actielijn Automotive ligt de nadruk met name op het versterken van het automotive kennisnetwerk. Voorbeelden hiervan zijn de actieve ondersteuning bij de opzet van het Automotive Technology Center in Eindhoven, het stimuleren van samenwerking met buitenlandse automotive regio's zoals Vlaanderen en Nordrhein Westfalen en het uitgeven van een Regionale Automotive Atlas. Bij de actielijn Intelligente Systemen draait het met name om kennisuitwisseling. Het project I-products ondersteunt MKB-bedrijven o.a. met workshops bij het integreren van 'embedded software' in hun produkten of bedrijfsvoering. De actielijn Industrie-universiteit moet onder meer de samenwerking bevorderen tussen de kennisinstellingen en de industrie. Het doel is de kennisintensiviteit van de Brabants-Limburgse industriecluster verder te versterken. Een van de activiteiten van de actielijn Strategie is het opzetten van een vervolgstudie binnen de maakindustrie. De uitkomsten van deze studie moeten vooral handvaten bieden voor de verschillende specialistische toeleveranciers in Brabant en Limburg.
-.-.-.-.-.-.-.-
Weert, 14 mei 2003