GroenLinks
-
Milieubeweging positief over collegeakkoord Noord-Holland
14 mei 2003
Zowel de Milieufederatie Noord-Holland als Milieudefensie hebben
positief gereageerd op het college-akkoord van Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland, dat sinds gisteren bestaat uit VVD, CDA, GroenLinks en
D66. De milieuclubs zijn vooral blij met het schrappen van een nieuw
wegtrace tussen de A6/A9. Dit mag gezien worden als een
onderhandelingssucces van GroenLinks.
Gisteravond is een meerderheid van de Provinciale Staten van
Noord-Holland akkoord gegaan met het collegeakkoord van VVD, CDA,
GroenLinks en D66. Geen A6-A9 door of onder het Gein, 12,5 miljoen
euro extra voor aankoop van natuur-gebieden en 7 miljoen euro per jaar
extra voor openbaar vervoer. Dat zijn enkele saillante punten uit het
coalitieakkoord. Albert Moens, voormalig burgemeester van Oostzaan,
is de GroenLinks-gedeputeerde geworden. Hij krijgt de portefeuille van
natuur, milieu, energie, welzijn en sociale infrastructuur en
volkshuisvesting.
Milieubeweging
De Milieufederatie Noord-Holland is positief over het akkoord als het
gaat om de wens ruimte voor woningen en bedrijven te vinden binnen de
bestaande bebouwingscontouren, de beperking van de ongebreidelde groei
van Schiphol, het schrappen van de verbinding A6-A9, de aandacht voor
lokale luchtkwaliteit en gezondheid en het aan banden leggen van de
bollenteelt. Negatief is de milieufederatie over een tweede grote
zeesluis bij IJmuiden en de voortdurende onduidelijkheid over de
toekomst van de Wijkermeerpolder.
Milieudefensie heeft in een persbericht laten weten verheugd te zijn
over het schrappen van het wegtrace tussen A6/A9. Met dit besluit
beschermt de provincie waardevolle natuur- en recreatiegebieden als
het Gein, Naardermeer, Ouderkerkerplas en de Hoge Dijk, aldus
Milieudefensie, die overigens ook laat weten tegen de tweede zeesluis
en de tweede Coentunnel te zijn.
Terugblik
Voor en na de statenverkiezingen heeft GroenLinks steeds haar voorkeur
uitgesproken voor een centrumlinks college bestaande uit PvdA, CDA en
GroenLinks. Helaas bleek bij de openbare collegeonderhandelingen
een week na de verkiezingen daarvoor geen politiek draagvlak te
bestaan. De PvdA hield alle opties open (en meldde een paar dagen
later voor voortzetting van de oude coalitie van VVD, CDA en PvdA te
zijn) en het CDA sloot een centrumlinkse variant uit. GroenLinks is
toen op de uitnodiging van VVD, CDA en D66 ingegaan om
onderhandelingen over coalitievorming in te gaan. Dit vanuit de
gedachte dat je in principe het beste je GroenLinkse programmapunten
kun realiseren als je in een college zit. De uitkomst van de
onderhandelingen zou natuurlijk uitsluitsel moeten geven of
college-deelname echt die meerwaarde zou hebben. Op 1 mei heeft de
fractie van GroenLinks geconcludeerd dat het collegeprogramma, de
financiële vertaling daarvan en de portefeuilleverdeling voldoende
GroenLinks gehalte hebben om 'ja' te zeggen tegen deze coalitie.
Resultaten
GroenLinks heeft in de onderhandelingen goede resultaten geboekt op
rie groene verkiezingsthema's:
1. Betere bescherming van natuur en landschap
In het onderhandelingsakkoord wordt 12,5 miljoen euro uitgetrokken
voor het realiseren van de ecologische hoofdstructuur. Dat is hard
nodig nu het rijk bezuinigt op zijn bijdragen voor de aankoop van
natuurgebieden. Ook zal het nieuwe college zich beleidsmatig en
financieel inspannen voor intensiever grondgebruik om het
groene buitengebied zoveel mogelijk te sparen voor bebouwing.
2. Meer geld voor openbaar vervoer en fiets
Er wordt jaarlijks 7 miljoen euro extra uitgetrokken om knelpunten in
het openbaar vervoer op te lossen. Vijf miljoen daarvan is bestemd
voor Noord-Holland Noord. Daarnaast is afgesproken dat de provinciale
rijksbezuinigingen op de exploitatie van het streekvervoer niet
automatisch worden doorgevoerd.
3. Meer betaalbare woningen
Het nieuwe college verplicht zich om actief bij te dragen aan behoud
en bouwen van voldoende huur- en koopwoningen. Daarbij zal met name
aandacht zijn voor de huisvestingsbehoefte aan starters en senioren.
Zee- en luchthaven
Het sluiten van een coalitie is ook het sluiten van compromissen. Het
is GroenLinks op een aantal onderwerpen niet gelukt het al vastgesteld
beleid te veranderen. Zo gaat het akkoord uit van de al eerder
vastgestelde meerderheidsopvatting in de staten dat er een nieuwe
grote zeesluis bij IJmuiden moet komen en dat de provincie voor de
bouw daarvan 34 miljoen euro provinciaal geld reserveert. GroenLinks
heeft aan die opvatting wel een aantal extra voorwaarden weten te
verbinden. Zo mag een nieuwe zeesluis niet leiden tot extra
doorvoerfuncties in de Noordzeekanaal-havens en moet ook het
havenbedrijfsleven meebetalen, anders besteedt de provincie er ook
geen geld aan.
Over Schiphol zijn heel behoorlijke afspraken gemaakt. Tot op heden
leefde bij de provincie de wens om Schiphol naar zee te verplaatsen
(vooral de PvdA is daar voorstander van). GroenLinks is daar tegen.
Vastgelegd is nu dat Schiphol op haar huidige locatie blijft. Verder
was door de provincie al ruimte gereserveerd voor aanleg van de zesde
en zelfs zevende baan. Afgesproken is nu dat een nieuwe baan er pas
komt als een van de bestaande banen wordt gesloten (wat per saldo
zelfs milieuwinst kan opleveren). Ook is afgesproken dat de provincie
de plaatsing in de regio van extra meetpunten coördineert om de
geluidsoverlast te meten. Wij zien de opgenomen teksten over Schiphol
dan ook als winst en niet als concessie.
Het collegeakkoord is hier te vinden.
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl