Persbericht
Uit introductie in Nederland blijkt:
Xerox DocuColor iGen3 Digitale Productiepers is snel rendabel
Amstelveen, 14 mei 2003 -- Het is een forse investering, zo¹n Xerox DocuColor iGen3 met een listprijs van 722.000 euro. Tijdens de Nederlandse persintroductie op 8 mei jongstleden in Amstelveen van de revolutionaire digitale kleurenpers van Xerox vertelden drie ondernemers uit de grafimedia sector hoe zij deze investering rendabel kunnen maken.
TED Gigaprint, een van de drie, heeft binnen drie maanden na installatie van de eerste machine al iets meer dan een miljoen afdrukken gerealiseerd. De Budelse heeft het contract getekend, maar krijgt de DocuColor iGen3 in juni. Holland Ridderkerk is kort geleden begonnen met de iGen3 en heeft binnen twee weken al meerdere applicaties gerealiseerd. De argumenten van de drie directeuren wijken op details af, maar zien er in grote lijnen vergelijkbaar uit. Een volume van 400.000 afdrukken per maand is een soort richtlijn in de markt als het gaat om het rendabel maken van zo¹n investering. "Maar het gaat niet alleen om volume, vooral ook om de prijs", zeggen ze. Met de DocuColor iGen3 kunnen ze klanten meer bieden voor minder geld; minder in vergelijking met offset dat relatief duur is bij oplagen tot 5.000 stuks. "En de lagere kostprijs wordt uiteraard voor een deel aan de klant doorberekend, maar betekent voor de leverancier tegelijkertijd de kans op een hogere marge." Dat zeggen Maarten-Jan Tacke (De Budelse) en Gert-Jan Mulder (Holland Ridderkerk). Niet alleen kunnen zij hun klanten applicaties leveren tegen lagere prijzen S, het digitale drukwerk biedt mogelijkheden die offset niet kent:
ß Personaliseren
ß Individualiseren
ß Snellere doorlooptijden
ß Geen voorraden noodzakelijk
"Wij bestaan van traditioneel drukwerk dat digitaal wordt", aldus Henk Wijmans, directeur van TED Gigaprint. Hij verwacht binnen enkele jaren zes DocuColors iGen3 Digital Presses te hebben staan. Het bedrijfsmodel van TED Gigaprint wijkt af van de andere twee ondernemingen omdat TED Gigaprint een zuiver printservicebedrijf is, terwijl De Budelse en Holland Ridderkerk hun printservice combineren met de traditionele grafische activiteiten, inclusief prepress en opmaak. Maarten-Jan Tacke denkt daarom, behalve de verwachte uitbreiding op en vervanging van offset, met de DocuColor iGen 3 tevens zijn bestaande offset-klanten beter te kunnen houden vanuit de filosofie van OEone stop shop¹. "In die zin is het ook een beetje een defensieve investering in een grafische markt die in moeilijkheden zit. Daar hoeft niemand omheen te draaien." Tacke is zelfs van plan straks een deel van zijn zwart/wit-printproducties op de iGen3 te gaan draaien.
Investering van een miljard dollar
Xerox heeft meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van de DocuColor iGen3 Digital Press, mede omdat Xerox de grafische markt ziet veranderen en denkt dat deze revolutionaire, digitale kleurenpers het juiste antwoord is op de transities die zich in deze sector momenteel afspelen. Dat zei Eef de Ridder, Xerox Director Production Systems Group, tijdens de persintroductie in Amstelveen. "Volgens een rapport van de ING maakt slechts 30 procent van de grafische bedrijven winst en heeft vrijwel iedereen last van een slechte solvabiliteit (geld in kas)", vertelt hij. Belangrijkste oorzaak hiervan ligt in het feit dat de grote meerderheid van de grafische bedrijven met oud gereedschap nieuw werk probeert te maken. OEVroeger kocht je een nieuwe vierkleurenpers en kon je als het ware bij de telefoon gaan zitten wachten op orders", vertelde één van de aanwezigen. "Tegenwoordig echter worden de eisen die klanten stellen aan doorlooptijden steeds hoger. In 2005 zal volgens onderzoek van het Amerikaanse RIT 33 procent van de grafische producties binnen 24 uur klaar en afgeleverd moeten zijn", citeert De Ridder een belangrijk rapport van Frank Romano. Oplagevolumes gaan omlaag. In 2005 kent 78 procent van de producties een oplage die ligt onder de 5.000 stuks. En het aantal digitale fullcolour afdrukken stijgt van 7,2 miljard in 2002 naar ruim 27 miljard in 2004, althans volgens weer een andere onderzoeksbureau, namelijk volgens CAP Ventures.
Groeimarkten
De groei zit vooral in direct mailing, die door kleurgebruik aantoonbaar hogere responsratio¹s kent, maar ook in advertising en promotion, waar de oplagen laag zijn maar de eisen aan kleurkwaliteit hoog zijn en de transitie van offset naar digitaal het duidelijkst is. Ondanks de tegenwerking die hier nog wordt ervaren vanuit de traditionele bedrijfsmodellen in de reclame- en promotiesector. Een derde groeimarkt voor digitale producties is te vinden in de boekenmarkt, waar het binnenwerk steeds vaker digitaal on demand in zwart/wit wordt geproduceerd en waar de omslagen vervolgens in fullcolour van een digitale kleurenpers afkomen en zodoende gepersonaliseerd kunnen worden.
Ook document outsourcing is een duidelijke groeimarkt die met elf procent per jaar toeneemt en waarin in 2001 wereldwijd al een omzet van 23 miljard euro werd behaald. Onderzoeker Romano die met deze cijfers kwam, zei erbij dat tegen deze achtergrond grafimediabedrijven document outsource bedrijven zouden moeten worden. En dat is precies wat TED Gigaprint al jaren is en wat in iets andere vorm ook Holland Ridderkerk en De Budelse voor ogen staat.
Concurrentie in deze sector is echter niet alleen gericht op volume en prijs per afdruk. Naast elke euro die wordt besteed aan druk- of printwerk staat volgens onderzoekers van IDC en CAP Ventures maar liefst zes euro (!) voor contentbeheer en fulfilment. En het is juist in deze verhouding waar digitaal werken tot een enorme kostenverlaging in staat is. Want het traditionele werkproces bestaat in grote lijnen uit:
Auteur Uitgever Redactie Productiebegeleiding Drukken Afwerken Transport Voorraad Bestelling Order rapen Factureren Verpakken Adresseren Distributie Incasso.
Workflow
TED Gigaprint heeft zelf een digitale workflow systeem ontwikkeld (DocuTraffic) dat in staat is tien van deze vijftien stappen te automatiseren. Uiteraard heeft dat grote gevolgen voor de kostprijsverhouding tussen productie en content/fulfilment. Xerox heeft zelf uiteraard ook oplossingen op dit terrein. De recente aankondiging van Xerox FreeFlow (waarin onder meer workflow systemen DigiPath en DocuColor SP zijn vervat) moet in dit licht worden gezien, net als de herstructurering van Xerox waarin een uiterst belangrijke rol voor software en services van Xerox Global Services is weggelegd.
Het gaat in de discussie over de rentabiliteit van een investering in de DocuColor iGen3 dan ook eigenlijk niet eens zozeer om het volume afdrukken, al is dat bij de meesten wel de primaire zorg. Veel belangrijker is het om een nieuwe benadering van de documentcyclus te kunnen realiseren, waarin informatie- en communicatietechnologie de sleutel is.
Nieuwe introducties
Tegen deze achtergrond verwacht Xerox de enorme investering in de ontwikkeling van de DocuColor iGen3 te kunnen verantwoorden. Al is het uiteraard onmogelijk om een miljard dollar terug te verdienen met de introductie van één nieuw type machine, zelfs als deze zo revolutionair is als de iGen3. "Maar het is duidelijk dat op basis van de voor de iGen3 ontwikkelde techniek veel meer nieuwe introducties zullen volgen", vertelt Rob Stokmans, als business manager voor de kleurenmarkt uiteraard aanwezig in Amstelveen. Hij wijst erop dat Xerox vast van plan is de DocuTech-technologie voor zwart/wit productie van vooral print on demand applicaties te migreren naar de unieke ultrasone overdrachtstechniek die nu in de iGen3 voor het eerst is ingezet om een contactloze en daardoor nagenoeg perfecte afdrukkwaliteit tot stand te brengen (zie kader). Dat betekent dat de iGen3 patenten eveneens hun weg zullen vinden naar de grote zwart/wit-markt. "Er staan wereldwijd zo¹n 25.000 DocuTechs", vertelt Stokmans. "Alleen die markt is al in staat om de investeringen in deze nieuwe technieken te kunnen verantwoorden. Terwijl we bij onze klanten merken dat zij, net als De Budelse, Holland Ridderkerk en TED Gigaprint vooral óók enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheden van digitaal fullcolour printen op de DocuColor iGen3. Dat betekent dat ook die marktpotentie enorm is. Maar niemand weet hoe groot de potentie van digitale kleurenpersen werkelijk is."
Technische specificaties van de Xerox DocuColor iGen3 Digitale Productiepers op een rij:
Snelheid van 3000 vel plano per uur
- Max. 6000 afdrukken A4 per uur
- Max. formaat: 365 mm x 521 mm (min.178 mm x178 mm)
- Snelheid gelijk bij elk grams gewicht
- OESingle Pass Patented Imaging¹
- Omkeerinrichtingen (2 stuks)
- Vierkleurendruk (CMYK)
- Smartpress intelligentiesysteem
- Geconditioneerde druktoren
Nieuw ontwikkelde toner
- Gladde element structuur voor een egalere weergave
- Hoge pigmentatie waardoor zeer dunne laagdikte mogelijk
- Drukwerkveredeling mogelijk
- "Look and feel¹ van offset
- Toner tijdens productie bij te vullen
- Goede kleurweergave; 80% van de Pantone reeks
Beeldopbouw direct op de transferbelt
- Transfer op papier o.a. middels ultrasone geluid- en drukgolven
- Resolutie 600 X 4800 dpi
- Berekening van 10 miljoen pixels per seconde
- Kleurcorrectie curves van 256 waarden
- Afdruk in rasterwaarden n.: 60,70,85 en stochastisch
Front end met Creo SPIRE
- Gebaseerd op SPIRE platform (NT)
- Interface als DocuColor 2000 serie
- Ondersteunt Darwin en VPS data
- Volledige integratie prepress workflow
- Brisque, Prinergy, Apogee, S
- Platform voor de grafische markt
- Geavanceerd Colour Management
Front end met Xerox Common Controller
- Gebaseerd op SUN platform
- DocuSP interface
- Ondersteunt VIPP en AFP data
- Controller voor DocuTech, Docuprint, DocuColor 2000 serie en iGen3
- Xerox "Advanced" Colour Management
Unieke eigenschappen van de DocuColor iGen3:
o iGen3 is de eerste echte fullcolour digitale productiemachine, in staat om >1 miljoen kleurafdrukken per maand te maken.
o Snelste losblad kleurenproductiemachine.
o Variabele data printing op volle/maximale machinesnelheid.
o Geen insteltijd, geen omsteltijd, geen inschiet, geen uitval/afval.
o Digitale vierkleuren vellenpers met grootste afdrukformaat (36 x 52 cm; klein Speedmaster formaat).
o De iGen3 is in staat het grootste gamma aan papiersoorten te bedrukken, van glad (MC) tot zeer ruw (voorgerilled).
o Tot 19 verschillende papiersoorten te combineren binnen één printjob.
o Proefprint is te maken zonder vertraging productie of kans op fouten.
o On-line remote service voorzieningen.
o Kleurregistratie tweemaal zo nauwkeurig als offset, dus geen sluitverschillen.
o iGen3 heeft grootste kleurbereik, ongeacht technologie.
o Afdrukken probleemloos af te werken, b.v. lamineren, UV-lak, etcetra.
o Enige afdruksysteem ter wereld dat daadwerkelijk modulair is.
o Maximaal 24 modules beschikbaar voor on-line afwerking, waarvan sommigen zelfs parallel te koppelen.
o Complete workflow, vanaf inscannen opzichtmodellen tot compleet afgewerkt product.
o De iGen3 is uiteraard ook onderdeel van het unieke gemeenschappelijk Xerox printerplatform: DocuSP en Digipath.
o Specifiek voor grafische industrie: Brisque/Prinergy compatible workflow met Creo Digital Front End
Over Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwikkeling/management en document outsourcing.
Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum in Grenoble (Frankrijk). Meer informatie over Xerox Europe is te vinden op www.xerox.com.
Xerox®, The Document Company®, het digitale X® en Phaser® zijn handelsmerken van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen.
---