Nederlandse Spoorwegen

Persinformatie
Utrecht, 14 mei 2003

NS-treinen wachten vaak wel op overstappers

In een aantal GPD-bladen wordt vandaag ten onrechte beweerd dat NS treinen niet meer op elkaar laat wachten om bij vertraging aansluitingen over te nemen. NS kent een wachttijdregeling om in geval van vertragingen aansluitende treinen een aantal minuten te laten wachten. Ieder jaar wordt deze regeling opnieuw vastgesteld, omdat in iedere nieuwe dienstregeling de aansluitingen veranderen. Het is onjuist dat nooit meer op aansluiting wordt gewacht. En zeker niet "om de punctualiteit kunstmatig hoog te houden". Maar met te lang wachten op een vertraagde trein is niemand gediend; met zo veel mogelijk op tijd rijdende treinen wel. Daarom wordt er een beperkt aantal minuten gewacht. Hoeveel dat is, verschilt per knooppunt en per trein.

In geval van vertraging waardoor reizigers een aansluiting dreigen te missen moet NS de afweging maken of aansluitende treinen wel of niet gaan wachten. Daarbij spelen de volgende aspecten een rol:

het risico dat door te blijven wachten er aansluitingen op een volgend knooppunt in gevaar komen de hoeveelheid reizigers in de niet vertraagde treinen die door het wachten gedupeerd wordt versus de hoeveelheid reizigers die gedupeerd wordt door de aansluiting niet over te nemen. de hoeveelheid vertraging die reizigers oplopen door het missen van een aansluiting.

Voor de vele duizenden aansluitingen per dag op het NS-net is vastgesteld hoeveel minuten een bepaalde trein kan blijven wachten, met inweging van bovenstaande aspecten. Bij iedere nieuwe dienstregeling wordt dit opnieuw vastgesteld. In de afgelopen jaren is de frequentie op veel trajecten verhoogd, zodat het missen van een aansluiting, zeker in de Randstad, voor veel reizigers minder ernstige gevolgen heeft dan vroeger. Vaak vertrekt de volgende trein binnen 10 of 15 minuten. Dan is er minder reden om lang te wachten op overstappers. Op het drukbereden spoorwegnet is het risico van 'olievlekwerking' groot: als bijvoorbeeld op het ene knooppunt een aantal reizigers geholpen wordt door met één trein op aansluiting te blijven wachten, kan het dat daardoor op een volgend knooppunt een half uur later drie treinen moeten blijven wachten. En er is grote kans dat door het vertraagd rijden op het drukke spoorwegnet ook andere treinen onderweg elkaar in de wielen gaan rijden en vertraging oplopen. Zo kan door één keer (te lang) wachten op een aansluiting de hoeveelheid vertraagde reizigers èn treinen enorm toenemen. Daar zit niemand op te wachten. Daarom wordt de wachttijdregeling voor veel knooppunten ieder jaar aangescherpt. Niet om de punctualiteit kunstmatig hoog te houden, maar om uiteindelijk zo min mogelijk reizigers de dupe te laten zijn van vertragingen. Dat neemt niet weg dat bij iedere afweging om wel of niet te wachten nooit alle reizigers tevreden gesteld kunnen worden. Maar altijd maar blijven wachten is zeker niet de beste oplossing.

De computers van ProRail Railverkeersleiding houden dagelijks bij hoeveel aansluitingen gehaald en gemist worden. Onderstaand de resultaten van het afgelopen jaar, onderdeel van de ieder kwartaal gepubliceerde kwaliteitscijfers:

| |2002 | | | |2003 | | |1e |2e |3e |4e |1e | | |kwarta|kwarta|kwarta|kwarta|kwarta| | |al |al |al |al |al | |Oordeel van klanten over¹| | | | | | |: | | | | | | |- op tijd rijden |4,9 |5,4 |5,5 |5,2 |5,3 | |- beschikbaarheid |6,9 |6,9 |7,2 |6,8 |7,0 | |zitplaats | | | | | | |- informatie bij |5,6 |5,8 |5,7 |5,8 |5,7 | |vertragingen | | | | | | |- sociale veiligheid |6,6 |6,6 |6,7 |6,6 |6,7 | |- reinheid treininterieur|6,0 |6,0 |6,1 |6,3 |6,1 | |en station | | | | | | |- klantgerichtheid |6,3 |6,3 |6,4 |6,3 |6,3 | |personeel | | | | | | |- algemeen oordeel |6,1 |6,4 |6,5 |6,3 |6,3 | | | | | | | | |Punctualiteit²: | | | | | | |- treinen op tijd³ |82,2% |82,0% |83,5% |76,8% |82,9% | |- gerealiseerde |89,9% |90,1% |90,8% |87,4% |90,6% | |aansluitingen | | | | | | |- niet gereden treinen |1,8% |1,6% |1,6% |3,8% |1,5% | |(t.o.v. dienstregeling) | | | | | |

¹ Klanttevredenheid: rapportcijfer op basis van 1-10 (in opdracht van Ministerie van Verkeer & Waterstaat, consumentenorganisaties en NS). ² Punctualiteitscijfers: bron ProRail.
³ Maximaal 3 minuten te laat bij aankomst.

|Noot aan| |Meer informatie voor redacties: NS Persvoorlichting | |de | |030-2357070 | |redactie| | |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --