Gemeente Ede
nummer 116 / Ede, 13 mei 2003
Gemeente Ede scoort goed onder sociale diensten
Vorig jaar heeft de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (Sociale Dienst)
van de gemeente Ede deelgenomen aan een vergelijkend onderzoek naar de
bedrijfsvoering van sociale diensten: de zogeheten benchmark over het
jaar 2001. Uit de resultaten bleek dat de gemeente Ede het over het
algemeen goed heeft gedaan.
Een benchmark is een instrument dat het mogelijk maakt om eigen
resultaten te vergelijken met de (gemiddelde) prestaties van andere
organisaties. Voor elke organisatie is van belang om goed inzicht in
de eigen prestaties en die van anderen te hebben. Bij de benchmark is
gekeken naar wat goed gaat bij de eigen sociale dienst, wat een andere
organisatie beter doet en welke voorbeelden bruikbaar zijn voor de
eigen organisatie. Op deze wijze is duidelijk geworden hoe Werk,
Inkomen en Zorg van de gemeente Ede de bijstandswet uitvoert en hoe
andere sociale diensten dat doen.
Ede nam deel in een kring met nog acht andere gemeenten (o.a.
Haarlemmermeer, Purmerend, Alphen a/d Rijn, Rheden). Vooral op het
gebied van de uitvoeringskosten per klant en de terugvorderingsquote
(in welke mate de sociale dienst erin slaagt het nog uitstaande saldo
bij (ex)klanten te vorderen) waren de resultaten ten opzichte van de
kring en het landelijk gemiddelde goed.