BedrijfsautoRAI

14-05-2003

Overeenstemming tussen DaimlerChrysler en vervoerders over tolheffing

DaimlerChrysler AG zal met haar toeleveranciers overeenkomsten afsluiten inzake het doorberekenen van de tolheffing, die het gevolg is van vervoer dat in opdracht van het concern wordt gedaan.

Deze overeenkomsten zijn van toepassing voor alle onderdelen van het concern, inclusief de dochterondernemingen. De regeling zal gelden voor het transport van materialen van en naar de productievestigingen van DaimlerChrysler AG, de onderdelenlogistiek en het vervoer van nieuwe voertuigen naar de eigen vestigingen en de dealers.

De tolheffing geldt voor bedrijfswagens vanaf 12 ton GVW, die gebruik maken van de Duitse snelwegen. Deze tolheffing wordt per 31 augustus 2003 ingevoerd, de hoogte van de heffing is afgestemd op de gewichtsklasse en de emissiecategorie. De jaarlijkse opbrengst van de tolheffing wordt in Duitsland geraamd op 3,4 miljard euro. Volgens berekeningen zal de nieuwe tolheffing de kosten van het goederenvervoer over de weg aanzienlijk verhogen, een bedrag dat niet meer is terug te verdienen door efficiencymaatregelen.

Eckhard Cordes, lid van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor de bedrijfsautodivisie, merkte er het volgende over op: Wij willen een maximaal kwaliteitsniveau, ook voor het vervoer dat voor onze onderneming wordt verricht. Dat is alleen te realiseren door sterke dienstverlenende partners. Wij gaan ervan uit, dat andere verladers ons voorbeeld zullen volgen.

Een grootschalige overschakeling naar railvervoer zou een bijdrage kunnen leveren aan een compensatie van de kosten, maar de voordelen van het wegvervoer en de organisatorische hindernissen die gepaard gaan met vervoer en aflevering per spoor spreken tegen de logica van zon besluit.

DaimlerChrysler is er voorstander van dat er een relatie blijft tussen de opbrengst van de tolheffing en de verbetering van de wegeninfrastructuur. Volgens Eckhard Cordes wordt door de kwaliteit van de infrastructuur de efficiency van het goederenvervoer over de weg bepaald, en daarmee het prestatieniveau van de Duitse economie.