Gemeente Groningen

dinsdag 13 mei:
Stadjers tevreden over gemeente
Meer dan zeventig procent van de Groningers is tevreden over de dienstverlening van de gemeente Groningen. Dat is een van de conclusies uit het Omnibusonderzoek 2002. Elke twee jaar laat de gemeente een onderzoek doen naar de kwaliteit van de dienstverlening en het imago.

Het imago van de gemeente is positief: gemiddeld krijgt de gemeente als rapportcijfer een 6,8. Het Omnibusonderzoek 2002 concludeert dit op basis van een steekproef waarbij vijfhonderd stad-Groningers van achttien jaar en ouder telefonisch geënquêteerd zijn. Zij vinden dat de gemeente betrouwbaar is, de zaken voor de burgers goed geregeld zijn en dat de gemeente goed werk levert.

Informatie en dienstverlening
Het Omnibusonderzoek gaat ook in op de manieren waarop de burger zich informeert. Zo blijkt dat Stadjers gemeentelijke informatie het liefst thuis op de mat krijgen. Inwoners van Groningen vinden de Gezinsbode nog steeds het beste medium voor de gemeentelijke informatie. Alleen als Stadjers zelf een gerichte vraag hebben, bellen ze met de gemeente of zoeken ze op de gemeentelijke website.

Het Gemeentelijk Informatie Centrum (GIC) is bij ruim de helft van de Stadjers bekend en ongeveer de helft van alle burgers weet van te bestaan van de gemeentelijke Ombudsvrouw. Als punt van kritiek noemt meer dan de helft van de ondervraagden het langs elkaar heen werken van medewerkers van de gemeente. Dertig procent van de burgers geeft aan zo weinig mogelijk met de gemeente te maken te willen hebben.