Gemeente Groningen
dinsdag 13 mei:
Stadjers tevreden over gemeente
Meer dan zeventig procent van de Groningers is tevreden over de
dienstverlening van de gemeente Groningen. Dat is een van de
conclusies uit het Omnibusonderzoek 2002. Elke twee jaar laat de
gemeente een onderzoek doen naar de kwaliteit van de dienstverlening
en het imago.
Het imago van de gemeente is positief: gemiddeld krijgt de gemeente
als rapportcijfer een 6,8. Het Omnibusonderzoek 2002 concludeert dit
op basis van een steekproef waarbij vijfhonderd stad-Groningers van
achttien jaar en ouder telefonisch geënquêteerd zijn. Zij vinden dat
de gemeente betrouwbaar is, de zaken voor de burgers goed geregeld
zijn en dat de gemeente goed werk levert.
Informatie en dienstverlening
Het Omnibusonderzoek gaat ook in op de manieren waarop de burger zich
informeert. Zo blijkt dat Stadjers gemeentelijke informatie het liefst
thuis op de mat krijgen. Inwoners van Groningen vinden de Gezinsbode
nog steeds het beste medium voor de gemeentelijke informatie. Alleen
als Stadjers zelf een gerichte vraag hebben, bellen ze met de gemeente
of zoeken ze op de gemeentelijke website.
Het Gemeentelijk Informatie Centrum (GIC) is bij ruim de helft van de
Stadjers bekend en ongeveer de helft van alle burgers weet van te
bestaan van de gemeentelijke Ombudsvrouw. Als punt van kritiek noemt
meer dan de helft van de ondervraagden het langs elkaar heen werken
van medewerkers van de gemeente. Dertig procent van de burgers geeft
aan zo weinig mogelijk met de gemeente te maken te willen hebben.