Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Weggebruiker vindt rijden zonder wegverlichting zwaarder

Weggebruikers vinden het rijden op een snelweg moeilijker wanneer de wegverlichting is uitgeschakeld. Voor de snelheid en reistijd maakt het niet uit of de lichtmasten wel of niet aan zijn, maar de weggebruiker vindt een rit in de duisternis wel zwaarder en moet onderweg meer corrigeren en bijsturen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat. Doel van het onderzoek is om te kijken hoe weggebruikers het autorijden ervaren wanneer de verlichting uit is. De resultaten zijn belangrijk om te kunnen bepalen wanneer en in welke omstandigheden Rijkswaterstaat de wegverlichting kan dimmen. Het dimmen van wegverlichting past in het beleid van de rijksoverheid om zuiniger om te springen met energie en om lichtvervuiling voor omliggende natuurgebieden en woonwijken te beperken.
Het onderzoek waaraan 64 proefpersonen deelnamen, is net na de avondspits en later op de avond uitgevoerd. Weggebruikers blijken later op de avond minder hard te rijden wanneer de wegverlichting is gedoofd. Daarmee compenseren zij de inspanning die zij moeten leveren bij het rijden in duisternis. Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen tijdens het rijden in het donker een hogere hartslagfrequentie hebben en minder vaak met hun ogen knipperen.
De conclusies worden verwerkt in de Beleidsnota Openbare Verlichting die medio 2003 naar de Tweede Kamer gaat. Lees voor meer informatie het volledige persbericht. De rapporten zijn ook te downloaden: deel 1 en deel 2.