Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Weggebruiker vindt rijden zonder wegverlichting zwaarder
Weggebruikers vinden het rijden op een snelweg moeilijker wanneer de
wegverlichting is uitgeschakeld. Voor de snelheid en reistijd maakt
het niet uit of de lichtmasten wel of niet aan zijn, maar de
weggebruiker vindt een rit in de duisternis wel zwaarder en moet
onderweg meer corrigeren en bijsturen. Dit blijkt uit een onderzoek
van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat.
Doel van het onderzoek is om te kijken hoe weggebruikers het
autorijden ervaren wanneer de verlichting uit is. De resultaten zijn
belangrijk om te kunnen bepalen wanneer en in welke omstandigheden
Rijkswaterstaat de wegverlichting kan dimmen. Het dimmen van
wegverlichting past in het beleid van de rijksoverheid om zuiniger om
te springen met energie en om lichtvervuiling voor omliggende
natuurgebieden en woonwijken te beperken.
Het onderzoek waaraan 64 proefpersonen deelnamen, is net na de
avondspits en later op de avond uitgevoerd. Weggebruikers blijken
later op de avond minder hard te rijden wanneer de wegverlichting is
gedoofd. Daarmee compenseren zij de inspanning die zij moeten leveren
bij het rijden in duisternis. Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen
tijdens het rijden in het donker een hogere hartslagfrequentie hebben
en minder vaak met hun ogen knipperen.
De conclusies worden verwerkt in de Beleidsnota Openbare Verlichting
die medio 2003 naar de Tweede Kamer gaat. Lees voor meer informatie
het volledige persbericht. De rapporten zijn ook te downloaden:
deel 1 en deel 2.