PERSBERICHT - 2003-05-14
Onderzoek naar publieksevenementen
Evenementen belangrijk voor (inter)nationaal toerisme
Nederland heeft een goed gevulde evenementenkalender. Maar er worden te weinig grootschalige evenementen in Nederland georganiseerd. Dit blijkt uit onderzoek dat ReSpons Evenementen Monitor in opdracht van Toerisme Recreatie Nederland (TRN) heeft uitgevoerd.
Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de Nederlandse
evenementenmarkt van 1998 2002, waarbij het profiel van de Nederlandse
bezoeker en haar bestedingen is meegenomen.
Grote evenementen zoals een WK Wielrennen op de weg, een Euro 2000, of
een jaar gekoppeld aan een thema zoals het Van Gogh & Gauguin jaar of
de Floriade zijn van enorme betekenis voor de promotie van Nederland
als bestemming voor de toerist de zakelijke reiziger. Immers
publieksevenementen zijn één van de pijlers van het Nederlands
toerisme, aldus Gerben Baaij, Hoofd Productontwikkeling van TRN.
In Nederland zijn er binnen de publieksevenementen twee
hoofdcategorieën te onderscheiden: Jaarlijks Terugkerende Evenementen
(JTE) en Incidentele Evenementen. JTEs vormen in Nederland de grootste
groep publieksevenementen. Er vinden gemiddeld zon 65 per week plaats
op het gebied van sport, beeldende kunst, podiumkunsten en
maatschappij-sociaal-cultuur.
De laatste groep is oververtegenwoordigd en onder te verdelen in
stadsfeesten, jaarmarkten, braderieën en consumentenbeurzen. De JTEs
namen in Nederland toe tot 2001. Daarna was er sprake van een
stabilisatie. Dit heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de
markt van evenementen in de jaren 90 zo hard is gegroeid, dat op een
een verzadiging is opgetreden.
Incidentele Evenementen
Het aantal Incidentele Evenementen dat jaarlijks plaatsvindt, is in
verhouding tot de JTEs veel lager: 90 procent JTEs en 10 procent
Incidentele Evenementen. De Incidentele Evenementen zijn zowel
eenmalig als niet jaarlijks, zoals bijvoorbeeld een
Paardensportkampioenschap of een Sail Amsterdam.
Indien de huidige economische ontwikkelingen zich doorzetten, bestaat
de kans dat de markt voor Incidentele Evenementen inzakt, terwijl
juist dit soort evenementen een fundamentele rol spelen bij de
evenementen en het belang voor het binnenlands toerisme, aldus Gerben
Baaij.
36 euro per evenement
Evenementenbezoek is populair onder de Nederlandse bevolking. In 2003
heeft ruim 80 procent van de Nederlandse bevolking (vanaf 13 jaar en
ouder) een of meerdere evenementen bezocht. De meeste Nederlanders
bezoeken evenementen vaak samen. In de leeftijdscategorie 13 tot 19
jaar en 20 tot 29 jaar bezoekt bijna de helft 5 of meer evenementen.
Gemiddeld geeft een evenementenbezoeker in Nederland 36 euro uit aan
en tijdens een evenement. Het grootste deel van het geld hiervan wordt
besteed aan uitgaven in de horeca. Verder blijkt dat bezoekers van
Dance Events het meeste geld per evenement besteden, namelijk 67 euro.
Het minste geld geven de bezoekers van wereldmuziek uit namelijk 9,45
euro.
Toeristisch belang
Nederlands is een echt evenementenland: er valt altijd wel wat te
beleven, zowel voor de Nederlander als voor de buitenlandse bezoeker.
Grote internationaal aansprekende evenementen kunnen een trekker op
zich zijn. Deze evenementen blijken een belangrijke drijfveer te zijn
om gedurende een bepaalde periode naar Nederland te komen, licht Baaij
toe. TRN verricht geregeld onderzoek naar grote evenementen om te
kunnen meten wat de spin-off van deze evenementen is. Grote
evenementen kunnen organisatoren, sponsors en gemeenten samenbrengen
met het toeristische bedrijfsleven.
Evenementenprijzen
TRN is mede-initiatiefnemer van de Stichting Nationale
Evenementenprijzen. Deze prijs bestaat uit het jaarlijks uitroepen van
het leukste stadsevenement, het beste regio-evenement, de
evenementenstad van het jaar en het beste stadpromotie-evenement over
het jaar 2002.
De prijzen worden uitgereikt op donderdag 15 mei 2003 om 15.00 uur in
Rotterdam (zie ook www. evenementenprijzen.nl).