Persbericht
14 mei 2003
EBITDA PRIORITY TELECOM STIJGT TOT EUR 2,6 MILJOEN OVER HET EERSTE KWARTAAL VAN 2003
Hogere bruto marge en EBITDA bijdrage over nieuw verkregen omzet
Kerncijfers
| |1ste |4de |1ste | |(EUR miljoen) |kwartaal |kwartaal |kwartaal | | |2003 |2002 |2002* | |Omzet |26,6 |27,2 |29,0 | |Bruto marge |17,1 |16,1 |17,1 | |Bruto marge % |64% |59% |59% | |EBITDA |2,6 |1,6 |(4,7) | |Investeringen |(3,5) |(10,3) |(9,0) |
* De gepresenteerde cijfers over het 1e kwartaal van 2002 zijn exclusief omzet van de beëindigde residentiele terminating diensten en directe kosten van elk EUR 3,1 miljoen. Deze aanpassing is niet van invloed op de bruto marge. Per 1 juni 2002 beëindigde Priority Telecom deze residentiele terminating diensten.
Hoogtepunten
Stijging bruto marge bijdrage tot EUR 17,1 miljoen (of 64,2% van de omzet) in het eerste kwartaal van 2003 ten opzichte van EUR 16,1 miljoen (of 59,3% van de omzet) in het vierde kwartaal van 2002;
Stijging EBITDA tot EUR 2,6 miljoen (9,8% van de omzet) in het eerste kwartaal van 2003 ten opzichte van EUR 1,6 miljoen (6,0% van de omzet) in het vierde kwartaal van 2002;
Beschikbare liquide middelen van EUR 21,3 miljoen en beschikbare in-natura financiering van EUR 33,3 miljoen;
Uitstaande lange termijnschulden zijn gedaald tot EUR 22,0 miljoen;
Een voortgaande geplande reductie van activiteiten met een lage marge, activiteiten die onderhevig zijn aan sterke prijserosie of activiteiten met kredietrisico binnen de sector van de indirecte zakelijke spraakdiensten en de carriersector;
Belangrijke nieuwe contracten gesloten met belangrijke klanten als Multikabel en de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN); en
De benoeming van een Chief Development Officer en een onafhankelijk lid van de Raad van Commissarissen.
David Chadwick, Chief Executive Officer van Priority Telecom, over het eerste kwartaal van 2003: "Na de succesvolle daling van onze onderliggende kostenstructuur gedurende 2002, is Priority Telecom nu bezig met het tweede deel van de 'weg naar winstgevendheid'; het rationaliseren van de omzet gedurende het eerste halfjaar van 2003. Wij hebben de omzet verminderd of beëindigd die voortkomt uit overeenkomsten waarop een lage marge wordt behaald, die de onderneming blootstellen aan hoge debiteurenrisico's of waarvan de prijzen sterk onder druk staan. We richten de inspanningen van onze sales meer en meer op het afsluiten van nieuwe contracten met een kwalitatief hoogwaardiger omzet, met hogere marges en met een veel beter rendement.
Een belangrijk onderdeel van de omzetrationalisatie is het verminderen van de risico's die wij lopen in de volatiele carriermarkt, waarbij wij het gedeelte van de omzet dat voortkomt uit diensten die wij leveren aan andere telecom- en internetproviders verlagen. We hebben tevens besloten de activiteiten met betrekking tot de pre-select en off-net ISDN spraakdiensten in Noorwegen, waarop een uitzonderlijk lage marge werd behaald, te beëindigen vanaf het tweede en het derde kwartaal. Daardoor kunnen onze salesteams in Noorwegen zich nu gaan richten op de verkoop van onze hogere marge callcenter-diensten, Priority Telecom's Customer Contact Solution productlijn.
Hoewel deze stappen in de afgelopen kwartalen tot een gereduceerde omzet hebben geleid, is het belangrijk te constateren dat de bijkomende bruto marge en de bijdrage aan de EBITDA van de nieuw verkregen omzet aanmerkelijk is gestegen. Daarmee is een solide basis voor de toekomst gecreëerd, waarmee Priority Telecom in de resterende maanden van 2003 haar omzet succesvol verder kan laten groeien."
Operationeel
Door continu de markt te analyseren en zich voortdurend aan de omstandigheden aan te passen, slaagt Priority Telecom erin maximaal rendement te behalen uit de productiviteits- en efficiencyverbeteringen in 2002. In het eerste kwartaal van 2003 bleven de salesinspanningen van de onderneming gericht op het aanbieden van gebundelde diensten en het bieden van toegang tot het on-net glasvezelnet, die in potentie binnen 12 maanden een positieve vrije kasstroom kunnen genereren.
Priority Telecom realiseerde een aanzienlijke toename van de bruto marge, van 59,3% in het vierde kwartaal van 2002 tot 64,2% in het eerste kwartaal van 2003. Deze permanente verbetering van de bruto marge is het directe gevolg van een aantal factoren: het heronderhandelen van overeenkomsten met leveranciers waardoor de directe kosten van toegang buiten de footprint van het netwerk werden verlaagd, de daling van klanten die een lage marge genereren en het sluiten van nieuwe contracten die aanzienlijker hogere marges genereren.
In het eerste kwartaal van 2003 werd, als onderdeel van de rationalisatiestrategie, de beslissing genomen de contracten voor pre-select en off-net ISDN spraakdiensten met een uitzonderlijk lage marge in Noorwegen te beëindigen. Daarbij is een overeenkomst gesloten om het merendeel van deze contracten in het tweede en derde kwartaal van 2003 aan een lokale handelspartner over te dragen. Gedurende het eerste kwartaal van 2003 is Priority Telecom in Noorwegen gestart met de Customer Contact Solution (CCS) productlijn, om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar geavanceerde callcenter oplossingen.
In de loop van het eerste kwartaal van 2003 is tevens aangekondigd dat een belangrijk driejarig contract is afgesloten met de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Er is overeenstemming bereikt over het verlengen van een contract voor het leveren van een uit coax-kabel en glasvezel bestaand netwerk op maat, dat zeer snel dataverkeer mogelijk moet maken voor studenten en medewerkers van de Universiteit en het Medisch Centrum. Deze nieuwe service wordt aangeboden via het fijnmazige glasvezel- en coax netwerk van Priority Telecom, onder de merknaam Interkabel@KUN.
Bovendien is met Multikabel een miljoenencontract afgesloten voor "Geïntegreerde Diensten", waardoor Multikabel telefoondiensten kan leveren aan haar klanten in de provincie Noord-Holland. Door dit contract wordt Multikabel een volwaardige Multiple Services Operator (MSO) en kan het telefoondiensten aanbieden naast haar reeds bestaande kabel-TV en breedband internet producten.
Naast deze grote contracten zijn in Nederland nog verschillende andere belangrijke contracten afgesloten, waaronder een contract voor het aanbieden van Ethernet diensten aan de Gemeente Rotterdam en ISDN telefonie voor het Canisius Ziekenhuis.
Financieel overzicht
In het eerste kwartaal van 2003 is Priority Telecom erin geslaagd de EBITDA te laten stijgen tot EUR 2,6 miljoen (of 9,8% van de omzet), ten opzichte van EUR 1,6 miljoen (of 6,0% van de omzet) in het vierde kwartaal van 2002. De omzet bedroeg in het eerste kwartaal EUR 26,6 miljoen, ten opzichte van EUR 27,2 miljoen in het vierde kwartaal van 2002. Dit is een daling van 2,2%, grotendeels het gevolg van het rationalisatieprogramma. Bovendien is Priority Telecom erin geslaagd de directe kosten verder te reduceren, waardoor de bruto marge bijdrage steeg tot EUR 17,1 miljoen (of 64,2% van de omzet) in het eerste kwartaal van 2003 ten opzichte van EUR 16,1 miljoen (of 59,3% van de omzet) in het vierde kwartaal van 2002.
Gedurende het eerste kwartaal van 2003 is de omzet van Priority Telecom gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2002. De EBITDA steeg echter als gevolg van de van omzetrationalisatie en de kostenreductieprogramma's. De omzet daalde met EUR 2,4 miljoen, terwijl de EBITDA steeg met EUR 7,3 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2002 .
|Financieel resultaat |1ste |4de |1ste | |(EUR miljoen) |kwartaal |kwartaal |kwartaal | | |2003 |2002 |2002* | |Omzet |26,6 |27,2 |29,0 | |Directe kosten |(9,5) |(11,1) |(11,9) | |Bruto Marge |17,1 |16,1 |17,1 | |Bruto marge % |64% |59% |59% | |Operationele kosten |(14,5) |(14,5) |(21,8) | |EBITDA |2,6 |1,6 |(4,7) | |Investeringen |(3,5) |(10,3) |(9,0) | | | | | | |Liquide middelen |21,3 |26,9 |66,1 | |Langlopende verplichtingen |22,0 |22,7 |16,3 |
* De gepresenteerde cijfers over het 1e kwartaal van 2002 zijn exclusief omzet van de beëindigde residentiele terminating diensten en directe kosten van elk EUR 3,1 miljoen. Deze aanpassing is niet van invloed op de bruto marge. Per 1 juni 2002 beëindigde Priority Telecom deze residentiele terminating diensten.
Toelichting op het financieel overzicht
De omzet is in het eerste kwartaal van 2003 met EUR 0,6 miljoen (2,2%) gedaald tot EUR 26,6 miljoen ten opzichte van de EUR 27,2 miljoen over het vierde kwartaal van 2002, en is EUR 2,4 miljoen lager dan de EUR 29,0 miljoen over het eerste kwartaal van 2002. Deze omzetdaling is het directe gevolg van de rationalisatiestrategie, door contracten met een lage marge, onderhevig aan sterke prijserosie of contracten met hoog kredietrisico, te reduceren of zelfs te beëindigen, omdat de beschikbare middelen meer worden gericht op directe zakelijke klantencontracten met hoge marges, die voldoen aan de interne richtlijnen voor marge en winstgevendheid.
De directe kosten daalden in het eerste kwartaal van 2003 tot EUR 9,5 miljoen ten opzichte van EUR 11,1 miljoen in het vierde kwartaal van 2002 en EUR 11,9 miljoen in het eerste kwartaal van 2002. De reductie van de directe kosten is een gevolg van het heronderhandelen van overeenkomsten met leveranciers inzake toegang buiten de footprint van het netwerk en de daling van klanten die een lage marge genereren.
De operationele kosten bleven in het eerste kwartaal van 2003 met EUR 14,5 miljoen constant. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2002 bedroegen de operationele kosten EUR 21,8 miljoen. In 2002 liepen de operationele kosten ieder kwartaal terug als gevolg van het kostenreductieprogramma, dat was aangekondigd in het eerste kwartaal van 2002.
EBITDA steeg in het eerste kwartaal van 2003 tot EUR 2,6 miljoen, ten opzichte van EUR 1,6 miljoen in het vierde kwartaal van 2002 en een negatieve EBITDA van EUR 4,7 miljoen in het eerste kwartaal van 2002. Deze stijging van de EBITDA tussen het eerste kwartaal van 2003 en het vierde kwartaal van 2002 is het gevolg van de verbeterde brutomarge bijdrage. De verbetering van de EBITDA tussen het eerste kwartaal van 2002 en het eerste kwartaal van 2003 is het gevolg van het kostenreductieprogramma, waardoor de operationele kosten over dat kwartaal terugliepen van EUR 21,8 miljoen tot EUR 14,5 miljoen.
De investeringen daalden in het eerste kwartaal tot EUR 3,5 miljoen, ten opzichte van EUR 10,3 miljoen in het vierde kwartaal van 2002 en EUR 9,0 miljoen in het eerste kwartaal van 2002. De investeringen zijn in toenemende mate gerelateerd aan het verwerven van nieuwe klanten en zullen naar verwachting gelijke tred houden met de ontwikkeling van de omzet. In het vierde kwartaal van 2002 lag het bedrag van de investeringen relatief hoog als gevolg van de noodzaak te investeren in operationeel ondersteunende systemen die moeten helpen de kosten voortdurend onder controle te houden.
De liquide middelen bleven solide, met EUR 21,3 miljoen aan vrij beschikbare liquide middelen en een beschikbare financiering van EUR 33,3 miljoen (in-natura overeenkomst met UPC). De beschikbare financiering in-natura liep gedurende het eerste kwartaal van 2003 terug met EUR 2,0 miljoen, terwijl de lening aan UPC met hetzelfde bedrag werd verhoogd.
Langlopende verplichtingen daalden ten opzichte van het vierde kwartaal van 2002 met EUR 0,7 miljoen tot EUR 22,0 miljoen, als gevolg van netto terugbetalingen. Van dit bedrag is circa EUR 16,7 miljoen verschuldigd aan UPC in het kader van de financiering in-natura. Bovendien is EUR 4,2 miljoen opgenomen onder de kortlopende verplichtingen als het kortlopende gedeelte.
Investeringen in dochterondernemingen, die in de balans gewaardeerd worden volgens de nettovermogenswaarde, stegen in het eerste kwartaal van 2003 met EUR 1,7 miljoen in verband met de 41,8% investering van Priority Telecom in nl.tree. De deelname van Priority Telecom in de netto winst van nl.tree over het jaar 2002 werd verwerkt in het resultaat over het eerste kwartaal van 2003. nl.tree is een Nederlandse leverancier van netwerken, communicatie en content aan het onderwijs.
Management
De heer Peter Veenman is met ingang van 22 april 2003 benoemd tot Chief Commercial Officer van Priority Telecom. De heer Veenman is verantwoordelijk voor de operationele leiding van onze Nederlandse directe retail en partner salesorganisatie als versterking van de salescapaciteit van Priority Telecom en verantwoordelijk voor initiatieven die moeten leiden tot omzetgroei van Priority Telecom. De heer Danny de Vries, voorheen Vice President Finance, zal per 14 mei benoemd worden als (interim) Chief Financial Officer. De heer De Vries is verantwoordelijk voor financiële planning en management, rapportage, interne controles en operations, belast met het bewaken van de strikte financiële richtlijnen. De benoemingen van de heer Veenman en de heer De Vries zijn goede aanvullingen op de eerder aangekondigde benoemingen van mevrouw Gina van der Werf als Chief Development Officer en mevrouw Annemarie Jorritsma als onafhankelijk lid van de Raad van Commissarissen van Priority Telecom.
Strategie
Priority Telecom blijft zich richten op de drie stappen van haar weg naar winstgevendheid: (1) kostenverlaging, grotendeels uitgevoerd in 2002, (2) rationalisering van de omzet, te voltooien in het eerste halfjaar van 2003, en (3) omzetgroei, voornamelijk te realiseren in het tweede halfjaar van 2003. Verschillende maatregelen moeten een directe bijdrage leveren aan het behalen van de omzetgroeidoelstellingen van Priority Telecom:
Belangrijke toevoegingen aan de Senior Sales staf;
Gerichte verkopen van het Customer Contact Solution product, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de leidende voorsprong van Priority Telecom in de markt en van de aanzienlijke lagere eigendomskosten (Total Cost of Ownership) van dit product voor callcenter bedrijven;
Het uitbreiden van de indirecte verkoop binnen de MKB-sector door maximaal gebruik te maken van de nieuwste generatie coax technologie (EuroDOCSIS);
Het opzetten van een National Account Bureau om sterker te kunnen concurreren bij de aanbesteding van grote projecten in de publieke en private sector.
Exploitatie van bestaande vezelverbindingen in het aanbieden van verbeterde gebundelde services aan bestaande klanten en nieuwe klanten binnen de voor Priority Telecom bereikbare markt, en
Blijvende verbetering van de algehele klanttevredenheid en bouwen aan een sterkere corporate identiteit binnen de drie nationale markten waarin de onderneming actief is.
Vooruitzichten
Priority Telecom verwacht dat de algemene economische omstandigheden en de afronding van het rationalisatieprogramma de eerder gegeven guidance met betrekking tot de omzet zullen beïnvloeden. Priority Telecom zal in een later stadium terugkomen op de vooruitzichten voor het volledige jaar 2003.
Priority Telecom N.V.
Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan meer dan 7.700 zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Priority Telecom N.V.
Citigate First Financial
Uneke Dekkers
Tel: 020 - 5754021
E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com
Forward-looking statements
Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.
Tabellen volgen
---- --