European Commission
CJE/03/37 13 mei 2003
Arresten van het Hof in de zaken C-463/00 et C-98/01
Commissie/Spanje en Commissie/Verenigd Koninkrijk
Het Hof veroordeelt de spaanse en de britse regeling voor het beheer
van bijzondere aandelen («golden shares »)
Het vrije verkeer van kapitaal verzet zich tegen de regelingen voor de
ondernemingen Repsol, Telefónica, Argentaria, Tabacalera, Endesa en
British Airports Authorities
De Commissie heeft twee beroepen ingesteld tegen Spanje en het
Verenigd Koninkrijk wegens schending van het beginsel van vrij verkeer
van kapitaal.
De Spaanse wet nr. 5/1995 houdende rechtsregeling voor de vervreemding
van openbare participaties in bepaalde ondernemingen regelt de
voorwaarden voor de privatisering van verschillende Spaanse
overheidsbedrijven. Deze wet en de uitvoeringsbesluiten daarvan zijn
van toepassing op ondernemingen als Repsol (aardolie en energie),
Telefónica (telecommunicatie), Argentaria (banksector), Tabacalera
(tabak) et Endesa (elektriciteit). Het stelsel van voorafgaande
vergunning waarin de Spaanse wet voorziet, heeft betrekking op
belangrijke besluiten zoals de ontbinding, de splitsing of de fusie
van de onderneming, de wijziging van het vennootschappelijk doel, de
vervreemding van activa of de verwerving van participaties in het
vennootschappelijk kapitaal van bepaalde ondernemingen.
De statuten van British Airports Autorithy plc (BAA), een
geprivatiseerde onderneming die een aantal internationale luchthavens
in het Verenigd Koninkrijk bezit, voorzien in een bijzonder aandeel
voor de Britse regering die vergunning moet verlenen voor een aantal
operaties van de vennootschap (ontbinding, vervreemding van een
luchthaven). Voorts verhinderen de statuten van BAA dat iemand
aandelen kan verwerven waaraan stemrechten voor meer dan 15 % van het
vennootschappelijk kapitaal zijn verbonden.
Het Hof van Justitie merkt om te beginnen op dat het EG-Verdrag alle
beperkingen van het kapitaalverkeer tussen lidstaten onderling en
tussen lidstaten en derde landen verbiedt. Investeringen in de vorm
van participaties zijn volgens het gemeenschapsrecht kapitaalverkeer.
Zowel de Spaanse als de Britse regeling vormen volgens het Hof dus
beperkingen van het vrije verkeer van kapitaal tussen lidstaten.
Het Hof wijst er evenwel op dat het gerechtvaardigd is dat lidstaten een bepaalde invloed behouden in geprivatiseerde ondernemingen die zich bezighouden met diensten van algemeen of strategisch belang. Wanneer de betrokken beperkingen zonder onderscheid van toepassing zijn op nationale onderdanen en gemeenschapsonderdanen, kunnen zij immers gerechtvaardigd zijn om dwingende redenen van algemeen belang. Willen zij aldus gerechtvaardigd zijn, dan moeten zij voldoen aan het evenredigheidsbeginsel en mogen zij dan ook niet verder gaan dan hetgeen ter bereiking van het nagestreefde doel noodzakelijk is.
Zoals het Hof reeds heeft geoordeeld, voldoet een stelsel van
voorafgaande administratieve vergunning aan het
evenredigheidsbeginsel:
* indien het gebaseerd is op objectieve criteria die
niet-discriminerend en voor de betrokken ondernemingen vooraf
kenbaar zijn; en
* indien iedere persoon die door een restrictieve maatregel wordt
geraakt, over een rechtsmiddel beschikt.
Het Spaanse stelsel
Het Hof aanvaardt niet dat de wetgeving voor Tabacalera (tabak) en
Argentaria (groep van handelsbanken uit de traditionele banksector)
kan worden gerechtvaardigd door redenen van algemeen belang die
verband houden met strategische behoeften en met de noodzaak de
continuïteit van de openbare diensten te handhaven. Tabacalera en
Argentaria zijn geen ondernemingen die bestemd zijn om openbare
diensten te verrichten.
Aangaande Repsol (aardolie), Endesa (elektriciteit) en Telefónica
(telecommunicatie) geeft het Hof toe dat de belemeringen van het vrije
verkeer van kapitaal kunnen worden gerechtvaardigd door een reden van
openbare veiligheid. Het nagestreefde doel is aanvaardbaar, namelijk
het veiligstellen van de bevoorrading met die producten of van de
verstrekking van die diensten, in geval van crisis wanneer een
werkelijke en voldoende ernstige bedreiging een fundamenteel belang
van de samenleving aantast.
Toch wordt het evenredigheidsbeginsel volgens het Hof om de volgende
redenen niet gerespecteerd:
* de administratie beschikt over een bijzonder ruime discretionaire
bevoegdheid waarvan de uitoefening aan geen enkele voorwaarde is
onderworpen;
* het is voor de investeerders niet duidelijk in welke specifieke en
objectieve omstandigheden de voorafgaande vergunning zal worden
verleend dan wel geweigerd;
* het gaat om een stelsel van vergunning vooraf;
* de voorgenomen operaties vormen fundamentele beslissingen in het
bestaan van een onderneming;
* tegen de besluiten kan wel een beroep in rechte worden ingesteld
maar de Spaanse wet bevat geen precieze criteria die de nationale
rechter in staat stellen de uitoefening van de discretionaire
bevoegdheid van de administratieve autoriteit te toetsen.
Voorts verandert de beperkte duur van het stelsel (tien jaar) volgens
het Hof niets aan de kwalificatie van de regeling als niet-nakoming
van het gemeenschapsrecht.
Het Britse stelsel
De regering van het Verenigd Koninkrijk voerde aan dat het in haar
geval niet om een beperking van het vrije verkeer van kapitaal ging
omdat de toegang tot de markt niet werd belemmerd en de statuten van
BAA niet tot het publiek recht maar tot het vennootschapsrecht
behoorden. Zij heeft dus uitdrukkelijk verklaard dat zij zich ter
rechtvaardiging van haar wetgeving niet op dwingende redenen van
algemeen belang wenste te beroepen. Het Hof verwerpt de argumenten van
de Britse regering en onderzoekt geen rechtvaardigingen.
In deze omstandigheden verklaart het Hof de Spaanse en de Britse regeling strijdig met het vrije verkeer van kapitaal.
N.B.: Het Hof heeft op 4 juni 2002 drie arresten betreffende de
"Golden Shares" uitgesproken: Commissie tegen Portugal (C-367/98),
Commissie tegen Frankrijk (C- 483/99) en Commissie tegen België
(C-503/99). Zie perscommuniqué nr. 49/02.
Voor de media bestemd niet-officieel stuk, dat het Hof van Justitie
niet bindt.
Dit stuk is beschikbaar in het Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans,
Nederlands en Spaans.
De volledige tekst van de arresten is te vinden op de internetpagina
van het Hof
http://www.curia.eu.int
heden vanaf ongeveer 15.00 uur
Voor nadere informatie wende men zich tot Zaïra Penders
tel. (352) 4303 3127 fax (352) 4303 3656
Beelden van de uitspraak zijn beschikbaar op "Europe by Satellite"
Europese Commissie, Directoraat-generaal Pers en Communicatie, L -
2920 Luxemburg,
tel: (352) 43 01 35177, fax (352) 4301 35249,
of B-1049 Brussel, tel. (32) 2 2964106, fax (32) 2 2965956 of (32) 2
2301280