4Communications
2 dec 2002
AMSTERDAM RAI LANCEERT 4COMMUNICATIONS. Ontmoetingsplatform over Reputatie,
Communicatie en Media in mei 2003.
Met 4communications creëert Amsterdam RAI een ontmoetingsplatform over
reputatie, communicatie en media. Dit evenement, dat van 13 tot en met
15 mei 2003 wordt gehouden, brengt corporate strategie en communicatie
dichter bij elkaar.
Nederland kent een veelheid aan congressen, seminars,
prijsuitreikingen en netwerkinitiatieven voor de marketing- en
communicatiesector. Op thematische wijze behandelen al deze
evenementen een of meer onderdelen van de strategie, de marketingmix
en het communicatiespectrum. Een sterk, overkoepelend event echter
ontbreekt. Bovendien weten deze evenementen ook geen brug te slaan
tussen ondernemingsstrategie enerzijds, en merkstrategie en marketing-
en interne communicatie anderzijds. Aan die brug wordt nu volop
gebouwd in de vorm van een nieuw initiatief van Amsterdam RAI samen
met een breed veld van strategische partners: 4communications.
Synergie van geïntegreerde communicatie
4communications, dat op 13,14 en 15 mei 2003 voor het eerst wordt
gehouden, wil de kloof dichten tussen corporate strategie en
communicatie. Een kloof die in de praktijk vaak al overbrugd wordt
door van elkaar losstaande fenomenen als reputatiemanagement, het merk
als ondernemingsmotor en total branding. Sturingsmechanismen liefst
vanuit het ondernemingsbestuur die alle onderdelen van de organisatie
treffen, en dus ook alle stakeholders raken. Het resultaat is de
groeiende aandacht voor uiteenlopende communicatievormen als corporate
communicatie, arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en
marketingcommunicatie, die samen vorm geven aan geïntegreerde
communicatie. Juist deze synergie vormt het belangrijkste thema op
4communications
Platform voor kennis- en informatieuitwisseling
4communications is geen beurs of congres in traditionele zin. In de
blueprints biedt het een platform voor kennis- en
informatie-uitwisseling tussen alle partijen die betrokken zijn bij
strategievorming en de implementatie daarvan. Dat houdt in dat alle
betrokken functieniveaus zich in 4communications moeten kunnen
herkennen. Congresachtige elementen maken zeker onderdeel uit van het
concept, maar ook bedrijfspresentaties zullen niet ontbreken. De
theorie (wat gebeurt er vandaag en morgen?) en de praktijk (hoe moet
ik reageren en wie kunnen mij daarbij helpen?) zullen daar op
praktische, logische en breed toegankelijke wijze hand in hand gaan.
Natuurlijk zal ook veel aandacht geschonken worden aan
netwerkfaciliteiten, waaraan nog altijd een grote behoefte bestaat.
Steun van vooraanstaande instanties
Het initiatief voor 4communications komt van Amsterdam RAI. Amsterdam
RAI ontwikkelt zich in sterke mate tot een onafhankelijke partij die
branches en sectoren een podium wil bieden voor activiteiten die de
onderlinge samenhang versterken. Als communicatie-gedreven organisatie
ziet Amsterdam RAI het als zijn taak juist de strategische-,
marketing-, communicatie- en mediawereld zon podium aan te reiken.
Inmiddels heeft Amsterdam RAI al steun ontvangen van diverse
vooraanstaande instanties in de branche die meewerken aan de invulling
van het concept. In januari 2003 verwachten de initiatiefnemers, Rob
den Hertog en Dick Suèr, scherpomlijnde plannen voor 4communications
te kunnen presenteren.
Amsterdam, december 2002