Amsterdam RAI

4Communications
2 dec 2002

AMSTERDAM RAI LANCEERT 4COMMUNICATIONS. Ontmoetingsplatform over Reputatie, Communicatie en Media in mei 2003.

Met 4communications creëert Amsterdam RAI een ontmoetingsplatform over reputatie, communicatie en media. Dit evenement, dat van 13 tot en met 15 mei 2003 wordt gehouden, brengt corporate strategie en communicatie dichter bij elkaar.

Nederland kent een veelheid aan congressen, seminars, prijsuitreikingen en netwerkinitiatieven voor de marketing- en communicatiesector. Op thematische wijze behandelen al deze evenementen een of meer onderdelen van de strategie, de marketingmix en het communicatiespectrum. Een sterk, overkoepelend event echter ontbreekt. Bovendien weten deze evenementen ook geen brug te slaan tussen ondernemingsstrategie enerzijds, en merkstrategie en marketing- en interne communicatie anderzijds. Aan die brug wordt nu volop gebouwd in de vorm van een nieuw initiatief van Amsterdam RAI samen met een breed veld van strategische partners: 4communications.

Synergie van geïntegreerde communicatie
4communications, dat op 13,14 en 15 mei 2003 voor het eerst wordt gehouden, wil de kloof dichten tussen corporate strategie en communicatie. Een kloof die in de praktijk vaak al overbrugd wordt door van elkaar losstaande fenomenen als reputatiemanagement, het merk als ondernemingsmotor en total branding. Sturingsmechanismen liefst vanuit het ondernemingsbestuur die alle onderdelen van de organisatie treffen, en dus ook alle stakeholders raken. Het resultaat is de groeiende aandacht voor uiteenlopende communicatievormen als corporate communicatie, arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie, die samen vorm geven aan geïntegreerde communicatie. Juist deze synergie vormt het belangrijkste thema op 4communications

Platform voor kennis- en informatieuitwisseling
4communications is geen beurs of congres in traditionele zin. In de blueprints biedt het een platform voor kennis- en
informatie-uitwisseling tussen alle partijen die betrokken zijn bij strategievorming en de implementatie daarvan. Dat houdt in dat alle betrokken functieniveaus zich in 4communications moeten kunnen herkennen. Congresachtige elementen maken zeker onderdeel uit van het concept, maar ook bedrijfspresentaties zullen niet ontbreken. De theorie (wat gebeurt er vandaag en morgen?) en de praktijk (hoe moet ik reageren en wie kunnen mij daarbij helpen?) zullen daar op praktische, logische en breed toegankelijke wijze hand in hand gaan. Natuurlijk zal ook veel aandacht geschonken worden aan netwerkfaciliteiten, waaraan nog altijd een grote behoefte bestaat.

Steun van vooraanstaande instanties
Het initiatief voor 4communications komt van Amsterdam RAI. Amsterdam RAI ontwikkelt zich in sterke mate tot een onafhankelijke partij die branches en sectoren een podium wil bieden voor activiteiten die de onderlinge samenhang versterken. Als communicatie-gedreven organisatie ziet Amsterdam RAI het als zijn taak juist de strategische-, marketing-, communicatie- en mediawereld zon podium aan te reiken. Inmiddels heeft Amsterdam RAI al steun ontvangen van diverse vooraanstaande instanties in de branche die meewerken aan de invulling van het concept. In januari 2003 verwachten de initiatiefnemers, Rob den Hertog en Dick Suèr, scherpomlijnde plannen voor 4communications te kunnen presenteren.

Amsterdam, december 2002