Gemeente Stede Broec
13-5-2003
Convenant voor aanpak problemen spoorlijn
Nog deze maand ligt er een concept-convenant voor de aanpak van de
problemen op de stations en in de treinen op de lijn Hoorn-Enkhuizen.
Dat is vanmorgen afgesproken in een overleg van de burgemeesters van
de gemeenten Enkhuizen, Drechterland, Hoorn en Stede Broec, NS,
regiopolitie en spoorwegpolitie.
De overlast van jongeren in de treinen en op de stations duurt al zo?n
anderhalf jaar. De afgelopen weken namen de problemen hand over hand
toe. Op 4 mei besloot het NS-personeel de laatste vijf treinen van die
avond niet meer te laten rijden vanwege toenemende onveiligheid. Het
gaat om ongeveer dertig (autochtone) jongeren tussen vijftien en
negentien jaar, afkomstig uit de gemeenten langs de spoorlijn
Hoorn-Enkhuizen. Zij vallen passagiers en NS-personeel lastig. Ook
worden conducteurs en machinisten bedreigd. De jongeren beschikken
over zelfgemaakte sleutels en zijn daardoor onder meer in staat
treindeuren te vergrendelen, de ruimte van de machinist en de
conducteur te openen en misbruik te maken van de omroepinstallatie.
Zij veroorzaken daarmee niet alleen veel overlast, maar brengen
volgens NS ook passagiers in gevaar.
Tijdens het overleg bleek dat de problemen lang onder tafel zijn
gebleven; slechts 5% van de gevallen van overlast en bedreiging
leidden tot aangifte. De oorzaak daarvan is angst voor represailles.
De veroorzakers van overlast wonen deels in dezelfde plaatsen als het
NS-personeel; niet zelden kennen zij elkaar.
Het convenant Sociale Veiligheid Flevolijn dient als voorbeeld voor
het convenant voor de lijn Hoorn-Enkhuizen. In Flevoland hebben vijf
partijen ?NS, spoorwegpolitie, gemeenten, regiopolitie en justitie-
duidelijke afspraken gemaakt over een groot aantal onderwerpen. Een
greep uit de maatregelen:
* vermindering van het aantal zwartrijders door meer controle
* scholing voor personeel in het hanteren van conflicten
* personeel opleiden in het toepassen en handhaven van de regels
* inzet van jeugd- en buurtwerk
* inzet van aanvullend toezicht zoals bewaking op de stations
* verbetering van onderhoud/schoonmaak van stations
* trein- en stationsverboden voor personen die stelselmatig overlast
veroorzaken
* goede samenwerking tussen spoorwegpolitie en regiopolitie bij
aanpak van overlastveroorzakers
* afspraken over vervolging door justitie van aangehouden jongeren
In het convenant staat zwart op wit wie verantwoordelijk is, wie actie
onderneemt en hoe men elkaar op de hoogte houdt. Er wordt gemeten of
de afspraken resultaat hebben.
NS heeft toegezegd de partners op 23 mei een concept-convenant voor te
leggen.