RDW Centrum voor voertuigtechniek
Zoetermeer, 13 mei 2003
RDW scoort goed in benchmarkonderzoek
"De RDW is in haar doen en laten een klantgerichte organisatie."
De RDW is een klant- en actiegerichte organisatie. Dat is één van de
belangrijkste conclusies uit het benchmarkonderzoek dat onder 11 grote
uitvoeringsorganisaties is gehouden. KPMG is de uitvoerder van het
onderzoek, dat op initiatief van de uitvoeringsorganisaties zelf is
gehouden.
In het onderzoek scoort de RDW boven het gemiddelde van de benchmark.
De RDW heeft relatief een groot aantal `best practices' en laat
evenwichtige resultaten zien.
Het gaat onder meer om de volgende resultaten.
* Als het gaat om de aansturing van de organisatie laat de RDW goede
scores zien. De betrokkenheid van directie en management is goed.
Ook samenwerkingsrelaties laten zich positief uit over de
ontwikkeling van de RDW.
* De RDW is continu pro-actief bezig om de kwaliteit van de eigen
organisatie te verhogen. Delen van de organisatie zijn
gecertificeerd. Bovendien past de RDW de organisatie voortdurend
aan om hoogwaardige informatieverstrekking te realiseren, één van
de kernactiviteiten van de organisatie.
* De RDW heeft het vermogen om in te spelen en te anticiperen op wat
leeft in de omgeving. De organisatie heeft veel contact met de
maatschappij en toont goede scores als het gaat om reageren en
flexibel in te spelen op externe ontwikkelingen.
Daarnaast heeft de RDW ook een aantal aandachtspunten. Het HR-beleid
van de RDW moet in de praktijk verder worden verdiept en verankerd in
de organisatie. Veel is in gang gezet, maar de resultaten moeten nog
aantoonbaar gemaakt worden. Zo is de RDW bezig competenties vast te
leggen, het management verder te ontwikkelen en beter bewust te maken
van hun rol binnen de organisatie. In het kader van integriteit en
samenwerking streeft de RDW een aantal doelen na die meer dan
gemiddeld scoren in het onderzoek. De komende periode moet uitwijzen
of deze doelstellingen worden behaald. De doelstellingen betreffen het
voorbeeldgedrag bij leidinggevenden, verminderen van ongewenst gedrag
en het beter bekend krijgen van de strategie van de organisatie bij de
medewerkers.
Specifieke verbeterpunten voor de RDW zijn het gebruiken van
standaardprocesmodelleringstechniek bij procesvastlegging en het
gebruik van consumentenpanels voor het krijgen van dieper inzicht in
behoeften.
Noot voor redactie,