Gemeente Den Haag

2003-05-13: College investeert 4,7 miljoen in verkeersveiligheid


---

Vandaag heeft het college van B&W ingestemd met het Verkeersveiligheidsplan 2003-2006. Inzet van het plan is de spectaculaire daling van het aantal verkeersslachtoffers in Den Haag voort te zetten. B&W willen in totaal 4,7 miljoen investeren in onder meer de aanpak van verkeersonveilige situaties (black spots), de uitbreiding van 30 km zones, het verbeteren van oversteek-knelpunten bij scholen en het voortzetten van de verkeerseducatie.

Uit het Verkeersveiligheidsplan blijkt verder dat het aantal gewonden in het Haagse verkeer tussen 1986 en 2002 bijna is gehalveerd. Met de investeringen uit het nieuwe verkeersveiligheidsplan wil wethouder Bruno Bruins (Verkeer) de goede verkeersveiligheidscijfers van Den Haag nog verder verbeteren. "46% minder gewonden is natuurlijk een spectaculaire daling, maar als het om dit soort cijfers gaat kun je nooit tevreden zijn. Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel," aldus de wethouder.

Gevoelsmatige verkeersveiligheid
Den Haag heeft van de vier grote steden in Nederland de minste verkeersslachtoffers per duizend inwoners. Dit toont aan dat het Haagse verkeersveiligheidsbeleid de afgelopen jaren zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo is onder meer het aantal 30 km zones tussen 1999 en 2002 met 47 uitgebreid, zijn er 6 gevaarlijke verkeerssituaties (black spots) heringericht en is het aantal alcholcontroles flink uitgebreid.
Naast het voortzetten van dit beleid wordt in het nieuwe plan meer ingespeeld op het verbeteren van de gevoelsmatige verkeersveiligheid. Dit onder meer door het verbeteren van de oversteekbaarheid, de aanpak van de snelheidsproblematiek en het in samenwerking met de politie bestrijden van agressie in het verkeer.

Interactieve aanleg 30km zones
Meer dan de helft van de Haagse woonwijken is inmiddels ingericht als 30 km zone. De gemeente heeft daarbij prioriteit gegeven aan de wijken met de meeste verkeersknelpunten. In het nieuwe verkeersveiligheidsplan is voorgesteld om de bewoners van wijken die nog niet ingericht zijn als 30 km zone zelf te laten bepalen welke straten en wijken het eerst aan de beurt moeten komen in het uitvoeringsprogramma. Tegen de zomer komt de gemeente met een actie waarbij de bewoners in de desbetreffende wijken hierover kunnen stemmen.

Verkeersles voor jong en oud
Verkeerseducatie is in het nieuwe plan opgenomen onder het motto: permanente verkeerseducatie. Dit betekent passende verkeerseducatieprogrammas voor alle weggebruikers van jong tot oud. Zo wordt onder meer de rijvaardigheidscursus voor ouderen voortgezet, wordt een nieuw totaalpakket voor verkeersonderwijs op de basisscholen geïntroduceerd (het Groot Verkeersmysteriespel), volgt een proef met verkeerslessen in het voortgezet onderwijs, zijn er bromfietscursussen voor middelbare scholieren en worden er opfriscursussen voor automobilisten aangeboden.