Gemeente Den Haag
2003-05-13: College investeert 4,7 miljoen in verkeersveiligheid
---
Vandaag heeft het college van B&W ingestemd met het
Verkeersveiligheidsplan 2003-2006. Inzet van het plan is de
spectaculaire daling van het aantal verkeersslachtoffers in Den Haag
voort te zetten. B&W willen in totaal 4,7 miljoen investeren in onder
meer de aanpak van verkeersonveilige situaties (black spots), de
uitbreiding van 30 km zones, het verbeteren van oversteek-knelpunten
bij scholen en het voortzetten van de verkeerseducatie.
Uit het Verkeersveiligheidsplan blijkt verder dat het aantal gewonden
in het Haagse verkeer tussen 1986 en 2002 bijna is gehalveerd. Met de
investeringen uit het nieuwe verkeersveiligheidsplan wil wethouder
Bruno Bruins (Verkeer) de goede verkeersveiligheidscijfers van Den
Haag nog verder verbeteren. "46% minder gewonden is natuurlijk een
spectaculaire daling, maar als het om dit soort cijfers gaat kun je
nooit tevreden zijn. Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel,"
aldus de wethouder.
Gevoelsmatige verkeersveiligheid
Den Haag heeft van de vier grote steden in Nederland de minste
verkeersslachtoffers per duizend inwoners. Dit toont aan dat het
Haagse verkeersveiligheidsbeleid de afgelopen jaren zijn vruchten
heeft afgeworpen. Zo is onder meer het aantal 30 km zones tussen 1999
en 2002 met 47 uitgebreid, zijn er 6 gevaarlijke verkeerssituaties
(black spots) heringericht en is het aantal alcholcontroles flink
uitgebreid.
Naast het voortzetten van dit beleid wordt in het nieuwe plan meer
ingespeeld op het verbeteren van de gevoelsmatige verkeersveiligheid.
Dit onder meer door het verbeteren van de oversteekbaarheid, de aanpak
van de snelheidsproblematiek en het in samenwerking met de politie
bestrijden van agressie in het verkeer.
Interactieve aanleg 30km zones
Meer dan de helft van de Haagse woonwijken is inmiddels ingericht als
30 km zone. De gemeente heeft daarbij prioriteit gegeven aan de wijken
met de meeste verkeersknelpunten. In het nieuwe
verkeersveiligheidsplan is voorgesteld om de bewoners van wijken die
nog niet ingericht zijn als 30 km zone zelf te laten bepalen welke
straten en wijken het eerst aan de beurt moeten komen in het
uitvoeringsprogramma. Tegen de zomer komt de gemeente met een actie
waarbij de bewoners in de desbetreffende wijken hierover kunnen
stemmen.
Verkeersles voor jong en oud
Verkeerseducatie is in het nieuwe plan opgenomen onder het motto:
permanente verkeerseducatie. Dit betekent passende
verkeerseducatieprogrammas voor alle weggebruikers van jong tot oud.
Zo wordt onder meer de rijvaardigheidscursus voor ouderen voortgezet,
wordt een nieuw totaalpakket voor verkeersonderwijs op de basisscholen
geïntroduceerd (het Groot Verkeersmysteriespel), volgt een proef met
verkeerslessen in het voortgezet onderwijs, zijn er bromfietscursussen
voor middelbare scholieren en worden er opfriscursussen voor
automobilisten aangeboden.